buskmann Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 x^2 = x + x + x ... + x (x ganger) Deriverer: 2x = 1 + 1 + 1 .... + 1 (x ganger) 2 = 1 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 (endret) Du tar grundig feil Dersom 2=1 må roten av 2 være lik roten av 1. Vi vet at roten av 1 er lik 1 og derfor er et rasjonelt tall dvs kan skrives som brøk. Derfor skal også roten av 2 være det rasjonelle tallet 1. Et rasjonelt tall må kunne skrives som en brøk derfor er. a/b=roten av 2 og der brøken a/b er ferdi forkortet Da må: (a/b)^2= (roten av 2)^2 a^2/b^2=2 a^2/b^2*b^2=2*b^2 a^2=2*b^2 Når b^2 er et helt tall. Da er a^2=b^2*2 et partall. Men når a^2 er et partall er a også et partall. Det finnes dat et helt tall k slik at a=2*k. Vi setter da dette inn i likningen og får: (k*2)^2=2*b^2 2^2*k^2=2*b^2 Vi deler på to på begge sider og får: 2*k^2=b^2 b^2=2*k^2 Nå er k^2 et helt tall. Da er b^2=2*k^2 et partall. Men når b^2 er partall er også b partall. Vi har nå vist at både a og b er partall. Da kan brøken a/b forkortes med 2. Dette stemmer ikke med forutsetningen om at a/b skulle være ferdig forkortet. Dermed må roten av 2 være et irrasjonelt tall. Hvis vi gjennomfører dette beviset for roten av 1 vil vi se at 1 er et rasjonelt tall. Derfor kan ikke 1 være lik 2. Endret 25. mai 2004 av Thorsen Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Her oppfinner vi kruttet på nytt igjen, ser jeg. Blir vel litt på kanten å påstå at 2 er det samme som 1? Beviser eller ikke, sunn fornuft er en fin ting. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 eeeeeeeeh....mattekarakter takk? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 x^2 = x + x + x ... + x (x ganger) Deriverer: 2x = 1 + 1 + 1 .... + 1 (x ganger) 2 = 1 Tror jeg ville fremstilt x^2 og 2x i et koordinatsystem jeg, da vil du for den deriverte (2x) få at når x er 1 så er 2x=2. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 (endret) X^2 = X 1 + X 2 + X 3 +... X x-1 +X x X^2 = X*X X^2 = X^2 To streker under svaret... Endret 28. mai 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 2=1 er litt pysete å påstå hvorfor ikke ta den helt ut å påstå at 0=852 PS: er det noen her som kan bevise matematisk at 1>0. Har blitt fortalt at den skal være gangske vrien. Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 (endret) haha, sånne oppgaver ga lærern vår oss heletiden i 1mx. Han satt opp en ligning som beviste masse rart, og så skulle vi finne feilen. Er noen litt sleipe sånne i forskjellig slags matte 2=6 Fordi tar man -4 på begge sider, for så å opphøye i 2're så får man noe som er godtatt av alle og enhver som har bestått matte i 5'st klasse. Nemlig 4 = 4 Dette går ikke.... hvorfor ikke? Kan besvares lett med 3 ord. Endret 29. mai 2004 av bugbear Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 hehe Det er jeg faktisk helt enig i. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 (endret) Thorsen goes mattegeni ! Endret 29. mai 2004 av Dr.X Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 Thorsen goes mattegeni ! Sikkert bra utledning, hvis han har gjort den selv. Men fortsatt har ingen oppdaget feilen i eksemplet mitt. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Sikkert bra utledning, hvis han har gjort den selv. Hehe, fant den i matteboka mi Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Buskmann, har det noe med at den (x-ganger) å gjøre ? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Barefor å følge resonementet ditt: 2 = 6 2-4 = 6-4 -2 = 2 -2^ = 2^2 4 = 4 Når man opphøyer noen likninger (irrasjonale) i 2. skal man sette prøve på svaret fordi man kan skape en eller to falske løsninger på akkurat denne måten, men jeg vet ikke hvor du gjør en direkte feil... Alt er "rett" Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Når man opphøyer noen likninger (irrasjonale) i 2. skal man sette prøve på svaret fordi man kan skape en eller to falske løsninger på akkurat denne måten, men jeg vet ikke hvor du gjør en direkte feil... Alt er "rett" Kanksje derfor læreren hans har vist denne, for å påpeke at det er viktig å sette prøve Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Men fortsatt har ingen oppdaget feilen i eksemplet mitt. Hvis det vardet som var feilen, så har jeg oppdaget den for lenge siden, har noen noen flere oppgaver å komme med? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 Men fortsatt har ingen oppdaget feilen i eksemplet mitt. Hvis det vardet som var feilen, så har jeg oppdaget den for lenge siden, har noen noen flere oppgaver å komme med? Jeg så innlegget ditt, men skjønte ikke hva du mente. Skreiv du noe annet der enn jeg gjorde i mitt første? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 x^2 = x + x + x ... + x (x ganger) Deriverer: 2x = 1 + 1 + 1 .... + 1 (x ganger) 2 = 1 Når du deriverer, kan du ikke fortsette å ta med "(x ganger)" "x + x + x + ... + x (x ganger)" er bare en måte å si "x, x ganger". Altså x ganger x. Den deriverte av dét er 2x. Her er en annen: √49 = 7 7*√49 = 7*7 (10*√49) - (3*√49) = (10*7) - (3*7) (10*√49) - (10*7) = (3*√49) - (3*7) 10(√49-7) = 3(√49-7) 10 = 3 Og en til slutt: Hva er summen av alle reelle tall? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Og en til slutt: Hva er summen av alle reelle tall? Er det ikke 0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå