MrCrool Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Jeg har kjøpt meg 19" CRT skjerm for andre gang nå. Jeg returnerte den første fordi jeg ikke var fornøyd med bildet. Den første skjermen var en Samsung SyncMaster 959NF. Den jeg sitter med nå er en Iiyama VisionMasterPro 454. Det jeg legger merke til i bildet som jeg ikke liker, er "flimrende pixler". De er ikke alt for lett synlige, men hvis hvis man ser litt nærmere etter, ser det ut som om de flimrer hurtig. Begge skjermene var med Diamondtron bilderør. Skal de være slik? Har prøvd å stilt h -og v sync og moire, men får det ikke vekk. Skjermen jeg hadde før (en 17" Dell) var også CRT med flatt bilderør, men den hadde ikke denne dirringen... Lenke til kommentar
stigen1 Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Har du prøvd med forskjellige oppløsninger og endret refresh-raten? Høres litt ut som du kan være følsom ovenfor det sistnevnte. Lenke til kommentar
MrCrool Skrevet 24. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2004 Har prøvd oppløsninger mellom 1280x1024 og 1600x1200, og refresh rate mellom 85-120 Hz, men opplever det samme. Det virker som flimringen kommer med ca 1 sekunds mellomrom, 1 sekund med flimring og 1 sekund uten *fortvila* Er eneste løsningen å kjøpe LCD? Lenke til kommentar
qwert Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 (endret) Har prøvd oppløsninger mellom 1280x1024 og 1600x1200, og refresh rate mellom 85-120 Hz, men opplever det samme.Det virker som flimringen kommer med ca 1 sekunds mellomrom, 1 sekund med flimring og 1 sekund uten Det kan kanskje høres ut som om du ser moire. Dette kan oppleves som svømming eller mønstere i bildet. Effekten kan variere avhengig av oppløsning og oppfriskningsrate. Ikke alle ser dette like godt, men alle CRT-skjermer er til en viss grad plaget av det. Alle nyere skjermer har innstillinger for dette i menyene. Sett midlertidig en ensfarget og ganske lys bakgrunn på skrivebordet og se om du klarer å 'stille vekk' den visuelle effekten du er plaget av. Edit: Leste for kjapt. Så ikke at du hadde prøvd å endre moire-instillingene. Hvilket skjermkort er det snakk om, og i hvilke situasjoner ser du denne 'dirringen'? Det kan jo hende at du ser en svakhet i grafikkortet som ikke var synlig på en dårligere/mindre skjerm? Endret 25. mai 2004 av qwert Lenke til kommentar
SineTwo Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Ingen god løsning, men hvis du ikke er avhengig av CRT skjerm så ville jeg nok si en LCD skjerm er god investering for synet. Det kan umulig være godt å stirre på en slik skjerm mange timer om dagen. Lenke til kommentar
MrCrool Skrevet 25. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2004 Jeg bruker et GeForce4 4600ti grafikk-kort. Jeg ser denne effekten på skrivebordet og når jeg leser tekst. Det kan oppleves som om skriften i tekst "flimrer" eller "dirrer" litt innimellom. Når jeg da ser nærmere etter ser jeg at pixlene skifter farge (om enn bare bittelitt) i forhold til hverandre (dette ser jeg på bakgrunnsbildet jeg bruker, som er bakgrunnsbildet til Longhorn). Det kan minne om en slags "prikking" man kan oppleve på f.eks. litt dårlige tv-signaler. Jeg kan se at det flimrer litt, og så stilner det av, akkurat som det går i jevne pulser. Lurer litt på om det er slik det skal være, siden den forrige skjermen jeg bestilte også var sånn. None andre folk med 19" Diamondtron bilderør som kan ta en nøye titt på skjermen sin for å se om de kan oppdage noe lignende? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå