Gå til innhold

Hvor lenge vare et digitalkamera?

Anbefalte innlegg

### Topic redigert av moderator ###

Jeg lurer litt på hvor lenge varer egentlig et digitalt kamera før det er ubrukelig? (ca)

Kan noen svare meg på følgende:

Hvor lenge varer blitzen:

Hvor lenge varer selve kameraet:

Hvor lenge varer et minnekort:

Hvor lenge varer LCD displayet:

Hvor lenge varer linsen:

Altså; Hvor lenge kan jeg ha kameraet som jeg kjøpte i går før det er "dau"? :ermm:

Takker for svar :green:

Endret av B|Real
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på mye det. Hvordan du bruker det. Hvilket kamera det er.

Men tror nok de fleste varer til du er lei, og det har kommet noe nytt og bedre på markedet. Hvis du ikke tar sinnsykt mye bilder da.

En kameraet har det første ixus kameraet, kjøpte det for ca 5 år siden. Har kjøpt et ekstra batteri, det gamle begynte å bli dårlig. Ellers fungerer det helt greit. Klart det begynner å bli gammelt, men det er vel nyere og bedre modeller som gjør at han snart antagelig vil kjøpe seg nytt.

Lenke til kommentar

Jeg tror alt du nevner har en ganske lang beregnet levetid, men som med mye annet: ting kan gå istykker. Du kan f.eks. knuse linsa. Batteriet er det eneste her som kan bli utslitt og bør kanskje byttes ut om noen år. Riper i linsa og på LCD-skjermen vil ikke føre til at kameraet slutter å virke. Blitzen kan jeg aldri tenke meg går i stykker, med mindre det er en "sprett-opp-lampe" som du knuser.

Men ved forsiktig bruk tror jeg kameraet varer helt til du for lengst har kastet det og kjøpt et nytt.

Lenke til kommentar
Hvor lenge varer blitzen:

Hvor lenge varer LCD displayet:

Hvor lenge varer linsen:

MERK at dette er kun estimater, etter hva jeg tror (personlig mening) og forutsetter at man bruker kameraet pent, holder det unna fuktighet, støt og lignende, og har det i en egnet veske hele tiden når man ikke bruker det. Mange faktorer spiller inn, men her er hva jeg tenker om man bruker kameraet pent.

Blitz : Blitzen kan bli noe dårligere etter en stund, spesielt hvis man ikke bruker den så ofte. Har hørt at det kan lønne seg å avfyre blitzen på ett kamera minst en gang i måneden i perioder hvor det bare ligger å slenger. Men de skal vare en god del år (10?) før de blir merkbart dårligere.

Selve kameratet : Mye elektronikk og en del mekanikk her, og mye som kan gå galt. Vanskelig å anslå, da det varierer veldig fra modell til modell, og selv fra kamera til kamera i samme modell. Det bør så absolutt vare over garanti/reklamasjonstiden, men om ti år vil nok mange av dagens kamera ha kastet inn kluten. Men hvor mange bruker ett digitalkamera fra 2004 i 2014? Ser man bort fra mekanikk, altså ser kun på elektronikk, kan nok den vare noe lenger.

Minnekort : Leeeenge. Ihvertfall de med god kvalitet (Sandisk og Lexar). Begge disse har lang garantitid på minnekortene... Sandisk har opp til 20 år på sine høyhastighetskort. Så man bør forvente ihvertfall 20 år. Men da er de nok uansett blitt for små og trege til at det er ønskelig å bruke de noe mer.

LCD displayet : Det svakeste punktet på kameraet, og muligens det som vil gi opp tidligst. Hvor mange år? Tja... 5-10 år? Har du det i en veske, muligens lenger, men allikevel blir det usatt for trykk og støt nå og da.

Linsen : Selve glasset kan vel vare "evig", ihvertfall en mannsalder. Når det gjelder mekanikken i fokus og zoom kan disse gi opp etter noen år de også. Muligens det som gir opp raskest, etter LCD skjermen.

Lenke til kommentar
Jeg lurer litt på hvor lenge varer egentlig et digitalt kamera før det er ubrukelig? (ca)

Forbrukermyndighetene har bestemt at om du ikke ødelegger det selv, så

skal det vare i minst 5 år.

Jfr. Forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Forbrukermyndighetene har bestemt at om du ikke ødelegger det selv, så

skal det vare i minst 5 år.

Jfr. Forbrukerkjøpsloven.

De sier også noe om at bærbare produkter (som små kompakte digitalkamera) har en reklamasjonsrett på kun to år ettersom de kan utsettes for langt større ytre påvirkning enn stasjonære produkter som TV, stereoanlegg og lignende, ved vanlig bruk.

Lenke til kommentar
De sier også noe om at bærbare produkter (som små kompakte digitalkamera) har en reklamasjonsrett på kun to år ettersom de kan utsettes for langt større ytre påvirkning enn stasjonære produkter som TV, stereoanlegg og lignende, ved vanlig bruk.

Hvor finner du dette?

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å finne noe klart svar på akkurat dette spørsmålet, ser jeg når jeg sjekker nøyere. Det første jeg leste (for en stund siden) var følgende :

"Uansett hva som er avtalt om garanti eller det ikke er avtalt garanti vil du i forbrukerkjøp ha en reklamasjonsfrist på to år og inntil fem år på ting som er ment å vare vesentlig lenger. I tillegg er du forpliktet til å reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget en mangel.

Hvilke produkter som faller inn under henholdsvis to- og femårsfristen blir avgjort av rettspraksis. "

Ettersom jeg lurte på hva som falt inn under to år og hva som falt inn inder fem år, ringte jeg Forbrukerrådet og spurte. Kjøpsloven er meget åpen for egne tolkinger på de fleste steder. Der mente de at bærbart utstyr, som f.eks digitalkamera med mye følsom elektronikk og andre følsomme områder, normalt ikke var ventet å vare lenger enn fem år, og at en reklamasjonstid på to år var vanlig her.

Men jeg har også funnet denne informasjonen, på samme side :

"Flere butikker hevder at alt bærbart utstyr bare har to års reklamasjonstid. Jurist Arnt Olaf Stillerud mener det er en utbredt misforståelse.

- Forbrukertvistutvalget har i vedtak sagt at det ikke er noen prinsipiell forskjell på bærbare og stasjonære produkter."

Og dette står, av alle ting, i en artikkel hvor de hevder at de aller fleste butikkmedarbeidere har dårlig kjennskap til kjøpsloven. Men hvordan i svarte f*** skal vi kunne ha god kjennskap til kjøpsloven, når ikke engang forbrukerrådet gir oss riktig informasjon?

Søker jeg enda mer finner jeg følgende :

"Et kamera er ment å vare i mer enn to år. Dermed har du som kunde rett til å reklamere på et kamera som ikke fungerer tilfredsstillende i fem år etter at du har kjøpt det. Det er viktig å være klar over at skader du selv påfører kameraet ikke går inn under butikkens reklamasjonsansvar. Men mangler som ikke skyldes skade eller feilbruk, har du rett til å klage på."

Tror jeg skal ta en telefon til forbrukerrådet på tirsdag, og spørre hvorfor de feilinformerer oss butikkansatte... er det bare for å sverte oss så de skal få mer å gjøre? Og hva med det som står i kjøpsloven om "så lenge det ikke påfører selger urimelige kostnader". Hva er urimelige kostnader? DET lurer jeg veldig på, men det klarer de i følge andre jeg har snakket med, ikke å svare på.

Samtidig vil jeg få lov til å beklage hvis jeg har villedet noen kunder til å tro at de kun har to års reklamasjonsrett, hvis det viser seg at de faktisk har fem. Men jeg handlet i god tro, og stolte vel litt for mye på forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Det er vanskelig å finne noe klart svar på akkurat dette spørsmålet, ser jeg når jeg sjekker nøyere.

Takk igjen for ett grundig svar :w00t: og at du er ydmyk ;)

Sitat (utdrag) fra LOV 2002-06-21 nr 34: Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven):

§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

§ 27. Reklamasjon

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

Hvem som skal tolke dette med levetiden på ett produkt er ikke lett, som forbruker så ønsker en jo at ting skal vare lengst mulig.

Jeg selv med mitt 10D kamera forventer utifra prisklassen at dette bør leve i mer enn 2 år forutsatt normalt bruk. En pressefotograf vil kanskje ikke det.

Ett kamera i 2-4000 klassen, tja.

Nei, det er ikke lett dette :no:

Blir spennende å høre hva du får til svar på din telefon da.....

Endret av Pingla
Lenke til kommentar

Mulig at de billigste kamera, som Trust, Mustek og de billigste modellene fra HP, Kodak, Olympus, Samsung og lignende bare har to års reklamasjonsrett? Ikke vet jeg, men jeg er enig i at ett digitalkamera, som koster så mye som det gjør, bør vare vesentlig lenger enn to år. Uansett... vanskelig å tolke kjøpsloven... den burde omskrives fullstendig på enkelte områder. Og mye av det som står på forbrukerrådets sider, er sitat fra enkeltpersoner og hva de mener om saken. Nei, jeg får ringe de og spørre, og kreve ett skikkelig svar. Hvis jeg kommer noen vei, så skal jeg poste svaret her.

Lenke til kommentar

Dette spørsmålet er et ganske stort problem i de bransjene hvor det selges dyrere små bærbare elektroniske apparater som f. eks. digitale kameraer, mobiltelefoner, Minidisc-spillere og tildels PDA/bærbare PC-er. Hva er egentlig forventet levetid? Det er stor forskjell på ungdommer som har med mobil og kamera på (fylle-)fester og ut i regnvær, og pensjonisten som har kameraet liggende i orginalesken og tar det forsiktig fram 4 ganger i året. Dagens praksis hos Forbrukerrådet er at all elektronikk som koster i underkant av kr 1000,- og oppover skal ha 5 års eklamasjonsrett. Dette utalles av jurister og saksbehandlere som ikke har noen teknisk bakgrunn og de vil ikke høre på teknikere og importører.

Det siste påfunnet fra Forbrukkerrådet er ganske utrolig: Ting som skal holde vesentlig lenger enn 2 år, har blitt definert som 3-4 år. Forbrukerrådet har uttalt at ting som har en forventet levetid på 3-4 år har reklamasjonsrett i 5 år. De mener altså at man skal ha reklamasjonsrett som varer lengre enn produktets levetid!

Det blir spennende å se hva som skjer framover. I Elektronikkbransjen jobber de med å kjøre noen reklamasjonssaker med mobiltelefoner gjennom rettssystemet for å mer klarhet om tolkning av loven og lik praksis.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

for å komme tilbake til det med levetid på kameraer... jeg syntes å huske at det var noen i forumet her som skrev at digitale speilreflekskameraer har en foventet levetid på ca 100 000 bilder for mekanikken begynner å bli slapp. noen som kan av/bekrefte dette?

Lenke til kommentar
for å komme tilbake til det med levetid på kameraer... jeg syntes å huske at det var noen i forumet her som skrev at digitale speilreflekskameraer har en foventet levetid på ca 100 000 bilder for mekanikken begynner å bli slapp. noen som kan av/bekrefte dette?

Fra http://akam.no/art.php?artikkelid=947 :

-----------

Holdbarhet:

Et speilrefleks er mer solid bygd, og har ofte vanntette forseglinger. Mekaniske deler i lukker og speil gjør imidlertid at kameraet blir slitt etter ca. 100-150 000 eksponeringer

Kompaktkameraet har ofte få slitedeler, og vil med pent bruk holde lenger enn et speilrefleks. Med røff behandling vil et speilrefleks holde lenger.

-----------

Lenke til kommentar

Hvor lenge varer linsen:

Kameraet har en del slitedeler. Spesiellt lukker (om det har det da. Mange digitale kompaktkamera har rent elektronisk lukker), men også zoom/fokus mekanikk og aperture kontroll kan slites. Fargefilteret foran sensoren vil bli bleket etter hvert.

Med pen bruk burde det holde lenge.

Dslr som har ganske store lukkere har gjerne en ratet levetid på 50-150000 eksponeringer før denne delen må byttes.

Flashminne holder gjerne i 100000 til en million overskrivinger før dielektrikumet blir for forurenset. Dette er i praksis evig for fotobruk, men setter du opp CF kortet som swapdisk i en datamaskin kan det slites ut. Kantaktene er slitedeler men burde holde ihvertfall 10000 inn og uttagninger

Objektivet varer med pen bruk nesten evig. Bevegelige deler kan bli slarkete etterhvert, men det finnes masse linser som er både 20 og 30 år gamle i normal bruk. Det verste for objektiver bortsett fra å knuses er fukt. Hvis de blir lagret fuktig kan du få soppvekst i de. Dette vil i praksis ødelegge objektivet.

Lenke til kommentar

Mye bra svar her :thumbup: , men trenger et råd som sikkert flere her kan hjelpe meg med.

Vet ikke om det OK å spørre nye spørsmål uten å starte nytt tema, men...

Skal kjøpe digitalt speilrefleks etter mange år og flere speilrefleks med 35mm, men eneste grunnen til at jeg avventer litt er redselen for fukt! "Vanlige kamera" tåler å taes bilder med i regnvær om man er kjapp, tåler snøføyk og noen dager i fuktig telt på høsten.

Redd for at det blir bare godværsbilder om jeg går over til digitalt (til prisen av to-tre 35mm!), eller tåler de også litt fukt (speilrefleks)?

Noen som har uheldige erfaringer eller helst heldige?

mvh

kalle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...