Gå til innhold

Jobbe som freelance "reparatør" ?

Anbefalte innlegg

napp ut kabel fra cdrom? på min maskin på jobben har jeg puttet cdrom og harddisk på én kabel (og brukt 5,25" -> 3,5" på hd) slik at jeg enkelt kan koble nye disker til den andre kontrolleren.

Neida, det er absolutt ikke noe problem å fikse om det virkelig måtte bli nødvendig. Men det vil da være langt lettere å bare gjenopprette windowsen via CDen f.eks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg drev å monterte parabol, tok jeg 1000,- for en komplett instalasjon, og 500 for bare innstilling av tallerken og tuner. Da lå jeg godt under det verkstedene tok.. Noen jobber tok meg 10 minutter, mens andre 2-3 timer. Fikk ingen negative reaksjoner, selv når jeg brukte 1 time og skulle ha en 1000-lapp for jobben. Folk er villige/vant til å betale i dyre dommer for arbeid de ikke kan/vil/orker gjøre selv. Om du garanterer at det ikke skal koste de ei krone om du ikke klarer jobben, så synes jeg ikke 200,- timen er avskrekkende.

Monterer fortsatt parabol og fikser dataproblemer hos venner, familie og bekjenete. Om en bekjent, ikke kamerat men en jeg kjenner skal ha satt opp parabolen sin, så krever jeg en flaske >40% fludium eller ei kasse øl for jobben, jeg bruker trossalt av min dyrkjøpte fritid på dette, jeg er dog litt kjekkere mot gode venner og familie ;)

Endret av zaico
Lenke til kommentar

Det var en undersøkelse på priser for datareparasjoner i byavisa i Trondheim for ca 2 år siden. De hadde med ca 8-10 registrerte firmaer som kostet alt fra 250 til 950 kr/time.

Jeg gjør av og til slike småjobber. Når det er snakk om venner og familie så er det gratis, men de disker gjerne opp med middag eller vafler eller kanskje en flaske vin. Det er helt greit for meg siden det gjør arbeidet til en lek og er appåtil sosialt. Når det gjelder ukjente så har jeg pleid å ta 200 kr/time.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest ganske mye her i tråden om prisforslag, så lurer jeg litt på hvordan man kan få mange nok kunder til at det monner sikkelig. Jeg, mener man har jo ikke så mange kollegaer, fjerne venner og andre bekjente som trenger slik fiksing til at det kan bli noen heltidsjobb. Det blir vel mer snakk om en time eller to nå og da. Eller har du et smart konsept for å skaffe deg kunder?

Lenke til kommentar

Syns du kan ta 150.- kr timen for å gjøre det du skal gjøre + snakke med vedkommende om ditt og datt så dem du ikke forlater dem uten litt mer grunnkunnskap så diverse andre reperatører bruker. Referanser og utdannelse burde du evt. vise om dem spør (hvis du begynner å ta mer enn 200).

Lenke til kommentar
Syns du kan ta 150.- kr timen for å gjøre det du skal gjøre + snakke med vedkommende om ditt og datt så dem du ikke forlater dem uten litt mer grunnkunnskap...

Må si meg enig der. 150kr når du ikke har noe som helst utdanning, er absolutt nok. Personlig tror jeg du lettere vil få kunder hvis du sier en fastpris. Da har de noe å forholde seg til, siden de ikke aner hvilke kunnskaper du har. En profesjonell reperatør vet man fikser jobben greit, og da er det nokså trygt å betale timespris.

En annen ting, hvordan har du planer om å få ta i kunder?

Lykke til får du ha iallfall.

Lenke til kommentar

Driver selv og farter frem og tilbake mellom venner og familie for å fikse ditt og datt. Egentlig så er jeg møkklei, men har liksom ikke hjerte til å si nei. Har flere ganger sagt til meg selv at nå er det nok! heretter så tar jeg betalt for ALT!

........men trur du jeg gjør det.....?

Niks.....ender opp med å sitte i timesvis og fikse ditt og datt uten en eneste krone.

Etter min mening så er det en måte å gjøre dette på dersom man er ute etter penger (og ikke venner). Ta betalt pr time eller avtal pris før arbeid. Gi en forholdsvis gunstig pris og si at du frasier deg alt ansvar, men påpeker at du ikke har hatt noen uhell til nå. Du lærer kunden null og niks om noe og vil derfor få flere "utrykninger" og mer penger i kassa.

Personlig så liker jeg venner bedre enn penger så det ender opp med gratis kaffe....... :p

Lenke til kommentar
Etter å ha lest ganske mye her i tråden om prisforslag, så lurer jeg litt på hvordan man kan få mange nok kunder til at det monner sikkelig. Jeg, mener man har jo ikke så mange kollegaer, fjerne venner og andre bekjente som trenger slik fiksing til at det kan bli noen heltidsjobb. Det blir vel mer snakk om en time eller to nå og da. Eller har du et smart konsept for å skaffe deg kunder?

For min del begynte det med at jeg jobbet på Elkjøp. En del kunder kom innom og ønsket å få montert opp parabolen sin, men ville ikke betale 2500 hos et verksted. Så jeg gjorde jobben for de langt billigere. La igjen telefonnr, fordi jeg garanterte at om tallerkenen skulle blåse ut av possisjon så skulle jeg komme å fikse det for de gratis. Nå blir jeg kontaktet titt og stadig av venner og bekjente av de jeg har montert til, som gjerne ønsker en innstalasjon.

Lenke til kommentar

En annen ting, hvordan har du planer om å få ta i kunder?

Lykke til får du ha iallfall.

Tipper det gjøres på samme måte som de gjør det der jeg bor, det er ett eller annet "firma" som legger lapper i postkassen. De kjører manuelt rundt og legger lapper som sier noe slikt som dette:

"Treg datamaskin? Dårlig internett? Slår maskinen seg av? Da kan du ha virus. Ring "det og det nr." så sender vi en reparatør"

Ja det var formulert på en like tafatt måte som det jeg beskrive ovenfor, men siden jeg ikke har de eksakte formuleringene i hodet kan jeg ikke gi dere en ordrett avskrift av det hele.

Lenke til kommentar

er bare å være beskjeden så punger de ut :p

Men ett slikt marked er lite for de fleste, dette fordi kundene vil ha en garanti om at viktige filer ikke forsvinner. De vil også se på maskinen mens du fikser den så du ikke ser hva de har på den, og for å prøve å lære det selv.

Slike jobber kan du nok ikke ha om fastjobb, de kommer og går og plutselig får du flere samme dag. Fastjobb er vel like så greit når du får fast lønn.

Det gjelds å ha jobbet andre steder før, jeg har jobbet i ett par itbedrifter og det hjelper jo hvis noen spør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...