Gå til innhold

hva er det som bråker i hardisken?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-11 00:27, borre skrev:

En harddisk er en mekanisk gjenstand som inneholder en
motor
. Dermed vil du høre "bråk" av den pluss at lyden kan transplantere seg ut i kabinettet og lage mer støy.

hehh ja selvfølgelg! allt lagring bygger jo nesten på det samme prinsippet.

Lenke til kommentar

Det går rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og....nei på tide å lage en lydtett boks til pesen. IBMen bråker jo omtrent som en jetturbin her. :sad:

Lenke til kommentar

Har blitt besatt av støydemping. Byttet ut min IBM da den som kjent bråker noe j æ v l i g ! Kjøpte meg en Seagate Barracuda IV 60GB som i hw's test ble nevnt som nærmest lydløs :smile:

Ble faktisk overrasket da jeg fant ut at det var hd'n som bråkte mest i kabinettet mitt :eek:

Lenke til kommentar

Herddisken bråker overlegent mest her også. Vifta på CPU og strømforsyningen bråker svært lite i forhold.

Mne...men mange av dagens kabinetter er laget av tynne stålplater som vibrerer og lager lyd, tror dette ofte blir nedprioritert i forhold til andre poster.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-11 00:31, C. Alshus skrev:

Det går rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og rundt og....nei på tide å lage en lydtett boks til pesen. IBMen bråker jo omtrent som en jetturbin her. :sad:

Du vet at det finnes et program som heter "IBM-Tool" som gjør at HD'en blir atskillig mere stillegående??

Lenke til kommentar

Lesehodet i HD'ene beveger seg vanvittig fort fram og tilbake - dette skaper trykkbølger (AKA lyd), som forplanter seg utenfor HD-boksen. Det kan også være at pga de brå bevegelsene lesehodet har så vil HD-boksen (altså det du *ser* når du ser på en HD) bevege seg litt motsatt vei, slik at dette skaper lydbølger.

Jeg har sett en .avi av noen som spiller av musikk med lesehodene på en HD - dvs, armen(e) som selve lesehodet står på fungerte som en høyttaler. Poenget var altså: De beveger seg raskt nok til å skape lydbølger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...