Gå til innhold

Hvordan ta fine bilder

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg har kjøpt meg et Casio Exilim Z40 kamera. Første gang jeg bruker digitalt kamera så jeg er rett og slett helt grønn på dette området.

Håper noen kan hjelpe meg med følgende:

På skolen skal vi ha eit prosjekt der vi skal ta bilde av 60 forskjellige arter (blomster, dyr, trær, osv.). Jeg skal ta både avstands bilde og nærbilde.

Viss vi går ut i fra på et stort tre.

1. Hvordan kan jeg stille inn kameraet for å få et fint avstands bilde?

2. Hvordan stiller jeg inn kameraet for å få eit klart og skarpt nærbilde, av for eksempel blomsten på treet? (Har sett på mange bilder at det fotografen har ønsket å ta bilde av blir veldig klart mens det i bakgrunnet blir mer dusete og ikke så veldig klart, hvordan får fotografen til dette?)

3. Går det ann å ta svart/hvitt bilder med dette kameraet eller må jeg utføre dette i photoshop ( trenger ikke forklaring på hvordan dette gjøres i photoshop siden dette står i annen tråd:D)

På forhånd takk for hjelpen :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2. Hvordan stiller jeg inn kameraet for å få eit klart og skarpt nærbilde, av for eksempel blomsten på treet?

Hvis det kun er en blomst du ønkser at tage et billede af, bør du bruge makro-funktionen - kig i din manual. Se billedeksempler taget med Z40 her. Optimal styring af dybdeskarphed får du kun med spejlrefleks.

Ved normal fotografering af fx mennesker kan du gøre følgende:

1. Placer motivet cirka en meter rykket frem i forhold til baggrunden.

2. Brug fuld tele.

Det vil give en hæderlig sløret baggrund, men ikke så flot som hvis du bruger spejlrefleks.

Du vil også kunne lave en sløring af baggrunden bagefter i photoshop, hvis du ikke er tilfreds.

3. Går det ann å ta svart/hvitt bilder med dette kameraet eller må jeg utføre dette i photoshop (

Lav dem i farver altid og lav dem om til sort-hvid i PS bagefter. Det giver et meget bedre resultat og så har du jo stadigvæk et farvebillede, hvis nu sort-hvid ikke var en god ide alligevel.

Og lige et sidste råd....skyd løs fra alle vinkler, tjek resultatet på lcd-skærmen og slet dem der ikke funker. Det koster jo ikke noget, når det er digitalt bare at skyde løs.

Når nu projektet er færdig kan du måske smide en link til billederne, så vi kan se dem? :-)

Mvh

Jens Hansen

akamera.dk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...