Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du tar grundig feil

 

Dersom 2=1 må roten av 2 være lik roten av 1.

Vi vet at roten av 1 er lik 1 og derfor er et rasjonelt tall dvs kan skrives som brøk. Derfor skal også roten av 2 være det rasjonelle tallet 1.

 

Et rasjonelt tall må kunne skrives som en brøk derfor er.

 

a/b=roten av 2

 

og der brøken a/b er ferdi forkortet Da må:

 

(a/b)^2= (roten av 2)^2

a^2/b^2=2

a^2/b^2*b^2=2*b^2

a^2=2*b^2

 

Når b^2 er et helt tall. Da er a^2=b^2*2 et partall. Men når a^2 er et partall er a også et partall. Det finnes dat et helt tall k slik at a=2*k. Vi setter da dette inn i likningen og får:

 

(k*2)^2=2*b^2

2^2*k^2=2*b^2

 

Vi deler på to på begge sider og får:

 

2*k^2=b^2

b^2=2*k^2

 

Nå er k^2 et helt tall. Da er b^2=2*k^2 et partall. Men når b^2 er partall er også b partall.

 

Vi har nå vist at både a og b er partall. Da kan brøken a/b forkortes med 2. Dette stemmer ikke med forutsetningen om at a/b skulle være ferdig forkortet. Dermed må roten av 2 være et irrasjonelt tall.

 

Hvis vi gjennomfører dette beviset for roten av 1 vil vi se at 1 er et rasjonelt tall. Derfor kan ikke 1 være lik 2.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

haha, sånne oppgaver ga lærern vår oss heletiden i 1mx. Han satt opp en ligning som beviste masse rart, og så skulle vi finne feilen. Er noen litt sleipe sånne i forskjellig slags matte :p

 

2=6 Fordi tar man -4 på begge sider, for så å opphøye i 2're så får man noe som er godtatt av alle og enhver som har bestått matte i 5'st klasse. Nemlig 4 = 4

 

Dette går ikke.... hvorfor ikke? :D

 

Kan besvares lett med 3 ord.

Endret av bugbear
Lenke til kommentar

Barefor å følge resonementet ditt:

 

2 = 6

2-4 = 6-4

-2 = 2

-2^ = 2^2

4 = 4

 

Når man opphøyer noen likninger (irrasjonale) i 2. skal man sette prøve på svaret fordi man kan skape en eller to falske løsninger på akkurat denne måten, men jeg vet ikke hvor du gjør en direkte feil... Alt er "rett"

Lenke til kommentar
Når man opphøyer noen likninger (irrasjonale) i 2. skal man sette prøve på svaret fordi man kan skape en eller to falske løsninger på akkurat denne måten, men jeg vet ikke hvor du gjør en direkte feil... Alt er "rett"

Kanksje derfor læreren hans har vist denne, for å påpeke at det er viktig å sette prøve :hmm:

Lenke til kommentar
Men fortsatt har ingen oppdaget feilen i eksemplet mitt.

Hvis det vardet som var feilen, så har jeg oppdaget den for lenge siden, har noen noen flere oppgaver å komme med?

Jeg så innlegget ditt, men skjønte ikke hva du mente. Skreiv du noe annet der enn jeg gjorde i mitt første?

Lenke til kommentar
x^2 = x + x + x ... + x (x ganger)

 

Deriverer:

 

2x = 1 + 1 + 1 .... + 1 (x ganger)

2 = 1

Når du deriverer, kan du ikke fortsette å ta med "(x ganger)"

 

"x + x + x + ... + x (x ganger)" er bare en måte å si "x, x ganger". Altså x ganger x. Den deriverte av dét er 2x.

 

 

 

Her er en annen:

 

√49 = 7

 

7*√49 = 7*7

 

(10*√49) - (3*√49) = (10*7) - (3*7)

 

(10*√49) - (10*7) = (3*√49) - (3*7)

 

10(√49-7) = 3(√49-7)

 

10 = 3

 

 

 

Og en til slutt:

 

Hva er summen av alle reelle tall?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...