Gå til innhold

Kjøpe nå eller vente??

Anbefalte innlegg

Hei!!

Jeg har lest en del tråder i det siste og har fått med meg at det snart vil komme mye nytt!! Mitt spørsmål er om det er verdt å vente på alt dette?? Det vil jo alltid bli utviklet nye ting.

Har nemlig tenkt å kjøpe meg en pc. Vil helst bygge den i sommer men kan vente til høsten :p

Pcen skal inneholde:

Amd64 3000+

512mb ram

Radeon 9800 pro

Hvor lenge vil dette holde??(tenker da på hvor lenge dette vil holde yil alle de nyeste spillene) Vil ikke kjøpe nytt om før om 2-3år..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det fundamentale "problemet" med PCverdenen. d kommer ALLTID noe nytt rett rundt hjørnet. D oppsettet der er genialt i dag, og man får d for en rimelig penge. Men, du KAN vente litt for å få tak i x800-kortene, men kun hvis du har for mye penger i lommeboken...;). Burde no var en stund det oppsetter der, men en 512-brikke til hadde gjort underverker (f.eks FarCry er veldig glad i 1GB minne :) ).Men d kan du jo alltids kjøpe mer minne senere...

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

Om du ikke vil kjøpe nytt før om 2-3 år, så er nok "det nye" tingen for deg. Det systemet vil nok holde i 1 - 1.5 år.

Grunn:

For lite RAM (FarCry krever nesten 1GB)

Radeon 9800Pro er blitt erstattet med X800/6800

Om 2-3 år vil CPU være gammel, men den vil nok holde best. Det vil nok komme flere S754 så du kan oppgradere den, og skal du oppgradere den andre tingene samtidig, så må du nok ha nytt skjermkort og ny RAM (AMD vil nok gå over til DDR II 667 om 1-2 år).

Konklusjon: Vent til høsten.

Lenke til kommentar

:omg: Nå ble jeg litt forvirret...

Når alt kommer til høsten vil det være rimelig dyrt, ikke sant!? Og det som er dyrt nå vil være billig til høsten, men det som er billig til høsten vil være dårlig til høsten også, ikke sant!? Da må man jo hele tiden kjøpe det beste for å følge med på utviklingen. Så for oss som ikke vil bruke hele lønna på pc må derfor kjøpe pc/oppgradere oftere for å kunne holde tritt med utviklingen.

Spørsmålet er om det er VERDT å vente??

Lenke til kommentar

Skal du ha med deg alle de nye standardene blir det nok å vente til høsten ja, og gjerne enda lengre før alt er 100% på stell. Det vil i tillegg være veldig dyrt med det første, slik at den økte ytelsen og oppgraderingsmuligheter ikke står helt i stil med det du må betale for det.

Det er som andre sier; hele tiden noe nytt og bedre rundt neste sving. Det er derfor lurt å vente så lenge som mulig før man kjøper noe nytt. Men det er ikke noe morro i lengden, og skal man hele tiden vente så ender man opp med at man aldri får noe nytt.

Det som du har listet opp nå, er vel det som gir mest ytelse for pengene pr. i dag, og vil nok komme til å holde en stund fremover.

I lengden lønner det seg å gå for et oppsett i den stilen, og heller skifte igjen om halvtannet år eller to. Går man da for en tilsvarende løsning vil man i de fleste tilfeller sitte med noe som er mye bedre enn om man skal svi mange kroner på å kjøpe det nyeste i dag.

Mitt råd blir derfor å kjøpe billig nå, og begynne og legge av noen kroner allerede med en gang, til neste oppgradering ;)

Lenke til kommentar
Hvis du kjøper det beste som er nå så kjøper du AMD 64 FX-53 og RadeonX800 eller nVIDIA6800 og 1GB ram eller mer ! så burde det holde en "liten" stund ! :yes:

Ja... for dem som har råd til det ja :laugh: . Vil nok gå for et billig oppsett... noen som har noen forslag??? AMD XP 2500+ kan vel lett klokkes opp til 3200 med vifte kjøling eller??

Tusen takk for all hjelpen!!

Lenke til kommentar

Kjøp nå, og beregn 2-3 tusen på oppgradering høsten 2005. (nytt AGP-skjermkort, mer ram og raskere CPU). Da har du en OK PC som duger til alle spill de neste 3 årene.

Uansett hvor mye penger du svir av nå (Athlon64 FX53, 2GB ram, Geforce 6800 ultra) så er det utdatert om 2-3 år. Bare tenk på hva som var high-end for 3 år siden: Athlon 1,2GHz 0,5GB ram, Geforce2 Ultra. Ingen av disse tingene holder mål i dag, men det hadde holdt mye lengre om man hadde spart litt penger første gang ved å kjøpe Athlon 1GHz, 256MB ram, og standard Geforce2 og heller spart prsdifferansen til en oppgradering for 1,5 år siden: Da hadde du kanskje sittet med et oppgradert system med 0,5GiB ram, AthlonXP 2000+, og Geforce3/Radeon 8500. Det er altså lurere å ikke kjøpe det hotteste nå, men å kjøpe noe midt på treet (mye for pengene) og heller beregne en oppgradering om 1-2 år.

Bare pass på å velg et hovedkort du tror vil kunne oppgraderes rimelig og bra om 1-2 år. Så ser du heller an hvilken oppgradering som er smartest når det har gått over et år. F.eks vil det være lurt å oppgradere til en av de siste CPU'ene hovedkortet ditt tar, de største og raskeste minnemodulene hovedkortet tar, og oppgradere før CPU'er ram og AGP-skjermkort begynner å bli vanskelig å få tak i.

Lenke til kommentar

Jeg bør altså gå for en løsning med AMD 64 nå? Hmm.. jeg som endelig var blitt overbevist om å gå for en AMD XP 2500+ for å klokke den til 3200+ :( . Jaja.. men AMD XP yter jo fortsatt ganske bra, eller?? Satt opp et billig oppsett her med PC2700 ram... hva betyr det egentlig??

Komplett.no (har alle varene)

AMD Athlon XP 2500+ (Barton) 620,-

Asus A7V600 665,-

Chenbro Gaming Box 795,-

Gainward Geforce FX 5900/Ultra-1100 XP 128 MB 1595,-

Maxtor DiamondMax Plus 9 120 GB 8 MB S-ATA 870,-

NoName DDR DIMM PC2700 512MB (2 stk.) 680,-

TOTALT 5225,-

Er dette bra??

Lenke til kommentar

acon: Den trege ram'en (PC2700) vil i praksis si at du ikke får overklokket CPU'en din til 3200+ uten å måtte kjøre minnet asynkront. Dette taper du ganske mye ytelse på.

Den CPU'en der er billig og gir mye for pengene, men den er ikke spesiellt bra til å overklokke. Min vil f.eks ikke over 2,1GHz (3000+) med en ok luftkjøler. Den har også låst multiplier som begrenser mulighetene for overklokking. Til overklokking er AthlonXP-M (mobile) 2400+ 35W et mye bedre alternativ. De lar seg overklokke mye mye mer (ca 2,6-2,7GHz) og koster bare ca 800kr. Likevel vil en slik bare kunne måle seg med en Athlon64 3200+/3400+ eller Pentium4 3,2/3,4GHz.

(Jeg hadde inntrykk av at hadde et langt rommeligere budsjett siden du foreslo Athlon64 osv.)

Lenke til kommentar

Vel tenkte en rundt 6000kr... Har satt opp et par oppsett og man kan fint få et AMD64 oppsett for den prisen.

Oppsett PCutstyr.no

AMD Athlon 64 3000+ 1654,-

Chenbro Gaming Box 636,-

MSI K8N Neo Platinum 1226,-

PowerColor Radeon 9600 PRO EZ 128 MB 1136,-

Samsung P80 120GB 8MB S-ATA 813,-

TwinMOS 512 MB DDR SDRAM PC3200 837,-

TOTALT 6302,-

Endret av acon
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt A64. Det er den verdt, og med tiden vil man muligens få en liten ekstra ytelse i bonus, når programvare som støtter 64bit blir mer utbredt.

Godt hovedkort du hadde valgt. 512 MB minne holder i første omgang skulle jeg mene. Det går fint å utvide med mer seinere.

Når det gjelder skjermkort ville jeg ikke gått for noe mindre enn 9800pro dersom det skal vare en liten stund.

Hva er bruksområdet du hadde tenkt maskinen til forresten?

Lenke til kommentar
Men er det altså like gunstig å kjøpe AMD64 nå eller er det rett å slett bare å skaffe seg en billig maskn nå for å oppgradere ALT om et år eller to??

Ingen vits å oppgradere alt. Harddisk, kabinett ,tastatur, mus, skjerm, høytalere, CD/DVD-rom/brenner osv holder sikkert lenge.

Men som sagt over: Sats på en delvis oppgradering om 1-2 år. Det er billigere og gir deg likevel mye for pengene. Både Athlon64 og Athlon XP yter bra og gir mye for pengene, men på grunn av oppgraderingsmuligheten for CPU så ville jeg gått for Athlon64 (Socket 754). Helst også Radeon 9800pro siden den er et betydelig hakk raskere enn Radeon 9600XT, men har du ikke råd så velg heller Radeon 9600XT i stedet for å gå ned til AthlonXP.

Lenke til kommentar

Endelig fikk jeg klarhet i hva jeg lurte på!! Takk for hjelpen, jeg kommer nok til å kjøpe når skolen slutter :D . Blir nok en AMD64 ja med 512mbram iallefall i begynnelsen :p . Får se hva jeg har råd til, men jeg satser på 9800pro. Takk for all hjelp!!! :w00t:

Endret av acon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...