Gå til innhold

Skal det være en TDX-klone? Les og lag!


Anbefalte innlegg

Og med én gang; Resultatet ble nok ikke som forventet. For å være helt sikker på at resultatet ble korrekt, ble blokka demontert / remontert 3 ganger, og ny test kjørt.

Innenfor rammen av de toleranser som ligger i de termometrene jeg bruker, var det klart at forskjellen mellom sølvkjerne og kobberkjerne ikke var målbar. Egentlig litt rart synes jeg sjøl, ettersom sølv er en bedre varmeleder enn kobber.

 

Som Pritorian allerede påpekte, så var forskjellen mellom den originale DangerDen TDX sølv og kobber minimal. I en test kom vel sølvutgaven dårligere ut! Men det var en vannblokkveteran på et forum som påsto dette var forventet, og at designet på sølvutgaven ikke på langt nær utnyttet de termiske egenskapene til sølv godt nok. :hmm: Men han sa ingenting om hvordan den burde ha vært designet... (som jeg så i allfall)

 

En mulig løsning er kanskje å lage senterstykket endel større på sølvutgaven, siden sølvet lettere kan fordele varmen ut over et større område. Men da oppstår et annet problem, nemmelig å fordele vannet.

Det skal ikke være greit :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pritorian: Neeei, ikke riktig sånn. Altså, jeg veit det er laget en god del blokker med "pin-fin" design, men på alle jeg har sett, er pinnene frest eller dremel'et ned i kobberet, slik at veggene rundt pinnene og pinnene selv er i samme kobberbiten. Poenget mitt er at det vil være mye lettere å sage til pinnene med baufil. Dette gjør selvfølgelig at man må lage veggene rundt i plexi. Bare tenk SC-blokk, men bytt ut kjernen med en mye større kjerne i pin-fin-design..

Endret av ArachnO
Lenke til kommentar
Pritorian: Neeei, ikke riktig sånn. Altså, jeg veit det er laget en god del blokker med "pin-fin" design, men på alle jeg har sett, er pinnene frest eller dremel'et ned i kobberet, slik at veggene rundt pinnene og pinnene selv er i samme kobberbiten. Poenget mitt er at det vil være mye lettere å sage til pinnene med baufil. Dette gjør selvfølgelig at man må lage veggene rundt i plexi. Bare tenk SC-blokk, men bytt ut kjernen med en mye større kjerne i pin-fin-design..

Ta en titt på den blokken her: http://www.overclockers.com/articles679/ Den er laget av en luftkjøler, ett helt stykke. Nå husker jeg ikke hva den akkurat kjøleren het, men det er mulig man kan komme over noe tilsvarende hvis man pløyer igjennom butikker med godt utvalg i kjøleribber.

 

Edit. Geez, det sto jo hva kjøleren het: Global Win, model CDK-38

Endret av Arctic
Lenke til kommentar

Jepp, det var det jeg mente. Skulle være mulig å lage ganske tett med pinner med en tynn baufil! Eventuelt bruke en heatsink slik som "Hoot" gjorde i artikkelen Arctic linka til. Det er vel forsåvidt den blokka MCW6000 har basert seg på også, bare med litt tykkere bunn og bedre styring av vannet.

Lenke til kommentar
Jepp, det var det jeg mente. Skulle være mulig å lage ganske tett med pinner med en tynn baufil! Eventuelt bruke en heatsink slik som "Hoot" gjorde i artikkelen Arctic linka til. Det er vel forsåvidt den blokka MCW6000 har basert seg på også, bare med litt tykkere bunn og bedre styring av vannet.

........, og en dobbelt dyse, som et +.....

 

OT: XP-M2600@2500 v. 1,63v atm. Mere kommer......

Lenke til kommentar

Har sitti å lest igjennom både workloggen og artikkelen et par ganger og har selvfølgelig lyst til å lage en selv, men sitter med en liten følelse av at pumpa mi er litt liten... Den pumper 400 l/t og akkurat nå så har jeg ingen andre blokker i systemet, men det kommer vel sikkert en GPU blokk om ikke så lenge...

Lenke til kommentar
Har sitti å lest igjennom både workloggen og artikkelen et par ganger og har selvfølgelig lyst til å lage en selv, men sitter med en liten følelse av at pumpa mi er litt liten... Den pumper 400 l/t og akkurat nå så har jeg ingen andre blokker i systemet, men det kommer vel sikkert en GPU blokk om ikke så lenge...

Jeg tror du kommer godt igang med den pumpa, ikke vær redd for det.

Forleden dag gjorde jeg en test ifbm en diskusjon i en annen tråd. Testen bestod i å legge inn en restriktor på bare 2,1mm i serie med systemet, og målte temperaturer med og uten.

For ordens skyld; Restriktoren slipper igjennom skarve 60ltr/t, imot en normal flow på mellom 300 og 500ltr/t gjennom systemet.

Og temperaturforskjellen på CPU? 2,1grader høyere med restriktor, enn uten!

Så ikke vær redd for å bruke den pumpa, den er stor nok til å håndtere en GPU-blokk også......

Lenke til kommentar
Bare for morro skyld....

Ser bare på en artikkel fra 23.10.2001. Er ikke Skruefinish over denne...

Men dette var virkelig "the Edge" i 2001.gpu-blokk-med-peltier.jpg

 

Og se i dag.2004...Skrue Cusom Silver edition...

sc1.jpg

 

 

Edit

Skal si at Bluesman hadde en bra finish han også.

Hm, det har visst skjedd ting underveis ja! :green:

Lenke til kommentar

og jeg gjenntar...

 

GENIALT :w00t:

 

.....2 bad det ikke ble noen merkbare forbedringer bortsett fra utseende på sc-silver blokka, men når sant skal sies, så ser silver blokka veldig bra ut også da :love:

 

Hvertfall, gleder meg til å se hva dere finner ut nå frammover ...

*venter spendt*

 

-mamazboy-

 

EDIT: Capslock er en stk bitter tast...

Endret av mamazboy
Lenke til kommentar
En foreløpig konklusjon blir vel da at sølvkjerne koster mer enn det smaker..?

Jeg våger meg til å være litt uenig med deg.

 

Jeg er ihvertfall glad for at jeg ble med på dette sølvprosjektet. Det lærte meg mye, og var moro & interessant. Det ferdige resultatet (etter polering og shining) har jo ikke blitt vist enda, men som alle ser er jo sølv-versjonen langt flottere enn den rene kobber-versjonen!

 

Det er vel flere enn jeg som som synes at utseende på saker og ting man lager teller litt det også :yes:

 

Jeg går for sølvkjerne, uansett om jeg vil få samme ytelse for langt flere arbeidstimer!

 

Jeg har foresten gjort et par små forsøk på en ren dekor-sak også til blokka. Jeg hadde en idè om å felle inn sølvtråd i kobberplata i et mønster/skrift. Det har jeg testet, men resultatet ble ikke helt som forventet dessverre. Jeg har imidlertid ikke gått helt tom for idèer..

Lenke til kommentar

Joda, karamba - jeg ser absolutt potensialet med sølv sånn rent stil-messig!

Jeg tenkte mer på ytelsen, jeg vettu! :) Som du husker går det jo ikke an å se cpu-blokka i boksen min engang.

Det skal jo gå an å forbedre ytelsen litt med sølv også, men kanskje ikke akkurat på tdx-designen.. Cascade-SS (sølv-versjon av cascade) ga vel en temperatur på 1,5 grader C under kobber-versjonen hvis jeg ikke husker feil.

 

Men, at det er skinn og glans og glitring som gjelder for mange er jeg veldig klar over!

Det tar jo ikke noe lenger tid å lage blokka med sølvkjerne heller, det er jo bare prisen på materialet det står på, og når man begrenser seg til en liten kjerne i sølv, blir det jo ikke så dyrt. Hva var det vi regna ut? 70 kroner for sølvet til kjernen?

Lenke til kommentar

Nå skal jeg være forsiktig med å påstå noe som helst. Men, de termiske egenskapene til aktuelle matrialer for vannblokker (alu,kobber og sølv) er forskjellige.. evnen til å ta opp varme og kvitte seg med den er mye større for kobber enn for alu, men bare marginalt større for sølv over kobber. Så bare der har man ikke så mye å gå på.

 

En annen ting. Og dette er så klart kun spekulasjoner,siden sølvet transporterer varmen raskere også internt i matrialet. bør ikke da finnene være vesentlig mye større(høyere)? hvis varmen er så sterk at den kan nå de ytterste delene av finnene er vel ikke avkjølingen maksimal? vannet trekker energi ut fra alt den kommer inntil og så lenge ikke finnene er så tynne at matrialet i seg selv ikke kan ta til seg varmen i bunn bør jo større(høyere) være bedre?

 

Forslaget, hvis 'konklusjonen' over er korrekt, bør være finner kanskje 3cm opp fra bunnen, kanskje tillogmed inn i rørsatsen.

 

Dette kan jo ende opp litt underlig men jeg har klokketro på tanken...

 

CandyKing..

Lenke til kommentar
Dette kan jo ende opp litt underlig men jeg har klokketro på tanken...

Det er nok noe i det du sier, og tar jeg ikke helt feil driver Skrue å eksperimenterer med en sølvkjerne som er både lengre, bredere og høyere. Så får vi se.. :)

 

Når det gjelder varmeledningsevne stemmer det at sølv bare er litt bedre enn kobber, ja.

Iflg Wikipedia, er varmeledningsevnen til:

 

sølv = 430 W/mK

kobber = 390 W/mK

aluminium = 236 W/mK

 

Diamant kan faktisk komme opp i 2500 W/mK! :wow:

(Milliardærens vannblokk? ;))

 

Diablito: Tenkte du på en tdx-klone (SC) der alt metallet er sølv? Det vil garantert ikke gi noen målbar temperaturforbedring, både fordi varmen ledes nesten rett opp (pga tynn bunn), og fordi det likevel er et lag tinn i mellom kjerne og plate.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...