Vesel Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Øhh, dette er det rareste problemet jeg noen gang har sett. Har ett Asus a7n8x-e Deluxe som kjører på 190Mhz FSB, XP2800+@2,38Ghz og Corsair 512Mb DDR333@380Mhz. Satt på LAN i helga, og tenkte jeg skulle sette AGP apperture size opp fra 64Mb til 128Mb, for å sjekke om det var noe merkbar forskjell. Da jeg prøvde å boote etter forandringen: "No Keyboard detected..." Musa mi lyste ikke den heller... Hæ? Plugget inn ett PS/2-tastatur, bootet inn i BIOS, satte AGP apperture sizen ned til 64Mb igjen, og allt fungerte som det skulle. Pussig. Hva skjedde? Er det foresten noe å hente på å stille opp AGP apperture size? Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Det er egentlig veldig lite å hente, hvis du har et normalt skjermkort. For det første så holder 128MB grafikkminne idag. For det andre vil ytelsesforbedringen med mer minne tilgjengelig for skjermkortet, bli knust av det faktumet at bruk av AGP minne er vanvittig tregt. Skjermkortene har 20GB/s (R420/NV40 har nesten 40GB/s) båndbredde internt på kortet. Skal kortet bruke AGP minne, må det ut på AGP bussen (2,1GB/s for AGP8x) og så inn på vanlige systemminnet. Her har er det fra 2,1GB/s til 6,4GB/s, men denne båndbredden er delt med resten av systemet, og da spesielt CPU. Ikke bare er det lite av båndbredde igjen, men hvis skjermkortet skal snike til seg noe, vil dette gå ut over CPUen ... og ytelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå