Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SkandiaBanken.no

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig gått over til å bruke SkandiaBanken. Trofast Opera-bruker som jeg er, irriterer jeg meg over når enkelte sider klusser seg i Opera.

SkandiaBanken er desverre et eksempel på dette. Når jeg går inn på skandiabanken.no må jeg FØRST trykke på en eller annen vilkårlig lenke på førstesiden deres for at java-menyen øverst skal fungere. Dette er utrolig irriterende å måtte trykke på en eller annen lenke på siden hver eneste gang jeg skal logge meg på.

Er jeg den eneste som har opplevd dette, eller er dette et kjent fenomen?

Har forøvrig sendt mail til de ansvarlige hos SkandiaBanken, og avventer svar derfra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antagelig sitter du/dere på en microsoft java versjon på maskinen. Som ble bokstavelig talt ulovlig for en stund siden. De ble saksøkt av Sun for å ha stjålet eller brukt deler av deres copyrighta program. (HURRA)

Gjør følgende.

1. Last ned og installer Sun java fra følgende: http://www.java.com/en/download/windows_automatic.jsp

2. Åpne "Egenskaper for Internett" via kontrollpanel. Og velg "Avansert" i arkfanene på toppen. Her passer du på at det er merket av for å bruke Java (Sun), mens du fjerner alt som er merket under "Microsoft VM"

Håper det hjelper

Endret av Zlash
Lenke til kommentar
Antagelig sitter du/dere på en microsoft java versjon på maskinen. Som ble bokstavelig talt ulovlig for en stund siden. De ble saksøkt av Sun for å ha stjålet eller brukt deler av deres copyrighta program. (HURRA)

Gjør følgende.

1. Last ned og installer Sun java fra følgende: http://www.java.com/en/download/windows_automatic.jsp

2. Åpne "Egenskaper for Internett" via kontrollpanel. Og velg "Avansert" i arkfanene på toppen. Her passer du på at det er merket av for å bruke Java (Sun), mens du fjerner alt som er merket under "Microsoft VM"

Håper det hjelper

Takk for forslaget! Har kun Sun Java installert, så det kan nok ikke være det. Strengt tatt ville vel ikke java-menyen fungert i det hele tatt dersom dette var årsaken.

Lenke til kommentar

Gjør følgende.

Håper det hjelper

Takk for forslaget! Har kun Sun Java installert, så det kan nok ikke være det. Strengt tatt ville vel ikke java-menyen fungert i det hele tatt dersom dette var årsaken.

Men passer du på å deakivere "Microsoft VM" som kort fortalt tidligere. Det er mange som har dette programmet liggende på maskinen uten at de selv vet det. Har du f.eks. kjørt Windows Update eller surfet på nettet før januar/februar kan du ha fått opp meldinger om å installere programmet.

Gå inn på "Egenskaper på Internett" og velg "Avansert" på arkfanene i toppen. Bla nedover listen til du finner et eget punkt: Microsoft VM. Under teksten skal det være 3 hvite avkryssningsbokser. FJERN ALL avhukinger og restart pc-en.

Hvis ikke kan du prøve å slette alle "midlertidige internett filer", samt avinstallere og reinstallere Sun Java.

Eller....

Legge inn Linux :D

Endret av Zlash
Lenke til kommentar

Menyen øverst på Skandiabanken er basert på Javascript, ikke Java. Det har dermed ikke noe å si om man har Sun eller Microsoft sin Java, eller Java i det hele tatt for den del. Selv om navnet har likheter har Java og Javascript ingenting med hverandre å gjøre. Det er to totalt forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet... Og ja, det er laget i javascript ikke i java så der ligger ikke problemet....

Opera viser heller ikke menyene riktig... Jeg måtte til slutt gi opp opera, og gå over til firefox som viser sidene helt uten problemer.. Er kjempefornøyd med firefox..... :w00t:

Lenke til kommentar

Det er et evig mareritt med opera + Skandiabanken. Av og til fungerer det ok, men ofte fungerer det ikke i det hele tatt. Er lei av det så jeg bruker mozilla/firefox for "å gå i banken". Er jo ikke så ofte jeg surfer innom der.

Jeg har garantert ikke ms java på linux maskinen min og det er samme om ikke verre problem der ;) Opera og Skandiabanken liker ikke hverandre tydeligvis.

Lenke til kommentar

På forsiden har jeg aldri klart å få menyene til å fungere.

Derfor, gjør følgende:

Legg til et nytt bokmerke med denne URL'en: https://www.skandiabanken.no/Skbsecure/login/login_1.aspx

Bruk nickname "bank" f.eks.

I adressefelttet skriver du nå "bank" og trykker på enter, så blir du sendt rett til login siden :)

Tidligere har jeg hatt masse trøbbel med menyene etter at jeg er innlogget også, men det ser ut til å fungere ganske greit nå. Hvis ikke menyene fungerer, kan du høyreklikke og velge Frame -> Reload, så skal de fungere. De fungerer ikke hvis du bruker frem/tilbake funksjonene i opera. Du er desverre nødt å klikke deg frem og tilbake.

Er forøvrig helt ufattelig at en 100% webbasert bank ikke klarer å lage skikkelige websider. Opera har gjort dem oppmerksom på problemet flere ganger, men de svarer bare at de skal fikse det, noe de ikke gjør.

Lenke til kommentar

Det er en grei måte å løse det på. Takk skal du ha! Men det løser jo forsåvidt ikke problemet med at menyen ikke fungerer på forsiden. Skulle tro at de i det minste kunne lage skikkelige websider når det tross alt er det som er hele fundamentet for banken. Kritikkverdig.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har samme problem i Opera. Hos meg skyldes det "ad blocking" funksjonen i Norton Internet Security i kombinasjon med enkelte javascript.

Løsning:

1. "disable" Norton Internet Security (NIS)

2. I Opera: Fil > Instillnger > Historikk og mellomlager. I "mellomlager på disk", klikk på "tøm nå" knappen.

3. Klikk på "oppdater/refresh"

4. "enable" NIS

Har forresten samme problem på f. eks finn.no sin søkefunksjon for avansert søk.

Lenke til kommentar

"Dette er ett problem som har eksistert en stund for enkelte opera brukere. Inntil det blir gjort endringer enten i nettleseren Opera eller på nettsidene våre for å tilpasse dette så er en løsning å sette pekeren i nederste halvdel av skjermbildet og venstreklikke, for å sette fokus på den rammen, og så trykke tastene Alt+F5. Dette vil laste inn den rammen på nytt og toppmenyen vil da fungere som den skal.

Vennlig hilsen

for SkandiaBanken

Vidar Annaniassen

Kontaktsenter"

Endret av the_pilot
Lenke til kommentar

Har samme prob selv. Er det ingen her på forumet som har en løsning på dette.

Det er forøvrig ikke bare dette som ikke virker i opera. Når jeg er og ser på salgsannonser og klikker på bilder for å forstørre skjer det ingenting. Speedometer på Itavisen virker heller ikke,osv. Synd for Opera er genialt.

Lenke til kommentar

Jeg brukte også Opera en stund.

Sluttet med Opera bl.a. pga. problemer med Skandiabanken og diverse plug-in's

Nå bruker jeg Avant Browser . Har omtrent de samme funksjonene som Opera, men denne er basert på I.E. og funker overalt hvor I.E. funker.

Endret av asdfgh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...