PC^2020 Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Hei, har installert Fedora Core 2 her.. Og så funket det fint et par timer, inntil jeg reboota og fyrte opp windows. Så eskulle jeg fyre oppe fedora igjen, og da gikk allt sinnsykt tregt, bruker kanskje noen minutter på å få ferdig den loading screenen som kommer etter man logger inn bruker ca et par min på å åpne en terminal, osv.. Hva er galt? maskinvare i profil. NB; jeg er nybegynner.. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Har du DNS-servere oppgitt i /etc/resolv.conf? Manglende sånne fører av og til til uhorvelig treig X. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 24. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2004 (endret) Ja det var ip adresse til noen dns servere der, tok å dro det vekk jeg.. men raskere DET ble det ikke... Endret 25. mai 2004 av pc^2004 Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Er det bare X som er treig? Logg inn i en tty(alt+ctrl+F6) og skriv 'top' så får du se hvilke prosesser som stjæler all CPU om det er det som er problemet. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 hdparm -d /dev/hda Si oss hva resultatet er. (Bytt ut hda med hdb hvis Linux ligger på disk nummer 2). Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 25. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2004 (endret) Er det bare X som er treig?Logg inn i en tty(alt+ctrl+F6) og skriv 'top' så får du se hvilke prosesser som stjæler all CPU om det er det som er problemet. hmm, det er ingen ting som stjeler cpu, bruker nå sånn ca rundt 4 % det tar sånn ca 2 minutter å starte ett lite terminal vindu det hjalp lite å fjerne dnsen, med en gang jeg rebooter så ligger dns-serverne i den conf-fila igjen... EDIT: Gspr se her: :________________________________________________ [magne@iypb871 magne]$ cat /proc/partitions major minor #blocks name 22 0 78150744 hdc 22 1 27647833 hdc1 22 2 104422 hdc2 22 3 48829567 hdc3 22 4 1 hdc4 22 5 1566306 hdc5 22 64 78150744 hdd 22 65 1 hdd1 22 69 78140128 hdd5 [magne@iypb871 magne]$ _________________________________________________ så det ble slik: [root@iypb871 root]# hdparm -d /dev/hdc /dev/hdc: using_dma = 1 (on) [root@iypb871 root]# Endret 25. mai 2004 av pc^2004 Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 pc^2004: /sbin/hdparm -d /dev/hdX Lenke til kommentar
gspr Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 pc^2004: /sbin/hdparm -d /dev/hdX Han har gitt oss hdparm-outputten, og vist at DMA er påslått. Da kan vi utelukke den forklaringen. Problemet er at jeg ikke kommer på noen andre... Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Er ikke DMA som regel påslått ved default? Hva med i FC2 ? Lenke til kommentar
Klette Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Hva slags pc har du? ( må jo sjekke det og ) Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Jeg hadde samme problem selv rett etter installasjon av FC2. Å starte et terminalvindu tok evigheter. I tillegg tok det uvanlig lang tid å komme inn i GNOME. Etter masse loking fikk jeg endelig fiksa det, og nå funker FC2 som en drøm Men var litt trøtt så husker ikke nøyaktig hva jeg gjorde, men jeg endret ihvertfall over fra DHCP til statisk IP (også pga at jeg har UPC/Chello som ofte sliter med dhcp-serverne sine ). Tror kanskje jeg gjorde noen endringer i /etc/hosts også. Ta en titt på din /etc/hosts og /etc/resolv.conf. Skal sjekke nærmere når jeg kommer hjem til linux-burken min... Lenke til kommentar
sim Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Data: Et eldre fujitsu servertower waterchill cpu & vga 768 MB twinmos pc2700 p4 2.40B @ 2.9 = 38~50 Grader.. Ti 4200 225@310 445@650 disk: 3X80GB WDC, Quantum Fireball 2.1 ST, 1X Maxtor 160 GB HK: IC7-Max3 Lydkort: Creative SB live 5.1 platinum. CD-ROM: PX 708A, sony combo DVD+CD-RW Henta fra profilen hans. Lenke til kommentar
sim Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Hmm, syns å ha hørt noe om at Gnome vil gå raskere hvis man setter sitt eget hostname i /etc/hosts. Vet ikke om dette stemmer. Men du kan prøve å legge til 127.0.0.1 ditt hostname i /etc/hosts Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 GNOME må ha det for å funke. Men det der skal FC2 fikse selv. pc2004: Har du endret ditt hostname? Hvordan? kan du vise oss innholdet av hostsfila di? scriv "cat /etc/hosts" i en terminal og paste inn alt fra terminalen inn her - så får vi se hva ditt hostname er! For å kopiere fra en terminal: Merk alt du vil kopiere For å paste inn: Trykk med midtknappen på musa der du vil paste Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 25. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2004 Jeg hadde samme problem selv rett etter installasjon av FC2. Å starte et terminalvindu tok evigheter. I tillegg tok det uvanlig lang tid å komme inn i GNOME. Etter masse loking fikk jeg endelig fiksa det, og nå funker FC2 som en drøm Men var litt trøtt så husker ikke nøyaktig hva jeg gjorde, men jeg endret ihvertfall over fra DHCP til statisk IP (også pga at jeg har UPC/Chello som ofte sliter med dhcp-serverne sine ). Tror kanskje jeg gjorde noen endringer i /etc/hosts også. Ta en titt på din /etc/hosts og /etc/resolv.conf. Skal sjekke nærmere når jeg kommer hjem til linux-burken min... hei, jeg har faktisk UPC jeg også, kanskje det er problemet? Det er vel ikke noe problem å sette på statisk ip, bare man bruker de opplysningene man har fått fra DHCP har nå funker i windows iaf) Jeg har nå slettet fedora, og vet ikke hva jeg gjør vidre.. Mulig jeg tar å slenger det inn igjen snart.. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Fordi folk på et grunnleggende nivå er late, lite idealistiske, dypt pragmatisk pregede skapninger. Det er ikke alle som er ute etter å utvikle sine kunnskaper på allslags felter hver gang de får problemer med noe. Når Linux-distribusjoner ikke uten videre kommer opp i slike problemsituasjoner, kommer Linux til å ta fullstendig av. Folk har operativsystem allerede, så for de fleste (selv datainteresserte) skal det svært mye til for å skifte. Folk orker bare ikke å stresse (om det fantes en måte å jobbe, spise, gå på kino og treffe venner uten å reise seg fra sengen, er jeg sikker på de fleste aldri ville stått opp om morgenen. Vi trenger en Matrix!). Om flere var mer opptatt av programvarefrihet og heller ville orke å stresse litt i bytte mot en friere hverdag, ville Linux hatt bedre kår. Men de fleste vil bare være koblet inn i sin lille behagelige Matrix. Lenke til kommentar
sim Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Men jeg ser ikke helt poenget med å slette linux-partisjonen når man kan boote windows. Er man lat, og ikke orker mer linux, går man tilbake til windows, slapper av, spiller litt osv. Når man har fått mot til seg igjen, rebooter man og prøver videre på linux. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå