Gå til innhold

Dual Channel RAM settinger??

Anbefalte innlegg

Heisann!!!

Ble litt usikker her...

Har ASUS A7N8X Deluxe hovedkort som kan bruke Dual Channel RAM (DDR400).

Har Corsair Twinx512-3200LL RAM, som bør tåle DDR400 hastighet (tolker det hit at da kan ram bussen settes til 400 MHz???). :hmm:

Bruker en AMD XP 2800 Barton som jeg klokker med en FSP på 166 MHz (standard).

Såvidt jeg har forstått skal da RAM hastigheten helst gå på 333 MHz, ikke sant?? Men når jeg setter memory frequency til 200% så nekter systemet å boote, og BIOS rapporterer at "System failed memory test". Om jeg setter den på "auto" som den har stått på hele tiden (som jeg tror betyr 100%), fungerer systemet normalt.

MEN jeg får langt fra den ytelsen jeg mener at jeg skal ha!! Ifølge ASUS så skal memory båndbredden ved 333 MHz være over 5 GB/s, og jeg får rapportert ca halvparten fra SiSoft Sandra!!! :wow: Og JA, jeg er sikker på at minnebrikkene er satt i riktig posisjon for Dual Channel konfigurasjon...

Noen som har noen ideèr??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!!!

Ble litt usikker her...

Har ASUS A7N8X Deluxe hovedkort som kan bruke Dual Channel RAM (DDR400).

Har Corsair Twinx512-3200LL RAM, som bør tåle DDR400 hastighet (tolker det hit at da kan ram bussen settes til 400 MHz???). :hmm:

Bruker en AMD XP 2800 Barton som jeg klokker med en FSP på 166 MHz (standard).

Såvidt jeg har forstått skal da RAM hastigheten helst gå på 333 MHz, ikke sant?? Men når jeg setter memory frequency til 200% så nekter systemet å boote, og BIOS rapporterer at "System failed memory test". Om jeg setter den på "auto" som den har stått på hele tiden (som jeg tror betyr 100%), fungerer systemet normalt.

MEN jeg får langt fra den ytelsen jeg mener at jeg skal ha!! Ifølge ASUS så skal memory båndbredden ved 333 MHz være over 5 GB/s, og jeg får rapportert ca halvparten fra SiSoft Sandra!!! :wow: Og JA, jeg er sikker på at minnebrikkene er satt i riktig posisjon for Dual Channel konfigurasjon...

Noen som har noen ideèr??

Ved 200% så vil Ramen din gå på 666mhz :no: FSB(ikke FSP) skal stå på 200 hvis du skal kjøre DDR400.

Lenke til kommentar

PC3200 vil si max 3.2GB båndbredde, Dual Channel betyr ikke at dette fordobles.

Dual Channel betyr bare at den kan lese/skrive til 2 moduler samtidig.

Sjekk målingene til Asus og se om dem muligens brukte P4 med sin quadFSB greie.

Hva var resultatet ditt i SiSoft Sandra forresten?

Lenke til kommentar

Har lest litt i dag og begynt å innse det ja ;) Litt usikkerhet rundt en del begreper her gitt....

Jeg har sålangt fått ca 2400 GB/s i Sandra, med en FSB på 166 MHz... Men da har ram instillingene vært helt feil... De som har skrudd sammen maskina har tydeligvis ikke giddi og satt opp parametrene til den ram'en jeg betalte dyrt for...

Det skal endres bare jeg kommer meg hjemover om et par timer :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...