Gå til innhold

Skal det være en TDX-klone? Les og lag!


Anbefalte innlegg

nå blir jeg missunnelige på dere her..

 

hva skal jeg enn komme på som kan toppe denna a?

er sølv et hardt stoff? rent mener jeg.. hardere en kobber? for da skal jeg faen meg frese meg ut en jævel og.. hater å ligge bak alle andre her ;) .. absolutt kjipern..

 

offtopic: skrue: har du tengt deg en tur på grilling med andre forumbrukere snart igjen eller? hadde vært utrolig morro å treffe deg.

LOL!

Sånn går det når du ikke stiller opp vettu! :p

 

Sølv er et ganske mykt og seigt metall i forhold til kobber, så bare fres ivei du! Tror det er litt lettere å maskinere enn kobber, det virket i alle fall slik i dreiebenken.

 

OT: KLart vi må rigge i stand et nytt treff! Foreløpig ser det ut til at ArachnO, karamba og jeg skal ha et lite "treff" førstkommende onsdag. Enten for å støpe kjølefinner, eller for å lage resten av TDX-klona så langt det går, uten sølvfinner. De kan allikevel plasseres til slutt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OMFG!!! Jeg er ferdig med klonen nå og den ble DRITFET!! ***** at pappa ikke greide å få hentet digisset før helgen :realmad: . Tar allikevel og pelmer ut noen webcamshots jeg!! :D

 

Tar litt tid, så jeg editer denne når jeg har dem. Innen 20 min!

 

Fytti fanken den ble tøff! Og alt gikk så genialt bra når jeg laget den! Smoooth..

 

Tell me hvis en ikke kan poste bilder av sine egne blokker her, no harm meant! Fjernes isåfall øyeblikkelig!

 

Editen:

snapshot20040614005110.JPGsnapshot20040614005155.jpg

snapshot20040614005249.jpgsnapshot20040614005409.jpg

 

Og litt beskrivelse: Jeg hadde ikke noe gjengeverktøy, men jeg borret gjennom kobberplaten med 3.5mm bor, og det gikk brillefint å skru 4mm skruer gjennom. Brukte silikon som fuge mellom plexien, plexien og kobberplaten.

 

Bedre bilder i morgen ettermiddag, da jeg får kamera, jippi! :p

Endret av Kauder
Lenke til kommentar

Takk skal dere ha! Det tok meg to dager å lage denne blokken, som jeg vil si er kort tid, da det har ikek vært noe særlig arbeid. Temps får vi se på, da jeg føler på meg at hket mitt viser 39 grader uansett :D...

 

Skrue sa noe om torsdag skulle artikkelen være oppe! *Gleder oss*

Lenke til kommentar
OMFG!!! Jeg er ferdig med klonen nå og den ble DRITFET!! ***** at pappa ikke greide å få hentet digisset før helgen :realmad: . Tar allikevel og pelmer ut noen webcamshots jeg!! :D

 

Tar litt tid, så jeg editer denne når jeg har dem. Innen 20 min!

 

Fytti fanken den ble tøff! Og alt gikk så genialt bra når jeg laget den! Smoooth..

 

Tell me hvis en ikke kan poste bilder av sine egne blokker her, no harm meant! Fjernes isåfall øyeblikkelig!

http://home.no.net/oysfim/Tihi/snapshot20040614005409.jpg[/img]

 

Og litt beskrivelse: Jeg hadde ikke noe gjengeverktøy, men jeg borret gjennom kobberplaten med 3.5mm bor, og det gikk brillefint å skru 4mm skruer gjennom. Brukte silikon som fuge mellom plexien, plexien og kobberplaten.

 

Bedre bilder i morgen ettermiddag, da jeg får kamera, jippi! :p

Jøssameg. Grattis med gjennomført prosjekt da Kauder! :thumbup:

 

Skal bli spennende å høre hva slags temps du får? Du sier vel fra, etterhvert.

Men jeg må nok skjenke litt malurt i begeret:

Dysa virker litt grunn, og lengden er litt for stor. Etter hva jeg kan se på bildene, ser det ut som om den rager utenfor selve kjøleribbene, og det er jo ikke helt bra. Da mister du noe av effekten ved at noe av vannet ikke passerer gjennom ribbene.

Men vi får se, det er jo ikke alltid at teori og praksis stemmer overens!

 

Btw; Klart du skal legge ut bilder av tingene dine! Skulle bare mangle. Stå på!

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å se dysahelt på bildene, du har rett at den er litt grunn, men da på samme måte går den kun ørlitegranne utenfor ribbene. jeg har sett endel på dette i blokken, men tror (håper) at det skal gå fint allikevel.

 

Ønsk meg lykke til! (Selvfølgelig skal jeg holde dere posted med temps.. :D)

 

Edit: **** i *******, pappa greide ikke å hente kameraet i dag heller. :realmad: Men jeg skal legge ut skikkelige bilder!

Endret av Kauder
Lenke til kommentar
Hahaha, gjett hvem som nå har enda dårligere temps enn det jeg hadde med forrige blokk... Mulig det har _litt_ å gjøre med dårlig kontakt, men allikevel.

 

*kjøpe meg thermometer*

Huffda, det var ikke bra!

Sjekk ArachnO sine temps, han har jo CPU-temp på bare 7grader over vanntemp ved 100% load! Det er faktisk helt på linje med hva jeg sjøl klarer med mine blokker. (Har to).

 

Det kan jo som du sier godt hende at det har noe med monteringa å gjøre, så du bør kanskje demontere blokka og sjekke "fotavtrykket" etter CPU´n.

 

Jeg tror imidlertid det kan være andre årsaker også: Vannkanalen din er nok litt grunn, og antallet kjølefinner er nok også i færreste laget.

I den første blokka jeg laget hadde jeg 11 finner i en blokk med lengde 20mm, i den andre har jeg 9 litt grovere, men med sik-sak kanaler.

Jeg er strengt tatt ganske sikker på at hovedårsaken ligger på de to siste faktorene, men sjekk for sikkerhets skyld anlegget mot core!

 

Uansett; Nå har du jo alle forutsetninger på plass for å lage en slik blokk, den neste blir garantert bedre! :thumbup:

 

Et termometer med føler plassert helt inntil kjernen er jo absolutt å foretrekke.

Det dilldallet som man leser av via følerne på hovedkort etc, stoler i alle fall ikke jeg på! Til det har jeg opplevd variasjoner som ligger hinsides all fornuft.....

Lenke til kommentar

Hinsides all fornuft er det jeg også har hørt. Har alltid hatt samme temperatur-nivå uansett hva kjøler jeg har brukt. Joa, nå kan det egentlig bare blir bedre.

 

Ser meget frem til artikkelen kommer. Bilder er sjefst.

 

Nah, kjipern med tempen. Tror det kan ha noe med core -> blokken. Men, som du sier så har jeg vel for få finner. Men jeg skulle tro at temperaturen skulle ha sunket en veldig god del allikevel. Vanntempen min er tross alt nerimot romtemp. (Målt med skikkelig termometer.). Det jeg finner logisk at cpu-tempen bør gjøre.

Lenke til kommentar

Hm, ja.

Med vanntemp nedimot romtemp(?) så bør du klare en CPU-temp 8-10grader over romtemp som en rettesnor, i et godt dimensjonert system.

Men det er jo greit å tenke på at den kanskje viktigste faktoren når man sammenligner temps er CPU-load, og ikke minst; Hvilken v-core man kjører.

I de aller fleste tilfellene hvor jeg sjøl har oppgitt CPU-temp, har jeg hatt en v-core på 1,65volt. (AIDA 32).

Akkurat nå har jeg eksempelvis romtemp på 21,5grader, vanntemp på 24,9, og en CPU-temp på 30,6grader, "idle".

 

Eksempelvis: Klasker jeg til med 2volt til core, så stiger CPU-temp fort med 3 til 5grader, og dermed blir bildet ganske annerledes.

 

Mao: Man kan fort bli villedet, om forutsetningene er forskjellige!

Lenke til kommentar

P4en min kjører standard volt og er en 2.4ghz @ 3ghz (3ghz fori det er et rundt tall :p Får den stabil høyere). Jeg har målt 25/26 grader i vannet ved 22 grader romtemp. Riktignok ikke etter load, men et døgn idle. Da ligger cpuen på 40... ~15 grader.

 

Trøttlitt...

Lenke til kommentar

en deltaT på 7 grader over vanntemp har ejg hatt med min smått modofiserte magnumblokk i snart 2 år da skrue.. da med en uklokka xp2000 på 1.65v. den steg til 12 på maks load ved 1.9v og 2300mhz. (ikke i bruk akkuratt nå. mangler ene nipelen.)

 

OT: jeg hadde ikke hørt om treffet deres før etter at det var avholdt da.. synes vi skal ha et nytt et bare for min skyld jeg :p

det kan jo bli sabla artig om vi fikk samla en 15-20 "vannkjølingsfantaster" da.. :green:

Lenke til kommentar
en deltaT på 7 grader over vanntemp har ejg hatt med min smått modofiserte magnumblokk i snart 2 år da skrue.. da med en uklokka xp2000 på 1.65v. den steg til 12 på maks load ved 1.9v og 2300mhz. (ikke i bruk akkuratt nå. mangler ene nipelen.)

Den xp 2000+ din, er det en Palomino eller en T-bred? Så vidt jeg vet kjører ingen av disse på 1.65v default.. Palominoen har 1.75v og T-bred-en bruker 1.60v.

 

Uansett avgir da en Barton 2500+ på 2200 MHz @ 1.65v vesentlig mer varme enn prosessoren din..

 

La oss se, hvis du mente en t-bred 2000+ på standard hastighet og spenning, får vi 53,9W normal varmeutvikling under load.

En barton 2500+ på 2200 MHz @ 1.65v derimot, avgir 72,3W, altså 34% mer..

Fortsatt like imponert over magnumblokka di vs Skrue sin? ;)

 

<teaser>Lurer forresten på om dere ikke kommer til å se en SC-versjon med sølvkjerne her snart...? :green:

</teaser>

Endret av ArachnO
Lenke til kommentar
Muwhahahah! :devil:

 

Dere får pent vente til onsdag! Da får vi se hva Skrue, jeg og karamba har fått kokt sammen!

ROFL!

 

Eller torsdag kanskje, det tar jo litt tid å gjøre ferdig en blokk. Har riktignok langt på vei gjort ferdig én, så det gjenstår stort sett bare å tilpasse og felle ned kjølefinnene i bunnplata, og så litt dreiing / planing.

 

Wait and see! :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...