Gå til innhold

Sjelen veier 21 gram

Anbefalte innlegg

Så det finnes psiballer altså? Det holder jeg meg enda skeptisk til :)

Dette med empati tror jeg du kan sammenligne med en radioantenne.. Veier en radioantenne mere når den tar imot signaler?

Det psi greine, du skjønte vel at jeg spøkte da :p

Radioantenne ja, mulig det. Hvorfor må sjela veie no da når en radioantenne som tar imot signaler ikke veier mer?

Har litt dårlige argumenter nå, gidder ikke tenke så mye over det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mye veier lys?

mener å ha lest et sted at lyset som treffer jorden i løpet av 1. sekund veier tilsammen 4 kilo... :wee:

Trudde ikke lys veide no jeg. Grunnet da ville det krevd uendelig mengde enegi for å kunne bevege seg i den farta det gjør.

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at lys veier noe.

Hvis en radioantenne ikke blir tyngre av signalene den tar i mot, kan ikke jorden bli tyngre av alt lyset som treffer den. (les: lys er elektromagnetisk stråling, det er radiobølger også).

Lenke til kommentar

Lys kan godt mulig veie noe, men det må være lite!

Om du lyser med lommelykt så går ikke det så langt at lysstrålene rekker å bøye seg for gravitasjonen.

De 4 kiloene er jo ALT lys som treffer jorden på 1 sekund, og det er mye lys, si f. eks at én lysstråle veier 0.0000001 µ, da skal det mye til for at den vekten skal forandre p ånoe, mens samlet er den stor

Lenke til kommentar
Lys kan godt mulig veie noe, men det må være lite!

Teorien omkring fotoner mener at de er vektløse. Husk at lys

har både en bølge og partikkelnatur.

Forøvrig er teorien på sjelens vekt bare jall. Med et utvalg på 6 personer,

hvorav 2 forkastes, kan du finne ut hva enn du vil.

Lenke til kommentar
Svin, At det gjør vondt å bli slått i hodet med en slegge er altså bare jall hvis man ikke prøver på mere enn 6 personer? Du er godt ute å kjøre nå.

Er nok ikke det. Ta deg et lynkurs i statistisk analyse el. så finner

du ut hvorfor ("Cartoons guide to statistics" er igrunnen nok).

Du plukker ut 6 personer på gata, og det viser seg at alle seks har

bart og hund. Med så få personer kan en ikke konkludere med at alle

personer i Norge har bart og hund...

Utvalget ditt må velges ut fra populasjonen. Sannsynligheten for at

du får et representativt bilde av populasjonen øker drastisk ved å

øke utvalget.

Enkelte forhold er allerede kjent. Som f.eks. at mennesker opplever

smerte (jf. slegga di) eller må gå på dass i ny og ne. Dette vet du

svaret på allerede før du begynner med undersøkelsene dine...

Lenke til kommentar

Svin, Du trenger ikke mange forsøkspersoner for å lage en sannhet. Det er nok med 1 forsøksperson for å finne ut om det gjør vondt å bli slått i hodet med en slegge. Skal du bevise om det samme er tilfelle for hele befolkningen må du prøve det på alle sammen, men det er ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Svin, Du trenger ikke mange forsøkspersoner for å lage en sannhet. Det er nok med 1 forsøksperson for å finne ut om det gjør vondt å bli slått i hodet med en slegge. Skal du bevise om det samme er tilfelle for hele befolkningen må du prøve det på alle sammen, men det er ikke nødvendig.

Forsåvidt sant, men sannsynligheten for at sannheten er reell er temmelig

lav. Sjekk hvor mange personer Norsk Gallup benytter seg av ved å avgjøre

hvilke partier folk kommer til å stemme. For at det skal være en viss

signifikans i en teori/hypotese må utvalget ha en viss størrelse.

For å avgjøre hvilke tv-program som er mest i Norge sett benyttes et utvalg på rundt 1000 personer. 6 personer iforhold til hele verdens befolkning er uansett altfor lavt (hva er vitsen med en teori hvis du med bare f.eks. 0.000001% kan si den er sann??).

Lenke til kommentar

Har du kilder som underbygger påstanden om at fotoner er vektlause. Dersom fotoner kan ha partikkelnatur kan dei vel ha vekt. For partiklar har da vekt.

Lenke til kommentar

Har du kilder som underbygger påstanden om at fotoner er vektlause. Dersom fotoner kan ha partikkelnatur kan dei vel ha vekt. For partiklar har da vekt.

kvarker, capische?

Lenke til kommentar

Lys har ikke masse, og det veier ingenting. Men det har, i likhet med masse, bevegelsesmengd. Og ved endring i bevegelsesmengd virker det krefter og tilsvarende motkrefter. De 4 kiloene det er snakk om her er altså den kraften fotonene utøver i sin kollisjon mot jordoverflaten (dvs. fotonene har samme virkning som 4 kg (F=ma=4*9.81~39N)).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...