Gå til innhold

Bygge om gammel laptop ?

cdr

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel laptop liggende. Laptopen er en gammel IBM, ca 3 1/2 år gammel. Jeg vet ikke helt hvor mye RAM den har, men prosessoren har en hastighet på 80MHz... Kommer til å kjøre et diagnoseprogram for å få ut mer info siden.

Jeg har ingen greie på laptops whatsoever. Jeg kan bruke en som en bruker PC ellers, men på hardware-siden har jeg ingen peiling. :roll:

Planen er å bygge den om, slik at den er brukbar til nedlasting og kan stå på om natta.

Noen som har noe peiling på laptops? Er det mulig å bytte ut noen komponetene?

Takker for replies :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uhm, den må vel være godt over 3 1/2 år hvis den har en 80Hz prosessor, til og med starcraft ville ikke kjørt på en slik hulk. Men nei, det er vanskelig å oppgradere laptopper, og jeg vil gjette umulig når din er så gammel.

Edit: Antageligvis ville det vært mulig å kjøpe en ekstern harddisk til den, men da vil jeg gjette på at du må kjøpe et pdmcia kort med usb 2.0 eller firewire i tilegg

Endret av Myrsnipe
Lenke til kommentar

dersom den bare er 3 1/2 år gammel så har du nok en p3 800mhz i den.

dersom 80mhz så er det nok så stusselig at det meste utenom egenkoding i dos osv. blir slitsomt.

Du kan skifte ut harddisken og sette inn mer minne mest sannsynlig uten de store problemene.

Har selv en compaq på 800mhz som tusler fint med 384 mb-ram og en hitachi 40Gb...

Har utmerked batteritid for en såpass gammal maskin. Kan sitte i forelesning og skrive i tre skoletimer, noe som jeg er godt fornøyd med.

Etter at jeg skifta harddisk, til samme som står i apple sine, er den så stillegående at folk registrerer ikke at jeg har maskinen på heller.

viften går kun når jeg viser film, eller når prosessoren har blitt hardkjørt på annet vis.

Klarer akkurat å vise divx filmer på tv'n med det ati skjermkortet som står i.

Lenke til kommentar

NICE!

Jeg skrev 80, men jeg mente 800 :blush:

Jeg har sjekket litt, og pcen har en 500MHz Celeron prosessor, og 68MB minne...

Som du ser er det en temmelig gammel pc. Jeg har ikke turt å åpne pcen på noen måte. Batteriet er ødelagt (tror jeg) så jeg kan ikke bruke den uten en ekstern strømkilde.

jeg vet ikke om det er muligheter for å skifte prosessor, men jeg ønsker å sette inn mer minne og bytte harddisken. Maskinen opererer på en W98-plattform, noe jeg ønsker å bytte til noe mer fleksibelt.

Jeg har ingen peiling på laptop-hardware, så jeg håper noen kan hjelpe meg med dette.

Takker for all info !! :D

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke en sjiiit av info på nettet, når det gjelder laptop-hardware-info.

Uansett hvis noen vet om en side som har slik info, ville det også vært fint. hadde jeg funnet noe kunne jeg jo konsentrert meg om det, men,...

Takker for all hjelp :D

Lenke til kommentar
NICE!

Jeg skrev 80, men jeg mente 800 :blush:

Jeg har sjekket litt, og pcen har en 500MHz Celeron prosessor, og 68MB minne...

Som du ser er det en temmelig gammel pc. Jeg har ikke turt å åpne pcen på noen måte. Batteriet er ødelagt (tror jeg) så jeg kan ikke bruke den uten en ekstern strømkilde.

jeg vet ikke om det er muligheter for å skifte prosessor, men jeg ønsker å sette inn mer minne og bytte harddisken. Maskinen opererer på en W98-plattform, noe jeg ønsker å bytte til noe mer fleksibelt.

Jeg har ingen peiling på laptop-hardware, så jeg håper noen kan hjelpe meg med dette.

Takker for all info !! :D

Som flere andre her sier kan du sette i større HD og mer RAM, skal du gjøre mer blir det dyrere enn det smaker. Skjermkort er med 99% sannsynlighet innebygget. I teorien kan du nok bytte ut CPU, men å finne en som passer på det HKet etc blir nok vanskelig da disse ikke har vært i produksjon på flere år. Hovedkort på bærbare er heller ikke standard og uansett neppe noe som er tilgjengelig nå lengre.

Lenke til kommentar

Hei

Med 500 mhz og 64 MB ram trenger du ikke oppgradere særlig. Det du kan gjøre er å kjøpe en ny intern harddisk (2.5"). Da sender du et spørsmål til IBM og spørr hvor stor hdd laptopen støtter. Så finner du ut hvordan du bytter hdd. Dette er vanligvis et lokk/skuff som kan skrur ut og dermed kan skifte ut hdd. På min dell er den på siden. Jeg har tidligere tuklet med en gammal ibm (99 mhz pentium I) og den hadde en mulighet til å løfte av hele lokket der tastaturet satt og dermed fikk man tilgang til hdd.

Eller en mye enklere måte å gjøre dette på er å kjøpe en ekstern hdd som du kobler på på usb porten (det burde du ha, det har til og med min gamle dell med 233mhz).

Ram trenger du ikke endre noe på. Mest sannsynligvis må du ut med alt for mye penger for å få endret på dette uansett. Og alt opp til windows 2000 trekker bra på dette.

Så den siste tingen du bør gjøre er å innstallere windows 2000 på maskinen. Dette er et helt fint os til en slik maskin (kjører det på dell'en min og den har bare 4 gb hdd og 48 MB ram, og 233 mhz).

Hvis du ikke installerer så mye mer på maskinen så holdere den helt fint i 3 1/2 år til! :green:

Endret av hmottestad
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg sitter selv i øyeblikket med en IBM 600x, som er på 500 Mhz.

Den har 198 Mb ram og en 5 Ghz harddisk.

Det jeg har gjort er å partisjonere harddisken i to like store deler. På den ene partisjonen ligger Windows 2000, og på den andre har jeg lagt inn programmer og Mine dokumenter folderen.

Av programvare bruker jeg Atlantis Ocean Mind som tekstbehandler, Opera 7.50, en liten kaleder med avtalebok og adresser, samt regnearket til Open Office og NAV .

Jeg har selvfølgelig internet via Wlan.

Maskinen har mange fordeler. Den fungerer gjevnt og trutt. Den bruker tid til å starte opp, men når den først er oppe bruker jeg små og lette programmer som laster like fort på denne maskinen som store programmer gjør på min stasjonære AMD maskin (klokkent barton 2800+ til 3200).

Selvfølgelig lar det seg vanskelig gjøre å bruke maskinen til photoshop etc. men det finnes mange alternativer.

Det er denne maskinen jeg bruker mest. Jeg sitter gjerne med maskinen på fanget i stresslessen og lemper den bort på hjørnebordet når jeg ikke trenger den. Den er i det hele tatt svært anvendelig. Hva jeg skal med en større maskin? Det måtte være spill og billigredigeringsprogrammer.

Det morsomme er å finne alternative små, lette og gode programmer, og da står ikke denne maskinen tilbake for noe annet....

og det beste av alt? Jeg kjøpte den brukt for 500 kroner, og programmene er stort sett gratis, med unntak av Windows som jeg hadde kjøpt tidligere. Jeg har kjøpt Opera for 350 kroner og Atlantis for 250. Billigere kan det ikke bli.

Mitt råd er at du bestiller ram (jeg har 198 Mb), og eventuelt en større harddisk. Jeg bruker altså 5 Mb, noe som holder for meg, ved siden av at jeg jo har en pen drive som jeg kan flytte filer med mellom maskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...