Gå til innhold

USA egentlig overlegne i kamper i Irak?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Calm down folkens!

• Jeg har ikke sagt at man skal gi irakere bedre våpen
  • Jeg vil ikke ha blodbad

Dette var ikke ment som en "Hei, la oss gi terroristene penger," men mer som et fenomen som i 40 irakere drept vs. en amerikaner drept.

Kanskje jeg, i følge dere, skulle postet dette under humor da? I don't think so...

Dette er et fenomen, intet annet. Ville aldri prøve å blusse opp til strid her inne.

Lenke til kommentar
Det var da virkelig det som var planen. La oss se hva som skjer den 1. Juli (?), som er fristen USA har satt for å trekke seg ut.

USA trekker seg ikke ut. Følg med gutt, de blir der så lenge det er nødvendig. Og det blir det nok en stund, trekker de seg ut nå er det store sjanser for borgerkrig. På en annen side, om de blir vil USA-hatet vokse. Kinkig situasjon. Litt kjedelig at de ikke bare hater USA, men stort sett hele den vestlige verden.

Lenke til kommentar
Det var da virkelig det som var planen. La oss se hva som skjer den 1. Juli (?), som er fristen USA har satt for å trekke seg ut.

USA trekker seg ikke ut. Følg med gutt, de blir der så lenge det er nødvendig. Og det blir det nok en stund, trekker de seg ut nå er det store sjanser for borgerkrig. På en annen side, om de blir vil USA-hatet vokse. Kinkig situasjon. Litt kjedelig at de ikke bare hater USA, men stort sett hele den vestlige verden.

Kanskje noen skulle fortelle Bush at det finnes noe som heter fredsbevarende styrker? Som f.eks. FN?

Lenke til kommentar
Litt kjedelig at de ikke bare hater USA, men stort sett hele den vestlige verden.

Det kan vel diskuteres hvorfor de hater oss, og når hatet startet. Jeg har mine teorier.

Men de holder du for deg selv? :ermm:

Det er da virkelig min sak?

Lenke til kommentar
nei.. bare la til for å svare til Manuel.

hvis han mente fordi du tydeligvis er kommunist skulle forsvare sovjet og andre land fordi de var "kommunistiske" selv om de var like ille som visse andre.

så var det ikke mye av et argument

Var ikke noe argument - bare uttrykk for hvordan jeg, gjennom olsens argumentasjon, oppfattet dennes holdninger.

On-topic: Dette er en krigssituasjon, og jeg holder med USA. Da er det vel ikke en overraskelse at jeg helst ser at de irakiske opposisjonsstyrkene lider større tap en USA? Dette e'kke no' Jesusopplegg (elske din fienden osv.) - det er krig! Og nei, irakere er ikke mindre verdt enn amerikanere.

Såvidt jeg har fått med meg er tapene hos opposisjonen ca. 10 ganger høyere enn på amerikansk side. Og da må jo samtlige, uansett politisk syn, innrømme at USA sine tap i krigen har vært minimale tatt situasjonen i betraktning.

Jeg vil si det er to slags motsetninger, kommunisme og imperialisme. Imperialisme bygger på å ekspandere, og sette seg høyere enn de andre, mens kommunisme er likeverd og ofte desentralisering.

Det er ikke alltid det er mulig å forene teori og praksis.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Litt kjedelig at de ikke bare hater USA, men stort sett hele den vestlige verden.

Det kan vel diskuteres hvorfor de hater oss, og når hatet startet. Jeg har mine teorier.

Jeg har løsningen for verdensfred de neste 500 årene... men...nja...tror jeg holder de for meg selv :wee:

Lenke til kommentar

Jeg har løsningen for verdensfred de neste 500 årene... men...nja...tror jeg holder de for meg selv :wee:

Terje Søviknes?

Lenke til kommentar

Det tviler jeg ikke 2 sekunder på. Alle er jo snille commier innerst inne.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Kanskje noen skulle fortelle Bush at det finnes noe som heter fredsbevarende styrker? Som f.eks. FN?

Og hvem tror du må bidra mest til FN styrkene. USA. :woot:

olsen, du støtter motstandskamp mot USA, fordi DU oppfatter det som om motstanden har bred støtte blant befolkningen. Hvor har du dette fra? Er det siden det er bare kamper i et par byer i hele Irak? Det er 8000 byer i Irak, og det er bare kamper i 2-5 av de. Najaf, Fallujah, Baghdad.... kommer ikke fram til fler.

Det er en forskjell på at irakere vil at USA skal dra, og at de vil drepe amerikanere. Du støtter de som vil drepe amerikanere, og ikke de som vil at USA skal dra. Det blir helt uforsvarlig, og det er i min mening helt sykt av deg å si, som ikke støtten krigen.

Spesielt siden vi alle vet at hvis man fortsetter å drepe amerikanere, blir fler og fler irakere drept, og USA forblir i Irak så lenge dette pågår. Dermed, olsen, er hele støtten din imot det du vil, og du er selvmotsigende. :roll:

Og ja, imperialisme er alltid dårlig, sovjets imperialisme var like dumt som USAs imperialisme.

Ja, Øst-Europa og Vest-Europa er helt like. :hrm::laugh:

Du gir meg en god latter hver gang du olsen.

Lenke til kommentar
Og hvem tror du må bidra mest til FN styrkene. USA. :woot:

Du kan trygt dempe patriotismen litt.

Despite the large number of contributors, the greatest burden continues to be borne by a core group of developing countries. The 10 main troop-contributing countries to UN peacekeeping operations as of early 2004 were Bangladesh, Pakistan, Nigeria, India, Ghana, Nepal, Uruguay, Jordan, Kenya and Ethiopia. About 10 per cent of the troops and civilian police deployed in UN peacekeeping missions come from the European Union and one per cent from the United States.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Nøkkelbegrep: peace-keeping operations

Hvis man ser på alle operasjoner, er USA de som har bidratt mest.

Tenk på Korea, Kosovo, Afghanistan, Liberia, etc.

USA brukes i start-fasen hvor det er mest blodbad, og deretter settes de andre inn etter det mest brutale er over, for "peace-keeping".

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
noen tall?

Det er fakta at USA bidro mesteparten av styrkene i Korea og i Irak i 1991. Begge to var ikke-fredlige FN aksjoner. I Kosovo var det ikke brukt mange bakkestyrker, men mest fly og slikt i krigsfasen. I spørsmålet om Liberia, ble USA bedt om å sende styrkene sine. I Afghanistan var det USA som sto for nesten 100% av styrkene (men det var fordi de ikke ville ha hjelp... :) )

USA bidrar ikke styrker til peace-keeping som regel, men bare til offensive FN aksjoner. USA har også tusenvis av soldater rundt omkring i verden som opererer som uoffisielle fredsbevarende styrker, som i Sør Korea, og for ikke så lenge siden, i Saudi Arabia.

Lenke til kommentar
USA bidrar ikke styrker til peace-keeping som regel, men bare til offensive FN aksjoner. USA har også tusenvis av soldater rundt omkring i verden som opererer som uoffisielle fredsbevarende styrker, som i Sør Korea, og for ikke så lenge siden, i Saudi Arabia.

Ja nå har vi hørt hvor USA er. Skal vi ta med resten for ordens skyld?

-Libanon

-Golan høyden

-Georgia

-Kypros

-Øst-Timor

-Kashimir

-Elfenbenkysten

-Kongo

-Etiopia/Eritrea

-Sierra Leone

-Vest-Sahara

Og hva koster mest (i penger)? En rask militæroperasjon, eller flere år med stabiliseringsarbeid?

Greit at USA tar den første biten, men de velger oppdrag som det passer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Siden USA har den beste angrepsstyrken i verden, er det helt naturlig at de fokuseres på slike oppdrag. Nesten hvilket som helst land kan bidra med fredsbevarende styrker. Det trengs ikke spesielt utstyr eller noe slikt for sånt arbeid. Den eneste kostnaden med fredsbevarende styrker er soldatenes opphold og utstyr. FN soldater koster $1000 pr. dag. En angrepskrig krever langt mer utstyr, bensin, ammunisjon, raketter, etc, etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...