brainware Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Er det mulig at prosessorene får 100W inn og 60Wut?altså at den avgir kun 40W? (40% varmetap) (ikke noe å gjøre med denne prosessoren, men generelt) nei siden prosessoren ikke gjør noe fysisk arbeid vil mer eller mindre all energi tilført gå over til varme.. Det er det samme for all elektrisk utstyr som ikke gjør fysisk arbeid.. magnus En Athlon 64 egner seg kanskje bedre som en brikke i et varmesystem da? Hvorfor har ingen tenkt på det før. 100 prosent av tilført effekt omsatt til varme er vel bedre enn en varmetråd ? Blir vel kanskje litt dyrt å skifte ut varmetråder med K8 prosessorer? Men si meg, hva er det alle disse gigahertzene holder på med da? Hvis dem pulserer, er det vel for å utføre arbeid ? Lenke til kommentar
trMaG Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Er det mulig at prosessorene får 100W inn og 60Wut?altså at den avgir kun 40W? (40% varmetap) (ikke noe å gjøre med denne prosessoren, men generelt) nei siden prosessoren ikke gjør noe fysisk arbeid vil mer eller mindre all energi tilført gå over til varme.. Det er det samme for all elektrisk utstyr som ikke gjør fysisk arbeid.. magnus En Athlon 64 egner seg kanskje bedre som en brikke i et varmesystem da? Hvorfor har ingen tenkt på det før. 100 prosent av tilført effekt omsatt til varme er vel bedre enn en varmetråd ? Blir vel kanskje litt dyrt å skifte ut varmetråder med K8 prosessorer? Men si meg, hva er det alle disse gigahertzene holder på med da? Hvis dem pulserer, er det vel for å utføre arbeid ? Virker som om noen her virkelig trenger å lære basis rundt strøm og energi.. Mer eller mindre all elektrisk energi som tilføres et elektrisk apparat som ikke utfører fysisk arbeid vil gå over til varme. For eksempel vil en lyspære på 50W tilføre rommet den står i effekten 50W (eller energien 50Wh hvis lyspæren står på i 1 time). Elektrisk energi blir omdannet til lys og varme i glødetråden, og lyset som treffer flatene i rommet blir omdannet til varme igjen.. I en normal 50W lyspære vil energien som omdannes til strålingsenergi(lys) være mye mindre enn den varmen som avgis fra glødetråden - så det er ikke mye energi i lyset som forsvinner ut vinduene.. Når man snakker om virkningsgrad i en elektrisk installasjon som utfører fysisk arbeid, f.eks en elektrisk motor, snakker man om hvor mye av den elektriske energien som brukes på å utføre det fysiske arbeidet i forhold til hvor mye man tilførte motoren. Resten som ikke blir brukt på det fysiske arbeidet går over til varme på forskjellige steder i maskinen; i ledningen i spolene, friksjon i bevegelige deler osv. Dette er det man kaller tap. Til glupingen som snakker om at en prosessor har bedre virkningsgrad enn en varmeovn/varmetråd: Man snakker ikke om virkningsgrad når det gjelder elektriske varmeovner.. 100% av tilført elektrisk energi går over til varme.. Hvor mener du at den elektriske energien som ikke går over til varme blir av? Har du en 1kW ovn vil den tilføre 1kW til rommet ditt når den står på. Den elektrisk energien går ikke tilbake til nettet etter å ha passert varmeovnen din hvis det er det du tenker på.. Håper alle har fått en litt bedre forståelse etter å ha lest dette. Hvis ikke foreslår jeg at man tar noen timer med termodynamikk og kretselektronikk. mag Lenke til kommentar
brainware Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Er det mulig at prosessorene får 100W inn og 60Wut?altså at den avgir kun 40W? (40% varmetap) (ikke noe å gjøre med denne prosessoren, men generelt) nei siden prosessoren ikke gjør noe fysisk arbeid vil mer eller mindre all energi tilført gå over til varme.. Det er det samme for all elektrisk utstyr som ikke gjør fysisk arbeid.. magnus En Athlon 64 egner seg kanskje bedre som en brikke i et varmesystem da? Hvorfor har ingen tenkt på det før. 100 prosent av tilført effekt omsatt til varme er vel bedre enn en varmetråd ? Blir vel kanskje litt dyrt å skifte ut varmetråder med K8 prosessorer? Men si meg, hva er det alle disse gigahertzene holder på med da? Hvis dem pulserer, er det vel for å utføre arbeid ? Virker som om noen her virkelig trenger å lære basis rundt strøm og energi.. Mer eller mindre all elektrisk energi som tilføres et elektrisk apparat som ikke utfører fysisk arbeid vil gå over til varme. For eksempel vil en lyspære på 50W tilføre rommet den står i effekten 50W (eller energien 50Wh hvis lyspæren står på i 1 time). Elektrisk energi blir omdannet til lys og varme i glødetråden, og lyset som treffer flatene i rommet blir omdannet til varme igjen.. I en normal 50W lyspære vil energien som omdannes til strålingsenergi(lys) være mye mindre enn den varmen som avgis fra glødetråden - så det er ikke mye energi i lyset som forsvinner ut vinduene.. Når man snakker om virkningsgrad i en elektrisk installasjon som utfører fysisk arbeid, f.eks en elektrisk motor, snakker man om hvor mye av den elektriske energien som brukes på å utføre det fysiske arbeidet i forhold til hvor mye man tilførte motoren. Resten som ikke blir brukt på det fysiske arbeidet går over til varme på forskjellige steder i maskinen; i ledningen i spolene, friksjon i bevegelige deler osv. Dette er det man kaller tap. Til glupingen som snakker om at en prosessor har bedre virkningsgrad enn en varmeovn/varmetråd: Man snakker ikke om virkningsgrad når det gjelder elektriske varmeovner.. 100% av tilført elektrisk energi går over til varme.. Hvor mener du at den elektriske energien som ikke går over til varme blir av? Har du en 1kW ovn vil den tilføre 1kW til rommet ditt når den står på. Den elektrisk energien går ikke tilbake til nettet etter å ha passert varmeovnen din hvis det er det du tenker på.. Håper alle har fått en litt bedre forståelse etter å ha lest dette. Hvis ikke foreslår jeg at man tar noen timer med termodynamikk og kretselektronikk. mag Her sier du tidligere at prosessoren omgjør alt til varme (100 prosent) fordi den ikke utfører arbeid. Jeg har ikke sagt det! For å si det enkelt så er det varmetap i en prosessor tilsvarende effekten på den tilførte effekt som ikke ble brukt til arbeid. Mest mulig av tilført effekt skal understøtte de prosesser som foregår internt i datamaskinen hvor prosessoren er involvert. Dvs en endeløs streng av tall. Når disse tallene sendes at og frem i en hurtig cyklus (her 3.8 Ghz) brukes en mengde energi til selve arbeidet. Hvis all denne energien forårsaket varme ville det ikke være noe energi igjen til høy lav puls etc. Når det blir dannet varme kalles dette varmetap, fordi det er uønsket. Er varmetapet lite snakker en om en effektiv prosessor. Noen prosessorer blir veldig varme mens andre opererer mer kjølig. Athlon 64 på sokkel 754 har operert kjølig, men det ser ut til at det har skjedd en forandring på sokkel 939, og en må kanskje ha en bedre kjøleløsning. Håper dette forklarer mitt tidligere svar. Jeg leste denne tråden av interesse for Athlon 64 3800+ Socket 939, (den bør være mye bedre enn en varmeovn), og en kandidat til å stå i min neste data-maskin. Lenke til kommentar
trMaG Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Heisann min venn, nå tråkker du i salaten igjen, bare for å si det på en morsom måte Alle de tingene du skriver er helt i motsetning til termodynamikkens lover, som sier at all energi er bevart. Dette innebærer at når man "bruker" energi vil ikke energien forsvinne, men gå over til en annen form (og da gjerne i en form med "lavere kvalitet" (eksergi) enn det energien var i begynnelsen). Her sier du tidligere at prosessoren omgjør alt til varme (100 prosent) fordi den ikke utfører arbeid. Jeg har ikke sagt det! Nei men det gjør jeg.. 100% av den elektriske energien som blir tilført en prosessor vil omdannes til varme rundt om i prosessoren og i de andre komponentene prosessoren sender signaler til. For å si det enkelt så er det varmetap i en prosessor tilsvarende effekten på den tilførte effekt som ikke ble brukt til arbeid. Mest mulig av tilført effekt skal understøtte de prosesser som foregår internt i datamaskinen hvor prosessoren er involvert. Dvs en endeløs streng av tall. Når disse tallene sendes at og frem i en hurtig cyklus (her 3.8 Ghz) brukes en mengde energi til selve arbeidet. Hvis all denne energien forårsaket varme ville det ikke være noe energi igjen til høy lav puls etc. Helt feil.. Det arbeidet som skjer i en prosessor innebærer ikke noe fysisk arbeid - dvs at ingen masse blir akselerert eller får mer potensiell energi. All energi som blir brukt til å sende tallene (eller det jeg vil kalle elektriske signaler) rundt om i prosessoren og i resten av komponentene i pc'en vil gå over til varme. mvh magnus Lenke til kommentar
brainware Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 (endret) Heisann min venn, nå tråkker du i salaten igjen, bare for å si det på en morsom måte Alle de tingene du skriver er helt i motsetning til termodynamikkens lover, som sier at all energi er bevart. Dette innebærer at når man "bruker" energi vil ikke energien forsvinne, men gå over til en annen form (og da gjerne i en form med "lavere kvalitet" (eksergi) enn det energien var i begynnelsen). Her sier du tidligere at prosessoren omgjør alt til varme (100 prosent) fordi den ikke utfører arbeid. Jeg har ikke sagt det! Nei men det gjør jeg.. 100% av den elektriske energien som blir tilført en prosessor vil omdannes til varme rundt om i prosessoren og i de andre komponentene prosessoren sender signaler til. For å si det enkelt så er det varmetap i en prosessor tilsvarende effekten på den tilførte effekt som ikke ble brukt til arbeid. Mest mulig av tilført effekt skal understøtte de prosesser som foregår internt i datamaskinen hvor prosessoren er involvert. Dvs en endeløs streng av tall. Når disse tallene sendes at og frem i en hurtig cyklus (her 3.8 Ghz) brukes en mengde energi til selve arbeidet. Hvis all denne energien forårsaket varme ville det ikke være noe energi igjen til høy lav puls etc. Helt feil.. Det arbeidet som skjer i en prosessor innebærer ikke noe fysisk arbeid - dvs at ingen masse blir akselerert eller får mer potensiell energi. All energi som blir brukt til å sende tallene (eller det jeg vil kalle elektriske signaler) rundt om i prosessoren og i resten av komponentene i pc'en vil gå over til varme. mvh magnus Ja, akkurat som det er motstand mot å skifte mening ! Jo, det er motstand mot å aksellerere materien dvs kobberet, eller andre materialer. Denne motstanden resulterer i varme. (Tap). Alt arbeid innebærer selvfølgelig en motstand og dermed et tap. Arbeidet blir allikevel utført. I tilfeller hvor arbeidet forsvinner ut i rommet er det ofte et ukontrollert tap, men dette kan også utnyttes til å utføre arbeid (Ref til Marconi). Alt som utnyttes er arbeid uansett. Det bildet en ser på skjermen er derfor resultat av et arbeid ikke av et tap. Det som forsvinner ut i den store verden er også resultatet av et arbeid ikke av et tap. Skjermen produserer varme. Prosessoren går varm. Alle vet det. En god del forsvinner i form av RF energi i en datamaskin hvor det er helt uønsket. Den dagen vi benytter oss av den energien til noe nyttig blir det kalt arbeid. Man kan diskutere i det uendelige hva som er nyttig. Tilbake til prosessoren som var utgangspunktet for denne tråden. Du sa at den hadde 100 prosent tilført energi omgjort til varme, det er vanskelig å bortforklare ! Saken anses utdypet nok fra min side. Endret 31. mai 2004 av brainware Lenke til kommentar
trMaG Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Skjønner ikke hvor du vil hen med innlegget ditt... Er du enig i det jeg skriver eller ikke? Men vi kan godt avslutte denne diskusjonen nå for min del. mag Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 1. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2004 (endret) En ting må være sagt når man snakker om varmeutviklinga til Athlon 64 3800 Socket 939 den har innebygget dualchannel minnekontroller som gjør at den nødvendigvis lager mer varme enn prosessorer uten innebygget minnekontroller, så å sammenligne prescott som ikke har innebygget minnekontroller med Athlon 64 3800 socket 939 som har nettopp dette er ikke riktig, tenk hvilken varme prescott ville ha uviklet vist den skulle hatt innebygget minnekontroller? Endret 1. juni 2004 av zandro Lenke til kommentar
brainware Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 En liten gjennomgang av TDP "Thermal design power" er den maksimale effekt som det kreves av kjøleløsningen til å oppta. Kjøleløsningen må være dimensjonert for å oppta TDP (thermal design power) uten å overskride "T_junction" som ble spesifisert av fabrikanten . T_junction (max) er temperaturen forårsaket av R_0(motstanden) ved Icc_core * Vcc_core max i den aktuelle konstruksjonen. TDPmax = Vcc_core max * Icc_core TDPtyp = Effekt ved normal bruk , generell "software", normal spenning, og normale operasjonsforhold. En må være klar over at det også blir en stor motstand R mot å kjøle ned materialet. Og varme lagrer seg opp i ethvert materiale. Det krever avanserte formler og modeller for å finne T_junction teoretisk. Generelle formler for elektrisitet kan likevel være greit å huske på: U = R * I P = U * I P= effekt U = spenning I = strøm R = motstand Uten motstand kan en ikke ha påtrykket en spenning. Strøm forårsakes av spenning over en motstand. En kan få stømmen til å ha bivirkninger som vi utnytter. Dette har ført til utvikling av komponeneter. Disse utfører det arbeidet vi ønsker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå