klove Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Hei Har førerkort for klasse B ( 3500 Tonn ) Spørsmålet mitt er hvor stor henger jeg kan kjøre, er det greit så lenge den ikke veier mer enn 3,5 T ? Klove Lenke til kommentar
klove Skrevet 25. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2004 fint hvis noen kan finne det ut, skal kjøre stooor henger neste helg Lenke til kommentar
Opus Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Tror maks vekt på hengeren er 750kg med bremser og 400kg uten bremser. Totalvekten på bil med henger skal ikke være over 3,5t. Lenke til kommentar
chma Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Klasse B - Personbil/varebil Førerrett for motorvogn som har maksimalt 8 pasasjerplasser og tillatt totalvekt høyst 3500 kg. Du kan trekke tilhenger med tillatt stotalvekt på høyst 750 kg. Du kan også trekke tyngre tilhenger, men da må tillatt totalvekt for bil og tilhenger ikke overstige 3500 kg, samtidig som tillatt totalvekt av tilhengeren ikke må overstige bilens egenvekt. værre er det ikke Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Tror maks vekt på hengeren er 750kg med bremser og 400kg uten bremser.Totalvekten på bil med henger skal ikke være over 3,5t. Stemmer det, det er slik loven er. Hvis du skal kjøre større henger, må du ta egent tillegg for å kjøre henger. Lenke til kommentar
eab Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 (endret) ikke bom på at tillat totalvekt på hengeren ikke må være mer enn 750kg da Du har ikke lov å kjøre en tilhenger som har tillat totalvekt 1000kg selv om den er tom (og "i gjerningsøyeblikket" veier mindre enn 750kg) *edit: du må jo også se om bilen har lov til å trekke tilhenger med tillat totalvekt opp til 750kg (men det vil jeg tro alle biler kan) Endret 26. mai 2004 av Ezekiel Lenke til kommentar
klove Skrevet 26. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2004 takk for svarene , dette hjalp masse Lenke til kommentar
chma Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 ikke bom på at tillat totalvekt på hengeren ikke må være mer enn 750kg da Du har ikke lov å kjøre en tilhenger som har tillat totalvekt 1000kg selv om den er tom (og "i gjerningsøyeblikket" veier mindre enn 750kg) *edit: du må jo også se om bilen har lov til å trekke tilhenger med tillat totalvekt opp til 750kg (men det vil jeg tro alle biler kan) Og dette lønner det seg å følge, blir du tatt svir det.. En jeg kjenner fikk 4000i bot og måtte sette fra seg hengern.. og ta (om jeg ikke husker feil) klasse E tileggskurs.. Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 ikke bom på at tillat totalvekt på hengeren ikke må være mer enn 750kg da Du har ikke lov å kjøre en tilhenger som har tillat totalvekt 1000kg selv om den er tom (og "i gjerningsøyeblikket" veier mindre enn 750kg) *edit: du må jo også se om bilen har lov til å trekke tilhenger med tillat totalvekt opp til 750kg (men det vil jeg tro alle biler kan) Og dette lønner det seg å følge, blir du tatt svir det.. En jeg kjenner fikk 4000i bot og måtte sette fra seg hengern.. og ta (om jeg ikke husker feil) klasse E tileggskurs.. Dette henger ikke akkurat sammen med det chma hadde funnet på sidene til Vegvesenet da... Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Tror det chma hadde funnet stemmer bra. Virker som man bare trenger BE når totalvekta på bil og heger tilsammen blir over 3500tonn. Klasse E - Tilhenger/tilhengerredskap Gir førerrett for tilhenger /tilhengerredskap med tillatt totalvekt over 750 kg som trekkes av motorvogn: · I klasse B når vogntogets tillatte totalvekt er over 3500 kg · I klasse C · I klasse D · I klasse C1 eller i klasse D1, men vogntogets tillatte totalvekt må ikke overstige 12000 kg og den tillatte totalvekten av tilhengeren må ikke overstige bilens egenvekt. Du må også sjekke bilens vognkort slik at tilhengeren ikke er tyngre enn hva bilen kan trekke. Lenke til kommentar
eab Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 (endret) Tror det chma hadde funnet stemmer bra vil det da si at jeg, som bare har klasse B førerkort, kan hekte på en tilhenger som veier 1500kg bak vår 8seter som veier 1500kg, og kjøre lovlig avgårde? Det hadde jeg aldri trodd Endret 1. juni 2004 av Ezekiel Lenke til kommentar
Opus Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Ja, den loven sa liksom ja og nei på samme spørsmål. Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 vil det da si at jeg, som bare har klasse B førerkort, kan hekte på en tilhenger som veier 1500kg bak vår 8seter som veier 1500kg, og kjøre lovlig avgårde? Det hadde jeg aldri trodd Bare dersom bilen kan trekke en henger som veier 1500kg... De fleste biler jeg har vært borti kan dra en henger som har litt mindre tillatt totalvekt enn bilens egenvekt. Eks. min bil har egenvekt på 1575kg, den kan dra en henger som er 1450kg. Lenke til kommentar
eab Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 joda, bilen har lov til å trekke 1500kg (hvis tilhengeren har brems). Men jeg trodde likevel at vi med klasse B ikke kunne trekke større tilhenger enn 750kg. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Det trodde jeg også egentlig, men ser jo forskjellig ut... Må vel spørre en poltimann en dag... Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Det står i vognkortet hvor mye bilen kan dra, både når hengeren har brems og når den ikke har det. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Ja det er greit, men spørsmålet er om man har lov til å ha tyngre henger enn 750kg med vanlig klasse B førerkort. Lenke til kommentar
chma Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Ja det er greit, men spørsmålet er om man har lov til å ha tyngre henger enn 750kg med vanlig klasse B førerkort. les hos statens vegvesen... Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Er jo det vi har gjort, men det som står der kan jo tolkes begge veier. Se lenger opp i posten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå