FenrisC0de Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Jo, jeg sitter på skolen og skal finne ut hva optisk fiber brukes til i medisinsk sammenheng, jeg vet at det brukes blandt annet til å sende en optisk fiber ledning så langt ned som til magesekken også kan legen( e) se hva som er der nede.. men hva annet? jeg har prøvd å google men det funker dårlig! Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Det er vel først og fremst, som du sier, for å lyse eller filme det brukes. (Hører vel uansett bedre hjemme under Teknologi og Vitenskap) Lenke til kommentar
b-real Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Feilpostet. Skal ligge i 'Teknologi og Vitenskap' og ikke 'Annet'. Flyttes. Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Jo, jeg sitter på skolen og skal finne ut hva optisk fiber brukes til i medisinsk sammenheng, jeg vet at det brukes blandt annet til å sende en optisk fiber ledning så langt ned som til magesekken også kan legen( e) se hva som er der nede.. men hva annet? jeg har prøvd å google men det funker dårlig! I Israel er det et sykehus som eksprementerer med kirurgi med solstråler, i stedet for laser. Solstrålene fanges opp og ledes til operasjonsalen med optiskfiber. Kutt med denne solstråle-skapellen leges/lukkes vistnok raskere enn med laser. PS! De kan bare operere om dagen Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 Earth657: kan bekrefte dette ja, akkorat gjort det selv (kamera ned i magen altså) Armalite66: skulle egentlig gå den utdanningen jeg, lest masse om akkurat det, er kjempe intressant. De bruker laser til å varme opp vannet i cellene. Det varmes opp til det blir så varmt at det sprikker, dermer "skjærer" de et utrolig rent og fint snitt. Samme prinsipp, bare motsatt rettet blir brukt til å "sveise" såret sammen igjen... Dritstilig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå