bazzo Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 (endret) Jeg skal validere en checkbox, bruker dreamweaver men finner ikke funksjonen for å validere checkbox i Validate funksjonen i Dreamweaver. Noen som kan hjelpe meg her ? Scriptet: <script language="JavaScript" type="text/JavaScript"> <!-- function MM_findObj(n, d) { //v4.01 var p,i,x; if(!d) d=document; if((p=n.indexOf("?"))>0&&parent.frames.length) { d=parent.frames[n.substring(p+1)].document; n=n.substring(0,p);} if(!(x=d[n])&&d.all) x=d.all[n]; for (i=0;!x&&i<d.forms.length;i++) x=d.forms[n]; for(i=0;!x&&d.layers&&i<d.layers.length;i++) x=MM_findObj(n,d.layers.document); if(!x && d.getElementById) x=d.getElementById(n); return x; } function MM_validateForm() { //v4.0 var i,p,q,nm,test,num,min,max,errors='',args=MM_validateForm.arguments; for (i=0; i<(args.length-2); i+=3) { test=args[i+2]; val=MM_findObj(args); if (val) { nm=val.name; if ((val=val.value)!="") { if (test.indexOf('isEmail')!=-1) { p=val.indexOf('@'); if (p<1 || p==(val.length-1)) errors+='- '+nm+' må inneholde en e-post adresse.\n'; } else if (test!='R') { num = parseFloat(val); if (isNaN(val)) errors+='- '+nm+' må inneholde et nummer.\n'; if (test.indexOf('inRange') != -1) { p=test.indexOf(':'); min=test.substring(8,p); max=test.substring(p+1); if (num<min || max<num) errors+='- '+nm+' må inneholde et nummer mellom '+min+' og '+max+'.\n'; } } } else if (test.charAt(0) == 'R') errors += '- '+nm+' mangler.\n'; } } if (errors) alert('Følgende feil oppstod:\n\n'+errors); document.MM_returnValue = (errors == ''); } //--> </script> checkbox tagen fra formen: <input name="Betingelser" type="checkbox" value="Lest"> Endret 25. mai 2004 av bazzo Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Bruk validatoren på www.w3.org ..? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Jeg ville strengt tatt droppet javascriptet. Lenke til kommentar
bazzo Skrevet 25. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2004 Bruk validatoren på www.w3.org ..? Tror det er noen missforståelser ute å går her Kansje jeg så ikke forklarte godt nok. Når noen klikker på submit, så skal formen valideres, altså hvis checkbox ikke er avhukket, så kommer ikke brukeren videre. Denne funksjonen fant jeg ikke i Dreamweaver. Kan gjerne bruke php, bare det ikke blir for avansert, (er nybegynner i php ) Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Vil si at det er bedre å løse dette i PHP enn å begynne å rote i den JavaScriptsuppen DW lager. Tydeligvis ikke beregnet for lesning av mennesker. Lenke til kommentar
bazzo Skrevet 25. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2004 Vil si at det er bedre å løse dette i PHP enn å begynne å rote i den JavaScriptsuppen DW lager. Tydeligvis ikke beregnet for lesning av mennesker. Stemmer, fatter ingenting jeg ivertfall. Noen som har et php eks. da, kan vel ikke være så vanskelig...? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 (endret) Nope, er ikke vanskelig La oss si at formen du har, peker til go.php?s=1, og har method=post: <?php $s = $_GET["s"]; if ($s == 1) { if (!$_POST["checkboxensnavn"]) { die("Du må krysse ut boksen"); } else { // gjørdetduvilgjøre // hvis du vil ha redirect, sørger du for at det er null og niks html før php'en // og bruker dette: header("Location: sidenduvilredirectetil"); } } else { ?> <form> <!-- Det du trenger her --> </form> <?php } ?> Endret 25. mai 2004 av jorgenindahouse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå