Gå til innhold

Jobbe som freelance "reparatør" ?

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har sånn smålig begynt å fikse PCer til folk.. Dvs som oftest folk som trenger å formatere og legge inn win på nytt osv, mao relativt simple jobber. Det jeg lurer på, hva kan man egentlig ta for det ? I timen tenkte jeg på, er 17 år. Det som er helt sikkert er at hvis folka sender inn PCen til et firma et sted er de veldig fort kvitt mange tusenlapper for en jobb som tar 2-3 timer. Hva ville dere tatt for å formatere, legge inn win, drivere, updates, nødvendige progs og alt som trengs ?

Mvh Dr.X

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2-3 timer, timelønn 130kr + adm tillegg og slike kostnader + arbeider avgidt hvis du skal drive seriøst -> 310 kr time + fortjeneste/verkstedmatriell 200kr ca 510kr time.

Men mest sansynlig for deg 150 kr timen er en fair pris med tanke på 700-800 kr/t på verksted, der her de vente tid.

Lenke til kommentar

Profesjonelle (som Telenor osv.) tar ofte 6-700 kr for en slik jobb....

Om det er venner og bekjente er en pris på 75-100kr timen greit...

Hos andre kan du nok ta 150-200kr, eventuelt med klausul om mindre/ingen betaling om du ikke fixer problemet...

Lenke til kommentar

Dr.X:

Jeg har så og si samme jobb bare at det er innen et firma og der er timeslønnen 600.- (inkl. moms) (300 til meg og 300 til arbeidsgiver). Syns du trygt kan ta 200 kr. timen eller mer hvis du får tingene til å virke 110% og hjelper dem "litt videre på veien" ved tanke på alt av virus osv som ligger ute, snakke litt med dem om hvordan dem skal unngå det. Husk at du kan tjene opptil 1000 kr hos en privatperson uten at du må betale skatt, går du over det begynner du å betale skatt. Men det gjelder jo ikke hvis du ikke har tjent over 24.000 (tror det var det) at du skal betale skatt.

Lenke til kommentar
Dr.X:

Jeg har så og si samme jobb bare at det er innen et firma og der er timeslønnen 600.- (inkl. moms) (300 til meg og 300 til arbeidsgiver). Syns du trygt kan ta 200 kr. timen eller mer hvis du får tingene til å virke 110% og hjelper dem "litt videre på veien" ved tanke på alt av virus osv som ligger ute, snakke litt med dem om hvordan dem skal unngå det. Husk at du kan tjene opptil 1000 kr hos en privatperson uten at du må betale skatt, går du over det begynner du å betale skatt. Men det gjelder jo ikke hvis du ikke har tjent over 24.000 (tror det var det) at du skal betale skatt.

300 brutto pr time? hmm skifte jobb :hmm:

Lenke til kommentar

Etter år med gratisarbeide har jeg begynt å ta betalt.

Er ofte jobber som innebærer både ny maskinvare og nyinstallering av programvare. På maskinvaresiden ordner jeg slik at vi diskuterer hva som er hensiktsmessig å gjøre, og kunden selv står for innkjøp og hele den biten.

Synes det blir ryddig på denne måten. Gjelder også evt. kjøp av ny programvare.

Jeg tar 500,- og holder på til jeg blir ferdig (tar som regel lengre tid enn strengt nødvendig og jeg tar gjerne litt kursing i samme slengen).

Skikkelig dårlig betalt, men så er det også kun en ekstrajobb.

Greier meg med et skrujern og noen disketter så "regnskapsmessig" er det ganske enkelt.

Lenke til kommentar

Ta timesbetalt, mye enklere. Man kan jo ende opp til å få rundt 100 kr timen pga uventende problemer og man tjener mye mindre på den måten. Og det er jo ikke så populært å betale 500.- kr for 30 minutters arbeid heller ;)

Det er sikkert ikke helt slik, worst case jeg representerer, men det er mye bedre å bruke fast timesbetaling syns jeg.

Lenke til kommentar

Basus: si fra hvis dere trenger flere dyktige medarbeidere med teknisk høgskoleutdanning da (hint hint ;) )

Personlig mener jeg det er feil å sammenligne prisene proffe selskaper tar med det man bør forvente av en liten gutt (sorry uttrykket). 200,- i timen er en ganske stiv pris når man tenker på hvem det er som roter nede i maskinen, og hvem det er som kommer til å måtte betale for eventuelle uhell. Ikke har man noen garanti for at jobben blir utført på en skikkelig måte, selv om resultatet ser bra ut for en ufaglært.

Lenke til kommentar

Er ikke nybegynner når det gjelder verken hardware eller software, har fiksa og mekka sammen et utall maskiner gjennom tidene.. Vært borti det meste! Liten gutt syns jeg dessuten er å ta i litt, er tross alt myndig til neste år. Liten gutt er for meg en på 12 eller yngre.. :roll:

Men bortsett fra det: Hvordan skal man foregå hvis man skulle være så uheldig og f.eks ødelegge CPU e.l..? Hvem betaler ?

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar

logg til kunden, tenker du da på en slags "faktura" over hvor mange timer osv du har brukt? Så lenge du holder deg under 1000.- kr pr privatjobb så går det helt fint om ingen av dere bryr dere om det. Men overstiger det beløpet slik at du muligens må betale skatt burde det dokumenteres, og spesiellt om vedkommende du jobber hos tar slikt med i regnskapet, men det kreves ikke av loven så lenge beløpet forblir under 300.-

Hvis du skriver timene osv burde du ha et fast skjema slik at det ser litt profesjonellt ut ;). Men du burde opplyse kundene om din utdannelse/erfaring så dem ikke tror altfor meget eller lite, slike ting kan bli mildt sagt veldig pinlig for begge parter.

Den som ødelegger betaler, kunden skal ikke ut med ekstra utgifter for at vedkommende som skal gjøre jobben ødelegger noe.

Endret av Basus
Lenke til kommentar
Er ikke nybegynner når det gjelder verken hardware eller software, har fiksa og mekka sammen et utall maskiner gjennom tidene.. Vært borti det meste! Liten gutt syns jeg dessuten er å ta i litt, er tross alt myndig til neste år. Liten gutt er for meg en på 12 eller yngre.. :roll:

Men bortsett fra det: Hvordan skal man foregå hvis man skulle være så uheldig og f.eks ødelegge CPU e.l..? Hvem betaler ?

du seff

Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk, men den type oppgaver du tar på deg er det ganske så mange som kan gjøre, er veldig mange som kan slikt, jeg personlig ser på det som typisk "drittarbeid" dvs "hvem som helst" kan gjøre det.

Når det gjelder hvor mye man kan ta for det, så er jeg usikker, får avogtil henvendelser om slikt når jeg er ute å jobber, men iogmed at det ligger utenfor mine arbeidsoppgaver blir det evt på privat basis, da pleier jeg bare å si en relativt høy sum, fordi jeg synes det er så utrloig kjedelig arbeid, gjør jeg heller noe gøy for halve lønna.

Må si at jeg personlig synes noe mer enn 150 kr er litt drøyt å ta for noe som jeg katagoliserer som "ufaglært" arbeid (iogmed at en stor prosent av befolkningen har kompetansen)

AtW

Lenke til kommentar

Det er bakdelen med å ta betalt da, da forventer kunden at du skal betale hvis noe ødelegges.

Edit: Selv gjør jeg sånne jobber for venner og bekjente gratis. Så blir det litt øl og sånt her og der for jobben, men det får vel vente til du blir 18 ihvertfall :p

Endret av Insanity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...