Wizendraw Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Jeg har aldri overklokka før, men nå er det forventa at et nytt system detter inn i postkassa en av de nærmeste dagene... i den forbindelse lurer jeg på om jeg har forstått et par ting riktig: FSB og multiplier - har jeg forstått riktig? FSB er Bussen i prosessoren, som bestemmer hastigheten på systemet. Hvis man har (som jeg) en p4 2.8 ghz 800mhz FSB, betyr dette at bussen er på 400mhz (siden p4 ganger bussen med to eller noe ). Hvis man har RAM som er pc4000/500mhz så vil ikke denne klare å kjøre på mer enn pc3200/400 mhz, right? Med mindre man overklokker da, og her kommer multiplier inn... Det er den som bestemmer hastigheten på prosessoren, altså bus-hastigheten ganger X. I mitt tilfelle blir dette 400mhz FSB*multiplier:8=2800mhz. Hvis jeg så skal overklokke systemet for å kunne hente ut alt av RAMmen min, må jeg sette FSB til 500mhz (1ghz for p4), eller tar jeg feil? Med multiplier på 8 vil da hastigheten på systemet bli 4ghz... Altså bør jeg kanskje sette multiplier til 6 eller 7 istedet? Håper noen skjønte dette, selv om det var UTROLIG rotete satt opp... Lenke til kommentar
jan.ata Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 (endret) nå er ikke jeg noen expert, men du tar feil det er litt mer komplisert men om du også har kjøpt ett nytt hovedkort med dualram kan du klokke så du ser mannen med ljåen du får sikkert litt hjelp her på forumet. ellers så kan du lese litt selv på overklokking.no cpu min er en p4 2,6 med 800mhz buzz og jeg har en multipler på 13 om jeg tar ditt eksempel så blir det 400ganger 13 er 5200, det hadde vært no! Endret 25. mai 2004 av jan.ata Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 25. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2004 Hehe... har et greit hk... Abit IC7-MAX3 Burde være noe potensiale der ja Lenke til kommentar
jan.ata Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 har sett på spes på det kortet. fikk litt lyst på det selv! det klokker nok bra Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 (endret) MP på 2,8ghz er 14, da blir det 200 x 14 = 2800mhz <--klokkehastighet 200 x 4 = 800 <--busshastighet eller hva det kalles på P4 Edit: da blir det så RAMen kjører på FSB 200 altså 400 effektivt, siden du har 250/500 har du litt å gå på Endret 25. mai 2004 av ManagHead Lenke til kommentar
jan.ata Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 ja for ddr står for dobelt rated det betyr altså fsb ganger to jeg kjører min p4 2,6 på 216 ganger 13 det er 2808, da går altså rammen min på 432mhz. jeg har 400mhz ram det betyr att jeg kjører litt høyt. men om jeg hadde hatt ett hovedkort med dualram betyr det att jeg teoretisk kunne kjørt samme ram helt opp til 800mhz! Lenke til kommentar
MetaBaron Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Nei, beklageligvis ikke.. Om det er Dual DDR du tenker på så får du ikke stilt minnet noe høyere.. men du får en 5-6% bedre ytelse på minnet når det kjører Dual DDR, såvidt jeg har forstått. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Nei, beklageligvis ikke.. Om det er Dual DDR du tenker på så får du ikke stilt minnet noe høyere.. men du får en 5-6% bedre ytelse på minnet når det kjører Dual DDR, såvidt jeg har forstått. Jepp, det er fordi at da kjører du minnet i to kanaler. (må ha minst 2 brikker) Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 skjønner ikke bæret av det der FSB tullet og denn bussehastigheten jeg Men er det noen som vet hva det betyr at en cpu er BOXED? hva er forskjellen på en uboxa en og en som er boxed? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 skjønner ikke bæret av det der FSB tullet og denn bussehastigheten jeg Men er det noen som vet hva det betyr at en cpu er BOXED? hva er forskjellen på en uboxa en og en som er boxed? Hvis den er boxed følger det med vifte Lenke til kommentar
MetaBaron Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 For å spikke fliser; hvis den er boxed så følger det med luftbasert kjøleløsning, dvs. kjøleribbe & vifte. Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 skjønner ikke bæret av det der FSB tullet og denn bussehastigheten jeg Men er det noen som vet hva det betyr at en cpu er BOXED? hva er forskjellen på en uboxa en og en som er boxed? Hvis den er boxed følger det med vifte Ok! Er den vifta som regel bra? eller kjøler den bare akkurat nok til at cpun ikke smelter ? Lenke til kommentar
MetaBaron Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Den er som regel "høvelig" grei, kan til og med klokke litt med den og, men om du har tenkt på noe seriøs klokking, så er jo det aller likeste å enten skaffe seg ei seriøs ribbe m/passende vifte eller vurdere mer eksotiske former for kjøling. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Tviler på du kan stille multiplieren på prosessoren din, trodde alle p4 var låste fra fabrikken. Men hvis du kan det har du fått deg et råskinn av en prosessor Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Tviler på du kan stille multiplieren på prosessoren din, trodde alle p4 var låste fra fabrikken. Men hvis du kan det har du fått deg et råskinn av en prosessor Alle Pentium er låste ja, hvertfall de som man får kjøpt på butikk. Det er noen, slike som thoms hardware (?) og sånne får, som ikke har låst mp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå