Egil.B Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Slik som det er nå så får vi en egen seksjon under programmer.no, og om jeg ikke tar feil så vil alinux.no bli linket mot denne siden. Jeg har tenkt å sette igang med å skrive noen guider, ihvertfall etter eksamen. I denne sammenhengen lurte jeg på hvilke guider som kunne være interessante. Første forslag, fra xeon, var å skrive en guide til hvordan å sette opp Fedora etter installasjon, med tanke på flere repositorier i yum, mp3støtte osv. Andre idèer ? Lenke til kommentar
sim Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Guider som tar for seg de vanligste spørsmålene på forumet: - Hvorfor velge linux fremfor windows - Hvordan slippe problemer med Nforce2 Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 25. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2004 Nforce har jeg desverre ikke mulighet til å undersøke, men det kan sikkert Gard bistå med. Når det gjelder hvorfor velge linux fremfor windows, så tror jeg ikke det egner seg i en guide. Det blir jo mer opp til den enkelte. Isåfall måtte det bli en slags sammenligning mellom os'ene, og jeg har ikke windows. Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Hva med sammenlikning mellom de mest populære distroene og / eller WM-ene? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 litt om "enterprise" drift av linux hadde jo vært interessant... Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Det bør vel, med tanke på hvor mange distroer det finnes, helst være guider som er rellevante for flest mulig distroer? Litt om komandolinjen, basic komandoer, piping etc. Litt om root og brukersystemet, gjerne det viktigskte om filsystemet og mounting. Og kansje en "Hvordan finne info guide", som forteller om man, google o.l. Det er overaskende hvor mye lettere ting blir med litt basic kunskap. Så etterpå kan man fylle på med "hvordan gi xmms det kuleste looket" Lenke til kommentar
sim Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 ... men det kan sikkert Gard bistå med. Nå mente ikke jeg at kun du skulle skrive disse guidene, jeg bare foreslo guider som generelt sett kunne være interesante for lesermassen, uansett forfatter. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Det bør vel, med tanke på hvor mange distroer det finnes, helst være guider som er rellevante for flest mulig distroer?Litt om komandolinjen, basic komandoer, piping etc. Litt om root og brukersystemet, gjerne det viktigskte om filsystemet og mounting. Og kansje en "Hvordan finne info guide", som forteller om man, google o.l. Det er overaskende hvor mye lettere ting blir med litt basic kunskap. Så etterpå kan man fylle på med "hvordan gi xmms det kuleste looket" Helt korrekt! En slik enkel nybegynner-innføring hadde vært morro. Men det bør ikke bare bli guider for nybegynnere - vi har jo en god del andre brukere som gjerne vil ha litt mer avanserte guider. - Selv har jeg tenkt å skrive en video-redigerings guide, siden jeg ikke har sett så mange slike slengende rundt omkring. Ellers tenker jeg at kernelkompileringsguiden hadde vært fin å fått skrevet skikkelig om og lagt ut. Diverse installasjon av distro guider er også nødvendige å ha - selv om det er en enkel jobb og at det finnes mange guider allerede. - Men programmer.no må jo ha egenproduserte kvalitetsartikler for alle mulige brukere - En "prøv ut linux i en uke" artikkel rettet mot Windows brukere hadde vært morsom, en som leder dem gjennom hvordan en setter egen partisjon opp o.l. samt gir dem en guide å følge slik at deres Linux desktop blir mest mulig produktiv for ekspriment uka deres. Jeg tenker vi kan få flere interessert i Linux på denne måten, samt at de vil se hvor lett det egentlig er. Alle fordelene (som vi elsker så kjært) med Linux må komme frem - distroen som velges bør ha et godt pakkesystem som vil få Windows brukerene til å sitte gapende i stolen -> tenk så kjekt å skrive "pacman -s foobillard tuxracer supertux frozen-bubble" også kunne spille masse spill rett etterpå? Hihi - det likte iallfall jeg - En ting man bør huske på er at en ikke må skremme vekk brukerene, jeg har blitt skremt vekk av SuSE et par ganger fordi den er så stor og uoversiktelig. En arch installsjon med Gnome 2.6 hadde for meg vært den letteste entréen siden jeg hadde holdt mye på med Linux på server fra før. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 - Hvordan slippe problemer med Nforce2 Ja, den tar jeg raskt nå i disse dager: Benytt kernel 2.6.6 eller senere, eller patch en tidligere 2.6-kernel med denne. Slemme (snille) kernelteamet som fikser problemet og tar fra oss "jobbene" våre! Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 26. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2004 gspr: Skriv det som et eget avsnitt i kernel-guiden. Den er vel fortsatt i test1? Lenke til kommentar
sim Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Hvilken er hva oppfor under ved siden ? :S Hva er fortsatt test1 ? Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 26. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2004 gspr begynte på en kernel-guide, som han la ut i et første-utkast, som jeg velger å kalle versjon test1 Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Om alinux.no: det er en skam å se at det er bare antivirus, IE-oppdateringer og messenger + der! Når kommer innholdet!!!???!! Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 De linker den nok opp mot section=linux. Det hadde iallfall vært smartest Akuratt nå viser den alle nyheter for hele programmer.no nettet.. Men uansett, det er offtopic krysjo Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 <Mer offtopic> Men er det noe på section=linux? </mer offtopic> Uansett er det bra at folket begynner å røre seg! Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Jeg kan kanskje skrive en slags nettverkssak. Jeg får snart to gamle PC-er fra skolen, og de skal settes opp med cluster, root-over-nfs, XDMCP og hele pakka. Kan bli artig! Kanskje ikke så nyttig for alle, men man skal jo ha det litt skøy også Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 hva med noe sann som toms hardware har gjort da.. de la ut filmer av hvordan du skulle gå over ifra windows til linux da. kanskje mere nyttig med guider der hvor du først forteller hva linux er, og hvordan de skal instalere de osv. og hvor og hvordan det kan brukes. etterpå ser jeg for meg hvordan komme igang med programmer som kan gjøre det samme som windows programmer kan. ikke begyn med en hvordan du kopilere en kernel, det er relativt vanskelig og du trenger ikke å gjøre dette i dag da. Lenke til kommentar
sim Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Jeg kan kanskje skrive en slags nettverkssak. Jeg får snart to gamle PC-er fra skolen, og de skal settes opp med cluster, root-over-nfs, XDMCP og hele pakka. Kan bli artig! Kanskje ikke så nyttig for alle, men man skal jo ha det litt skøy også Skikkelig fest i Sauda altså [/ot] Jeg er absolutt for en "Prøv Linux for første gang"-guide . Lenke til kommentar
Sivert Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Hva med en Gentoo installasjons guide og kansje litt stoff om clustering (OpenMosix, Beowolf osv..) Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Hva med en Gentoo installasjons guide og kansje litt stoff om clustering (OpenMosix, Beowolf osv..) Clustering er noe av det jeg blandt annet skal sjekke ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå