Gå til innhold

Boote opp til windows?

Anbefalte innlegg

En kompis av meg, har nettopp kjøpt nytt hk, ram og cpu. Epox (basert på vi kt600), athlon xp 2600+ barton, og 256mb pc 3200 twinmos minne. Problemet er at pc-en ikke vil starte å boote til windows fra bios. Noen som kanskje har litt peil på problemet her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du forklarte kanskje litt vel dårlig :

Var det en disk som hadde vært brukt på en annen maskin før (med windows installert) ?

I så tilfelle er det best å installere på nytt med ren installasjon, MEN det lar seg og gjøre å få det til å fungere slik det er nå :

Start fra xp plate, velg installer, og installer i neste meny og, bare husk å IKKE formater disken, men installer over den tidligere installasjonen.

Lenke til kommentar

Det er også en tredje mulighet.

Jeg installerte en ny disk som primær disk, og denne ble da den nye boot-disken.

Jeg ville helst unngå å formatere/installere ny OS.

Min windows lå nå på det som ble disk nummer to (Primær disk på den andre kontrolleren)

Løsningen er å kopiere de filene Windows trenger for å boote over på boot-disken. Man må også kanskje redigere boot.ini-filen slik at den peker på den riktige disken og partisjonen der den windows-versjonen du vil at skal starte opp ligger.

Boot-ini filen ser noe slik ut:

[boot loader]

timeout=2

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

Og angir hvilken disk, partisjon og path som windowsen ligger på(Starter med 0).

Så må man i tillegg ha enkelte filer liggende på root til boot-disken.

Husker ikke helt hvilke disse er, men mener det i hvertfall er:

cmldr

ntldr

boot.ini

ntdetect.com

(Mulig dette også avhenger av windows-versjon)

At jeg "hacket" det til slik, gjorde at min maskin bootet på den disken som i windows dukket opp som G:, mens windows lå på det som i windows dukket opp som D:

(Dette var to primary disker på hver sin IDE-kontroller)

Lykke til!

Kalle Kanin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...