Gå til innhold

Usb 2.0 porten fungerer bare med red. hastighet!

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger hjelp med min bærbare pc, Compaq evo notebook 150 (Evo N150).

Har kjøpt en ekstern cd-brenner som er plugget inn i det som skal være en USB 2.0 port. (Har kjørt flere diagnose-programmer som forteller at dette stemmer, porten er USB 2.0)

Følgende windows-melding kommer opp når cd-rommen kobles til: "Høyhastighets-USB-enhet koblet til en ikke-høyhastighetshub. Det er ingen vertskontrollere for høyhastighets-USB installert på denne maskinen"

Da jeg forsøker å brenne en CD, går dette akkurat som Windows forteller; med redusert hastighet. Ekstremt sakte :(

Håper noen kan hjelpe meg, og fortelle meg hva problemet er. ;)

Har forresten SP1, og i følge hardware spesifikasjonene har maskinen VIA vertskontroller for USB. Har forsøkt flere forskjellige driverkonfigurasjoner, lastet ned nye fra VIA osv.

Endret av rensmoen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært inne i Bios og sjekket. Compaq har jo en type Bios som har svært begrensede innstillings-muligheter. Kunne ikke finne noe om dette.

Men takk for forslaget uansett, flere mottas med et stort takk :yes:

Lenke til kommentar

Noen butikker (deriblant Elkjøp) er litt sleipe. De selger USB1.1 disker på en slik måte at du tror du kjøper en USB2.0 disk. De sier ikke at det er en USB2.0 disk de selger. De sier at de selger en "USB2.0 kompatibel" (eller kompatibel med høyhastighets USB-porter) disk. D.v.s. at den fungerer på en USB2.0 port, men kun med USB1.1 fart. Dette er ikke feil eller ulovlig da USB2.0 portene og USB1.1 diskene er bakover-/forover-kompatible med hverandre. Det kan hende du har blitt "lurt" på en slik måte.

Ja, det er utrolig sleipt av dem...

...men de har sitt på det rene.

Sier ikke at det ER det som har skjedd i ditt tilfelle, bare at det KAN være det som har skjedd. Sjekk ordlyden på esken til brenneren din.

Lenke til kommentar

Tror desverre IKKE at du har USB2.0 høyhastighetsport... Din pc er relativt "gammel" 1-2 år? og dette var langt ifra standard på bærbare da. Kun nå i det siste at de aller fleste har usb 2.0. Min maskin som er 6mnd gammel har ikke usb 2.0 engang... Så uten å tulle for mye rundt, kjøp deg ett usb 2.0 cardbus (PCMCIA) kort på komplett ca 3-400 kr.. Dette gir deg full hastighet og flere porter med god strøm...

Endret av skaven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...