Gå til innhold

Tundra 1557 - problemer ved oppstart

Anbefalte innlegg

Har en kamerat som i lengre tid har hatt problemer med sin Tundra 1557 (ikke hardware messig sett, men software). Tenkte at det mest fornuftige ville være å installere Ad-Aware eller annet tilsvarende program for slik å prøve å rydde opp i problemene.

Her om dagen oppsto imidlertid det problem at når han skrur på pc'en kommer han frem til innloggingsbildet og pc'en restarter. Slik blir den gående helt til han skrur den av... Han har flere filer på disken som han ønsker bevart og her ligger vel problemet...

Det enkleste ville vært å re-installere OS'et, men da formateres disken og filene forsvinner. Har også tenkt å trykke inn F8 for å se om den kan ta og kjøre inn fra et gjennopprettningspunkt (vil da filer opprettet etter dette tidspunkt fjernes?)... hvis gjenopprettingen blir vellykket? Eventuelt kan jeg forsøke å komme meg inn i sikkerhetsmodus - men fungerer da en ekstern USB disk? Kan vel nemlig koble denne til for å legge over filer før formatering.

Helt til slutt har jeg det alternativ å ta ut disken og putte den inn i et USB2 kabinett (må kjøpe det da) for å legge over filene til en stasjonær og så flytte det nødvendige tilbake til disken etter formatering - ny installasjon av OS.

Hva ville dere gjort? Har dere noen gode råd? Flere som har opplevd liknende problem og funnet en god og enkel løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

last ned knoppix (www.knoppix.net), dette er en Linux LiveCD, som vil si at den kan brukes til å boote maskinen uten å røre harddisken.

Den er relativt grei å bruke, og det meste du trenger fungerer uten alt mulig dritt du må gjøre på en vanlig linux distro.

Plugg så maskinen i et nettverk og overfør enkelt og greit filene til en midlertidig disk :)

Har han flere optiske enheter kan du også brenne fra knoppix, men selve knoppix CD'en må stå i hele tiden.

Dette har reddet meg en gang !

Fredrik.

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar!

Vet du forresten om det er enkelt å plugge inn en ekstern fw/usb 2 disk ved bruk av Knoppix for å overføre filer til denne? Har nemlig ikke tilgang til noe nettverk - og den gangen jeg forsøkte å etablere nettverk mellom min egen bærbare og stasjonære (med krysset tp kabel) lyktes jeg ikke særlig godt. Fikk det regelrett ikke til...

Andre tips og kommentarer til spørsmålet settes utrolig stor pris på!

Lenke til kommentar

Hei! Det burde ikke være noe stort problem å koble til en ekstern USB/fw enhet ved bruk av Knoppix, men det er jo ikke godt å si hvordan maskinen takler det.

Hvorfor i svarte har ikke folk partisjonerte disker med backup av de filene man trenger fra C:, jeg skjønner det fortsatt ikke :-) Det blir så sinnsykt mye enklere å bare legge inn operativsystemet uten at alt trenger å gå i dass, spes nå i disse virustider :scared:

Det høres jo ut som du er interresert i å bruke litt ressurser på å få fikset dette. Kjøp en billig ruter og koble sammen i et nettverk for så og kopiere filene. Ellers kan du jo prøve å gå inn i sikkerhetsmodus for evt. å få sjekket hva som er galt, kjøre en virussjekk etc.

Håper det ordner seg :thumbup:

Lenke til kommentar

Enda en gang takk for svar...

Får vel bare kjøre i gang Knoppix med min bærbare for å se om den eksterne disken vil fungere da. Jeg forstår heller ikke hvorfor ikke folk kan partisjonere disken sin.... et h**** dritt når Windows stadig finner på å ta fullstendig kvelden... er jo ikke akkurat sjeldent at det skjer uten forvarsel.

Vel vel... får prøve meg litt med Knoppix når jeg kommer hjem. Har ikke benyttet det før, men takk høyere makter om ekstern disk kan funke med det... det ville vært mye enklere enn å herje med annet stress... også tidsbesparende.

Forresten... vet noen om garantien ryker hvis en tar ut disken fra en 1557 selv? Må en be en butikk gjøre dette? Eller kan en klare det selv?

Lenke til kommentar

Enda en gang takk for alle hjertens tips jeg fikk!

Har kjørt i gang Knoppix og herjet litt rundt. Klarte å mekke til det og usb disken starter. Får også til å overføre filer. Skal besøke kameraten om en liten stund så får se om det blir like bra...

Vel vel... stor takk til dem som svarte på posten min! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...