NuB Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 (endret) Byttet ut kjøler til CPU'en i dag, noe som medførte at hovedkortet (a7n8x) trodde jeg hadde fått ny CPU. Dermed viser min XP2200+ seg som en Athlon 1.34 Ghz, mens den egentlig skal kjøre 1800mhz. Jeg husket at dette skjedde da jeg først installerte CPUen også, og at jeg måtte justere noe i BIOS. Multiplier står til 13.5 og FSB til 100, dermed skulle det bare være å sette denne opp til 133 (sånn som sist) slik at det tilsammen blir 1800. Når jeg prøver dette skjer det nå et eller annet galt, maskinen slår seg av uten forvarsel med en gang jeg kommer inn på desktopen i Windows. Kan det være at kjøleren ikke kjøler godt nok? Det er en Silent Twin så jeg skulle ikke tro det, men det var et lite helvete å få satt på kjøleren så kjølepastaen kan nok ha forskjøvet seg underveis. Tempen er forsåvidt bra nå, men det sier jo ikke så mye når prosessor kjører for halv maskin. Er det noe annet jeg har glemt gjøre? Prøvde spille spill for å kjøre maskinen litt, det funket dårlig, kastet til desktop etter et minutt eller to. Samtidig krasjet explorer. Maskinen holder seg på fremdeles, men programmer krasjer og greier. Her er noe ustabilt, ja... Endret 25. mai 2004 av NuB Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Vil tro at kjøleren sitter skeivt på eller noe sånt. Lenke til kommentar
chil Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 sjekk Core på CPu, hadde noe samme greinane og det var en BIIIIIIIIIITE liten flik som hadde smuldra vekk Lenke til kommentar
NuB Skrevet 25. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2004 Huff...skummelt. Synes dette med å ta av og på kjølere er noe styr, får håpe ikke kjølepasta har klint seg utover. Men sensorene til Asus Probe sitter ikke ved core da eller? For tempen der oppgis ikke til høyere enn 39 grader. Lenke til kommentar
NuB Skrevet 25. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2004 Vel, nå har jeg prøvd i en time å få av den kjøleren, men det er jo umulig! Trodde Silent Twin hadde gode løsninger for sånt ettersom det er regnet som kvalitet, men jeg har ikke vært ute for vanskeligere kjøler å avinstallere. Det er jo ikke noe "håndtak", hvordan er det meningen man skal ta den av? Jeg ser folk nevner skrujern, men det er jo ikke mulig å få et fast grep med skrujern i det lille sporet på siden der. Sporet er i tillegg ikke helt rett, sånn at det man evt. kjører ned der har veldig lett for å miste taket og deise ned i kabinettet (eller i kanten av hovedkortet). Har prøvd alt fra pinsetter til gafler (som bøyde unna for presset) men denne saken sitter helt fast. Eneste tipset jeg kan komme på er "press ned så langt som mulig og bend utover som en gal". Finnes det andre? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Kanskje disse filmene her kan hjelpe litt på vei. Lenke til kommentar
NuB Skrevet 26. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2004 (endret) Fikk ordna det ved å gå tilbake til gamlekjøleren. Tror bare noen BIOS-innstillinger ble rotet til, nå har det hvertfall fungert en stund. Endret 26. mai 2004 av NuB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå