Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Måle impedanse o.l på nettverk?

Anbefalte innlegg

Har strukket Cat 5 kabel ut til alle rom i huset fra loftet. Skal nå koble opp det første rommet til hubben på loftet. MusikkPCen står på loftet og den er koblet direkte til hubben. Virker fint og kommer ut på nett.

Problem: Får ikke kontakt mellom PC i stue og hub på loftet. Er redd for at 2 skjøter og hardhendt behandlig av kabel (tabbe..) har gitt for dårlig kontakt. Har et LCR meter og kan måle på kabelen. Kan noen si meg hva maks verdier for L, C eller R kan være før nettverkskortet ikke skal finne hubben?

Kobling: I hver ende av Cat 5 kabelen har jeg satt en tilkoblingsboks. Den ene var fargekodet og den andre nummerert. Etter å ha sjekket FAQs og diverse fora tror jeg de er riktig koblet. Men blir det riktig tilkobling når "signalveien" er som følgende:

- Fra PC i stue inn i koblingsboks med vanlig nettverkskabel

- Fra koblingsboks i stue opp til koblingsboks på loft med Cat 5 i veggene

- Fra koblingsboks på loft til hub med vanlig nettverkskabel

Hubben/nettverkskortet på pc gir ingen tegn til kontakt. Må jeg bruke krysset kabel noe sted? Har en krysset kabel tilgjengelig og har prøvd den både oppe og nede. Første gangen viste hubben grønnt lys for kontakt men det forsvant etter noen minutter (!) Har jeg koblet feil?

Veldig takknemlig for tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, om du ikke får link kan det være feilkoblet.

Det skal ikke brukes noen form for kryssetkabel, så sant du har en switch/hub.

Jeg har selv verktøy for å sjekke kabler (fluke utstyr), men dette er dyrt!!

Det eneste jeg kan tenke på er lengde(burde ikke være problem) eller feil kobling.

Koblingen bør se slik ut:

1: hvit/blå

2: blå

3: hvit/grønn

4: grønn

5: hvit/orange

6: orange

7: hvit/brun

8: brun

Dette er standarden som jeg bruker på vårt utstyr (telesafe)

Håper dette hjelper noe.

Mvh

Sp33D

Lenke til kommentar
Hei, om du ikke får link kan det være feilkoblet.

Det skal ikke brukes noen form for kryssetkabel, så sant du har en switch/hub.

Jeg har selv verktøy for å sjekke kabler (fluke utstyr), men dette er dyrt!!

Det eneste jeg kan tenke på er lengde(burde ikke være problem) eller feil kobling.

Koblingen bør se slik ut:

1: hvit/blå

2: blå

3: hvit/grønn

4: grønn

5: hvit/orange

6: orange

7: hvit/brun

8: brun

Dette er standarden som jeg bruker på vårt utstyr (telesafe)

Håper dette hjelper noe.

Mvh

Sp33D

?

Takk for svar. Er det fler standarder ute og går?

Den ene veggkontakten min (har to forskjellige typer) er fargekodet og rekkefølgen er slik:

1 - hvit/orange

2 - orange

3 - hvit/grønn

4 - blå

5 - hvit/blå

6 - grønn

7 - hvit/brun¨

8 - brun

Dette stemmer med et annet innlegg på forumet hvor det beskrives kobling av RJ-45 plugg (har prøvd å gjøre hjemmeleksa før jeg postet..)

Har prøvd å følge printbanene på baksiden for å se hvilket nummer som går til hvilken pin på kontakten men det gav jeg opp.

Hvilke pinner brukes til send/motta på en RJ-45 plugg? Er det 1, 2, 3 og 6? (siden det er de som byttes når man lager krysset kabel)

Lenke til kommentar

Fargene er uvesentlig, det som er viktig er at ledningane som sender er revolvert og ledningane som mottar er revolvert.

I ein vanlig TP til Router, switch osv så er det dei 2 midterste para som blir brukt.

Du har 8 ledningar

1-2-3-4-5-6-7-8

3 og 6 sender ut, mens 4 og 5 mottar (mulig det er 3\6 som mottar og 4\5 som sender, gløymde det i farta)

Så lenge du har samme farge på 3\6 og 4\5 så funker det. Altså på 3 og 6 må den eine være heilfarge den andre samme farge med kvit. Samme gjelder 4\5.

MEn det er absolutt anbefalt å bruke den standaren som er nevnt i posten over, sidan den er brukt verda rundt.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Fargene er uvesentlig, det som er viktig er at ledningane som sender er revolvert og ledningane som mottar er revolvert.

I ein vanlig TP til Router, switch osv så er det dei 2 midterste para som blir brukt.

Du har 8 ledningar

1-2-3-4-5-6-7-8

3 og 6 sender ut, mens 4 og 5 mottar (mulig det er 3\6 som mottar og 4\5 som sender, gløymde det i farta)

Så lenge du har samme farge på 3\6 og 4\5 så funker det. Altså på 3 og 6 må den eine være heilfarge den andre samme farge med kvit. Samme gjelder 4\5.

MEn det er absolutt anbefalt å bruke den standaren som er nevnt i posten over, sidan den er brukt verda rundt.

Er du helt sikker på at det er pinne 3-6 og 4-5?

Denne karen her mener 1-2 og 3-6: http://forum.hardware.no/index.php?showtop...hl=koble+kabel#

Og det stemmer vel med hvordan en krysset kabel er laget? (jfr linken over til http://www.alatec.com/info/rj45.html)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...