Gå til innhold

12v LED

Anbefalte innlegg

har ikke sett no serlig til 12v LED's i norge men noen som vet hvor det er og få kjøpt eller bestilt? tenker på sånne som brukes i f.eks. biler som er på utstilling. der bruker dem mange ganger LED rør.

trenger noen sånne 12v LED's til og lage meg en lykt som jeg kan kikke inn i pc'en vis noe er galt og den skal lyse sterkt skal også bruke dem til andre ting. har hørt at disse lyser utrolig bra. og kan brukes i lommelykter og alt mulig.

trenger også noen til lettmotorsykkelen min.

(virker kanskje som alt jeg har skal lyse no sinnsykt. men ikke bare alt jeg har men alt pappa har også :p nei da bare tuller jeg)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjøper LED's på 20mA og skal ha koblet 4 sammen(paralellkoblet), jeg har ikke peiling på og regne ut sånt men kan det være at de trenger rundt 100 ohm eller er jeg borte vekk nå?

siden jeg har motstander på 100ohm liggendes

Lenke til kommentar

Siden du har et par 100ohms motstander trenger ikke det å bety at det skal være det :p

Men hvor stor spenning skal de ha?

Finn Led-kalkulatoren på www.metku.net eller bruk Ohms lov.

Kanskje bedre å koble de i serie også om de f.eks skal ha 3v over seg..

Lenke til kommentar
Skal du ha 5 LED's på 20 mA i paralell, blir det jo 80 mA. Motstanden skal ha 7 volt, dermed blir R=U/I = 7/0,08= ca. 87,5 Ohm.  :)

Lenge siden 5 x 20 = 80 da men :p

edit: så leser man hele innlegget om igjen og ser at det skulle stå 5volt led's, DOH :p

Endret av razer
Lenke til kommentar
Skal du ha 5 LED's på 20 mA i paralell, blir det jo 80 mA. Motstanden skal ha 7 volt, dermed blir R=U/I = 7/0,08= ca. 87,5 Ohm.  :)

Lenge siden 5 x 20 = 80 da men :p

edit: så leser man hele innlegget om igjen og ser at det skulle stå 5volt led's, DOH :p

Whoops.. skulle være 4*20 = 80 :blush:

Lenke til kommentar
hvor store motstander trenger jeg til 5v LED's når jeg kobler dem til 12v ? hakke peil på motstander

du er vel klar over at det er 5v på PSU i pc ???

Er jo ikke sikkert han skal ha de i pc'n da :wow:

Lenke til kommentar

Jeg ser at du er villig til å gå veldig langt for å få tak i 12V lysdioder. Hva er egentlig vitsen? Det er da ikke så mye vanskeligere å bare bruke en vanlig lysdiode og en motstand. Hvis du får tak i 12V lysdioder kommer de nok til å være dyre også. Hvorfor ikke bare bruke en vanlig lysdiode fra Elfa, www.ultraleds.co.uk eller noe lignende + en motstand?

Hvis jeg ikke husker feil har Elfa noen lysdioder med innebygget motstand for 12V, men dette er ikke sterke lysdioder, bare sånne "indikatordioder"

Lenke til kommentar
hvor store motstander trenger jeg til 5v LED's når jeg kobler dem til 12v ? hakke peil på motstander

du er vel klar over at det er 5v på PSU i pc ???

Er jo ikke sikkert han skal ha de i pc'n da :wow:

trenger noen sånne 12v LED's til og lage meg en lykt som jeg kan kikke inn i pc'en <------------ det skrev han :p

Endret av hvalfangeren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...