Gå til innhold

Sjelen veier 21 gram

Anbefalte innlegg

Mtp, på tilbake meldingene fra innleggende til de fleste her, viser det hvor useriøse og trangsynte dere er (nå får jeg sikket advarsel  :roll: ).

Litt enklere forklart/vist for allmuen:

Stå på baderomsvekta med bøyde knær. Vi sier vekta viser 70kg, reis deg opp, og vekta vil "hoppe" høyere til feks 80kg et øyeblikk. I kroppen er det muskler som trekker seg sammen og slapper av hele tiden, og disse gir igjen utslag av samme typen, men i en mye mindre skala. På en måte kan man si at kroppen ligger å hopper på vekta hele tidenn, når den dør, slutter den å hoppe.

Vennligst tenk litt før dere lager nye innlegg, spesielt i Tek/Vit forumet.

Bullshit%20meter.gif

Grunnen til at den øker er vel heller at påtrykket på vekten øker idet du "trosser" tyngekraften når du reiser deg opp. (Edit: det samme som han under sier. Han er bare litt flinkere til å forklare det :green: )

Prøv å stå oppreist og spenn overkroppen. Skal du se hvor mye vektforskjell det blir da...

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mtp, på tilbake meldingene fra innleggende til de fleste her, viser det hvor useriøse og trangsynte dere er (nå får jeg sikket advarsel  :roll: ).

Stå på baderomsvekta med bøyde knær. Vi sier vekta viser 70kg, reis deg opp, og vekta vil "hoppe" høyere til feks 80kg et øyeblikk. I kroppen er det muskler som trekker seg sammen og slapper av hele tiden, og disse gir igjen utslag av samme typen, men i en mye mindre skala. På en måte kan man si at kroppen ligger å hopper på vekta hele tidenn, når den dør, slutter den å hoppe.

Er det dine egne teorier, eller har du noen som helst form for bevis/kilder? En vekt måler ikke tyngd, men kraft. Så idet man reiser seg utøver man en kraft nedover, lik normalkraften fra underlaget (vekten), som gjør utslag på vekten. La oss nå si at vi følger scenarioet ditt litt lenger. I det man reiser seg vil vekten så lenge man har positiv akselerasjon i fartsretningen vise mer enn ved stillstand, men den vil etterhvert (ved negativ akselerasjon i fartsretning) vise mindre. Gjør du noen repetisjoner med måleutstyr koblet til vekten, vil du se at gjennomsnittet er det samme som ved stillstand. Ved mindre utslag blir det det samme, og ja, også ved muskelspenninger.

Lenke til kommentar

Hvor mye veier lys?

Veier hjernen din mer når du lærer mer?

Veier du mer når du tar empati på andre folk (Veier følelsene dems no, de som du da føler)?

Veier harddisken mer når den blir mer full?

kan ikke si at jeg vet det , men lys er fotoner, som er en del av atomer. de veier noe.

kanskje, kanskje ikke. ingen vet hvordan man lærer. hvordan data lagres i hjernen er nødvendig å vite for å kunne besvare det spørsmålet.

hvorvidt følelser veier noe eller ikke, er det data. det er bare veldig avansert data, som vi ikke forstår enda. om data i hjernen veier noe, vet ingen.

nei. harddisker lagrer data med magnetisme, for å flytte litt på massen på platen som alt er lagret på. ingenting tas vekk eller legges til en harddisk.

Lenke til kommentar
kan ikke si at jeg vet det , men lys er fotoner, som er en del av atomer. de veier noe.

Fotoner er ikke noe du finner i atomer. Fotoner er små energipakker som du bare finner i lys, disse er være vektløse pga. hastigheten til lyset.

Kepler: Grunnen til at lyset blir betraktet med både partikkel og bølgenatur skyldes i hovedsak at enkelte forhold ved lys best kan forklares ved en bølgeteori (f.eks lysbrytning), og at enkelte forhold kan best forklares med partikkelteorier (f.eks. fluoresens). Dokumentasjon på dette kan du finne i de fleste fysikkbøker fra den videregående skolen (iallefall for 10 år siden), samt fysikkbøker fra lavere universitetsutdanning.

Kenny: Riktig. De fleste bevegelsesfenomener vi opplever i vårt dagligdagse liv kan beskrives med Newtons 3 lover.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
de 21 gramene er vel en del av kjemiske prosesser?

Kjemiske prosesser veier ingenting, tatt i betrakning det grunnleggende aspektet ved

dem, nemlig massebalanser.

Kjernefysiske reaksjoner vil derimot gi endringer i masse. Forøvrig er det få

av disse reaksjonene i en normal kropp :D

Lenke til kommentar

Bullshit%20meter.gif

Grunnen til at den øker er vel heller at påtrykket på vekten øker idet du "trosser" tyngekraften når du reiser deg opp. (Edit: det samme som han under sier. Han er bare litt flinkere til å forklare det :green: )

Prøv å stå oppreist og spenn overkroppen. Skal du se hvor mye vektforskjell det blir da...

Som sagt, prøv å tenk litt før du poster. Å reise seg opp og se forandring på vekta, er et blåst opp eksempel av den samme effekten som musklene dine gjør i en mye mindre skala (du vil selvfølgelig ikke se dette på en så dårlig vekt som en baderomsvekt; Igjen, derfor kom jeg med et synlig eksempel på den samme effekten).

Endret av Armalite66
Lenke til kommentar
Er det dine egne teorier, eller har du noen som helst form for bevis/kilder? En vekt måler ikke tyngd, men kraft. Så idet man reiser seg utøver man en kraft nedover, lik normalkraften fra underlaget (vekten), som gjør utslag på vekten. La oss nå si at vi følger scenarioet ditt litt lenger. I det man reiser seg vil vekten så lenge man har positiv akselerasjon i fartsretningen vise mer enn ved stillstand, men den vil etterhvert (ved negativ akselerasjon i fartsretning) vise mindre. Gjør du noen repetisjoner med måleutstyr koblet til vekten, vil du se at gjennomsnittet er det samme som ved stillstand. Ved mindre utslag blir det det samme, og ja, også ved muskelspenninger.

Det er den samme teorien du bruker selv i din forklaring av en vekt. En vekt måler "kraft". Tror du en levende kropp er helt avslappet? Nei. Den spenner muskler hele tiden. Disse musklene vil virke nedover på vekten. De er selvfølgelig ikke nok til at du ser en forandring med det blotte øyet, men på en tenkt nøyaktig vekt, vil du kunne se dette når en kropp dør og etterhvert slutter å spenne musklene i kroppen.

Lenke til kommentar
Jeg tviler sterkt på at lys veier noe.

Hvis en radioantenne ikke blir tyngre av signalene den tar i mot, kan ikke jorden bli tyngre av alt lyset som treffer den. (les: lys er elektromagnetisk stråling, det er radiobølger også).

e = mc²

Lenke til kommentar

:hmm: Skjønte ikke den!

De 4 kiloene er jo ALT lys som treffer jorden på 1 sekund, og det er mye lys, si f. eks at én lysstråle veier 0.0000001 µ, da skal det mye til for at den vekten skal forandre p ånoe, mens samlet er den stor

Seff kan lys veie noe.... Bare se på svarte hull, dær slepper ikke lys ut igjen pga gravitasjonen. Da må jo lys veie noe!

Og det med skjela:

Kroppen kvitter vel ikke seg med noe akkurat når den faller bort i den øde evihet. Og muskler blir ikke tyngre selv om de blir større, de strekker seg ut, men beholder samme vekta, det er jo logisk...... :evil:

Lenke til kommentar
:hmm: Skjønte ikke den!

Seff kan lys veie noe.... Bare se på svarte hull, dær slepper ikke lys ut igjen pga gravitasjonen. Da må jo lys veie noe!

Og det med skjela:

Kroppen kvitter vel ikke seg med noe akkurat når den faller bort i den øde evihet. Og muskler blir ikke tyngre selv om de blir større, de strekker seg ut, men beholder samme vekta, det er jo logisk...... :evil:

Atter en gang: Det er ikke vekten av selve muskelen som måles, men muskelens virkning på vekten. Når du lever har du muskler som vil virke på en vekt du ligger på, mens når du dør, slapper disse musklene av, og vil ikke lenger virke på vekten. Vekten vil da vise mindre enn den gjorde når du levde.

Og med det samme; En muskel som strekker seg (eller blir "mindre" med dine ord), slapper av.

Hele diskusjonen er ikke om en muskels vekt, men om muskelens virkning på en vekt.

Lenke til kommentar
Men, hvorfor er det samme vekt som "forsvinner" hos alle som ble veid? Forskjellig muskelmasse burde jo gi forskjellig vektforskjell?

Alle er ikke snakk om mange, det var nå bare et par stykker. Musklene som er aktive er ikke nødvendigvis de store muskelgruppene våre, men små stabilisatormuskler, og musklene i tarmene og hjertet vil ha en effekt på en vekt.

Ha det bra, nå er det roskilde tid! :cool:

Lenke til kommentar

Still en person på en vekt, og senk temperaturen i rommet. Da vil flere muskeler som vi ikke kontrollerer veksle på å spenne seg og slappe av, og hvis teorien stemmer vil man dytte vekta et par gram ekstra nedover. Dette burde da avklare dette én gang for alle ?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvordan vil du ellers forklare at vi kan tenke?

:hmm:

Okej, et kjapt innlegg om min oppfatning av hvordan vi tenker og andre ting:

Hjernen består av et nett av ca. 100 milliarder (!) nevroner. Hvilke av disse nevronene som er koblet sammen med hvilke, og hvor sterke disse koblingene er avgjør deres egenskaper. Koblingene brukes for å sende signaler mellom nevronene, og jo mer en kobling brukes dess bedre vil signalet etterhvert bli overført. Dette er måten hjernen lærer på. Hvis du f.eks. leser til eksamen vil koblinger i de deler av hjernen du bruker aktivt mens du tilegner det informasjon bli bedre, noe som gjør at du husker. Siden hjernen består av så sinnsvakt mange nevroner blir dette et svært komplekst system hvor grupperinger av nevroner dannes og skaper funksjonalitet (synssenter, hørselssenter, tankevirksomhet osv.). Hvordan man tenker og opplever bevissthet er et resultat av hvordan nevronene i hjernen er koblet sammen. Det samme gjelder egenskaper som f.eks. følelser og instinkt (instinkt vil da si at noe av nettet er "ferdigkonfigurert" ved fødsel). Etter hva jeg tror eksisterer det ikke noen "sjel" utover den effekten (tankevirksomhet m.m.) som oppstår ved å koble sammen nevroner. Vitenskapen kan benyttes til å forklare alt, og jeg tror derfor ikke på gud og religion og den slags (Om Gud hadde eksisterer, vil han kunne forklares med vitenskap en gang i fremtiden!).

I jobben min arbeider jeg litt med kunstig intelligens i form av kunstige nevrale nettverk, som er nært knyttet opp mot den biologiske varianten. Her jobber vi med nett i mye mindre skala (Noen hundre nevroner), men klarer allikevel å skape funksjonalitet vi finner igjen i hjernen. Vi har laget kunstige nevrale nettverk som er i stand til å lære seg å utføre en oppgave, uten at vi forteller hvordan den skal gjøre det, og nett som har hukommelse. Disse nettene har også den egenskapen at de, ved en uforutsett situasjon, har evnen til å tilpasse seg den nye situasjonen og handle så korrekt som mulig.

Jeg tror også at har man et kunstig nevralt nettverk (f.eks. simulert i en datamaskin) som består av like mange nevroner som hjernen, og klarer å skape de samme koblingene mellom disse nevronene som de som er i hjernen, så vil dette nettet ha like mye "sjel" og bevissthetsfølelse som et menneske har.

For å konkludere litt mot topic:

At kroppen blir lettere når man dør tror jeg ikke kan forklares med at sjelen forsvinner, da jeg mener at sjel ikke er noe eget som eksisterer, men en effekt/funksjon som oppstår som følge av hjernens oppbygging.

Jeg har større tro på at det skyldes de kroppsvæsker o.l. som fordamper i det man dør, eller andre vitenskapelige årsaker. Teorien om muskel-spenninger høres interessant ut, men jeg er ikke helt enig i at kroppen vil bli tyngre som følge av disse. For at vekta skal reagere, må musklene bevege seg, altså ikke være statiske, for at de skal kunne påtrykke en kraft på baderomsvekta. Problemet er at i det muskelen tøyes ut igjen, etter å ha presset på vekta, vil en tilsvarende kraft virke i motsatt retning slik at vekta vil oppfatte kroppen som lettere. Dermed vil det se ut som du står å "hopper" litt på vekta. Vekta vil svinge like mye opp som ned, og vil i snitt vise nøyaktig det du veier.

My 54 cents...

EDIT: Leif stakk en tur innom igjen.

Endret av C!
Lenke til kommentar
e = mc²

Får vel bare påpeke at dette ikke gjelder for fotoner ;)

Får fotonenergi bruker man E = hf

Der h er Planckkonstanten og f er frekvensen til lyset.

Foton er en feltpartikkel og er ikke bygget opp av mindre byggesteiner og den har ikke masse. Kvarker er noe helt annet og disse har masse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Muskel spenninger vil virke på vekten av et menneske, når man dør vil disse slappe av, og man blir "lettere". En hund drept med gift (som sannsynligvis går på nervesystemet og lammer hunden), vil slappe av i disse musklene før den dør.

Videre er forsøksmassen ikke stor nok til at man kan si at "slik er det", og hunder og mennesker er for forskjellige til å kunne sammenlignes.

Jeg må nok si meg enig med det.. 21 gram er latterlig lite, og masse kan forårsake 21 gram mindre eller mer.. og ved døden så stopper alle impulser i kroppen din.. det kan medføre at visse deler av kroppen din også forandrer stilling, vekt osv..

Dessuten har vi egentlig ikke noe sjel..

Vitenskaplig og ordentlig forklart er sjelen din All den informasjon som strømmer rundt i hjernen og kroppen din..

Endret av Janivars
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...