Gå til innhold

GPS-modul til bærbar PC


Anbefalte innlegg

I Scientific American nummeret som er ute nå er det en lang artikkel om GPS. Jeg forstår denne artikkelen slik at WAAS kun er tilgjengelig i USA, fordi det systemet bruker bakkestasjoner for å korrigere satelitt-signalene.

 

Husker ikke sånn i farten hva den europeeiske delen heter, men det er ikke WAAS.

Globalt er det fortsatt ikke dekning overalt. Her i norge er det faktisk mulig. Fikk i hvertfall låst en slik sat. på min E-trex. Nøyaktigheten ble vel ikke revolusjonerende bedre av den grunn. Den var vel på sånn ca 5 meter i utgangspunktet.

I Norge kan du få DGPS som gir bedre nøyaktighet, DGPS supplerer også satelittsignalene med bakkestasjoner som for det meste ligger langs kysten. Jeg har ikke prøvd å få DGPS på min Acore, men vet at det tidligere var en betalt tjeneste som ble brukt i skipsfarten. Vet ikke om det finnes DGPS-sendere i Norge som kan brukes gratis.

 

Håper noen vet mer om dette.

Hei :)

 

DGPS står for Differensiell Globale Posisjonering Systemet

 

Dette er som sagt mest en sak for skipsfarten, men er vel ikke noen betalingstjeneste her til lands. Man kan kjøpe GPS mottakere som er forberedt for DGPS, det eneste man trenger er en DGPS antenne (Mulig man kan få sendere med innebygd antenne nå).

 

Dekningskart for Europa når det gjelder DGPS finner du her

 

http://www.gemotech.no/web/teknisk_info/Europedgps_gif.htm

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...