Gå til innhold

Ny maskin med SATA finner ikke IDE

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har fått meg en ny maskin med SATA HD, og vil gjerne sette i en 200GB IDE harddisk som jeg kjøpte til min gamle maskin. Så vidt jeg skjønt skal man sette IDE-disker til å være Master når hovedharddisken er SATA. det har jeg altså gjort (og for den del også kjørt Slave først).

Men, det er fortsatt ikke noe liv i leiren.

For ordens skyld har jeg prøvd med begge mine gamle harddisker, og den finner ingen. Kjører XP professional.

Noen som har noen gode tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er noe krav om master eller slave, begge deler skal fungere. Men spørsmålet er hvor du ikke finner den? Har du sett etter i BIOS? Device Manager? Disk Management? Eller har du bare forventet at den skal dukke opp i Utforsker? Hvis det er en disk som ikke er partisjonert så vil den ikke vises i Utforsker, da du må gå inn i Disk Management og lage en partisjon først.

Lenke til kommentar
Tror ikke det er noe krav om master eller slave, begge deler skal fungere. Men spørsmålet er hvor du ikke finner den? Har du sett etter i BIOS? Device Manager? Disk Management? Eller har du bare forventet at den skal dukke opp i Utforsker? Hvis det er en disk som ikke er partisjonert så vil den ikke vises i Utforsker, da du må gå inn i Disk Management og lage en partisjon først.

Er ikke sikker på at jeg kommer inn i Bios. Det er mange år siden sist jeg gjorde noe i Biosen (mens jeg hadde DOS 6), og datamaskinen min er helt ny, og det er første gang jeg har XP.

Ved oppstart kan man trykke F2 og F12, og etter å ha rotet rundt der ble jeg vel ikke mye klokere.

Men altså, jeg finner ikke disken(e) noen steder. Har gått inn på Datamaskinbehandling, og fulgt prosedyren der, men det hjalp ikke.

Begge harddiskene jeg har prøvd med stod i min gamle maskin (med Windows ME).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...