JoeDohn Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Hvis du skal spille klassisk, bør du kunne litt fingerspill, ja. Jeg spiller for det meste klassisk, Bach og noen valsgreier fra Spania etc. Det er vanskelig! Ja, det er jo det som er kult å spille alene på gitar, men det du sier nå er jo at "hvis du skal spille fingerspill bør du kunne litt fingerspill". Det jeg lurte på var om det kunne være kjekt å lære seg noen grep FØRST, om dette hjelper på å trene venstrehånda? Det er stort sett den jeg sliter med. Lenke til kommentar
The_evil_blue_toad Skrevet 26. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2004 Jeg også sliter litt med venstrehånden. Går ikke alltid like greit når et grep krever at du plasserer fingrene over 4 bånd for eksempel. Er dette slikt du lærer deg over tid? Ja det er gitargrep i den boka killerzevz Lenke til kommentar
The_evil_blue_toad Skrevet 26. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2004 Er det denne boken dere sikter til av Lillebjørn Nilsen? Lillebjørns gitarbok Læreboka spenner fra begynnerens første grep til moderne gitarteknikk. Instruktive tegninger viser hvordan grep og teknikker skal utføres. Velkjente melodier og sanger fra folkemusikk, rythm&blues, rock og klassisk brukes som grunnlag for ulike former for ferdighetstrening Fant den på bokkilden, si ifra om det høres kjent ut. Lenke til kommentar
Shotgun Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Et lite tips når du skal øve på gitar: Spill litt hver eneste dag. Ikke ta skippertak. Til å begynne med er det spennende og morro. Deretter kommer du til en periode der det stagnerer. Da er det viktig å øve videre. Det er her de fleste stopper. Lykke til! Lenke til kommentar
b0berg Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 På Sound1 har de nybegynnerkurs på video til 450 kr. Har tenkt på å kjøpe et selv en stund nå Lenke til kommentar
The_evil_blue_toad Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2004 Prøvde meg i dag på knocking on heavens door med grep istedenfor tablatur og må innrømme at det var mye mer givende. Jeg lærte totalt fire grep og en sang, ikke verst. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Prøvde meg i dag på knocking on heavens door med grep istedenfor tablatur Hvor i alle dager er motsetningen? Det at du ikke gadd å spille den mer komplekse melodien, men gikk over til en lettere versjon, sannsynligvis laget som rytmegitar/komp? Grep og tabulatur er ingen motsetning. Tabulatur er en måte å skrive musikk på som har eksistert i flere hundre år (siden barokken eller renessansen hvis jeg ikke husker feil). Du kan skrive ned grep og enkelt noter så mye du vil. Men men, gjør som du vil Lenke til kommentar
runela Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 E ha spella gitar i ca... 4-5 år.... e anbefaler deg og begynne litt med skalaer og grep og litt enkel rytmespill med enkle akord sanger... og så ettervært gå over til litt vanskeligere osv.... Tabs er ok.... men da burde man kunne sangen og høre hvordan den går.... Ellers er det ikke mye vits.... Lykke til Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 (endret) Tabs er ok.... men da burde man kunne sangen og høre hvordan den går.... Ellers er det ikke mye vits.... Hvis du leser tråden så vil du se at det er veldig mye vist med programmer som guitar pro og powertab. Her kan du få maskinen til å spille av sangen slik som den er, og i tillegg sakke ned på farten hvis du ønsker det. Ergo så er det et genialt læreverktøy. edit: Sier ikke at man ikke skal spille skalaer eller akkorder, dette er og veldig viktig, men skjønner ikke hva folk har imot tabulatur. Skalaer er jo også vel og bra, men det blir først nyttig når du får litt musikk-teori til å backe det opp. Ellers er jo skalaer helt verdiløse (utenom den øvelsen du får med å spille ting opp og ned heh) Endret 27. mai 2004 av SBS Lenke til kommentar
runela Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Tabs er ok.... men da burde man kunne sangen og høre hvordan den går.... Ellers er det ikke mye vits.... Hvis du leser tråden så vil du se at det er veldig mye vist med programmer som guitar pro og powertab. Her kan du få maskinen til å spille av sangen slik som den er, og i tillegg sakke ned på farten hvis du ønsker det. Ergo så er det et genialt læreverktøy. edit: Sier ikke at man ikke skal spille skalaer eller akkorder, dette er og veldig viktig, men skjønner ikke hva folk har imot tabulatur. Skalaer er jo også vel og bra, men det blir først nyttig når du får litt musikk-teori til å backe det opp. Ellers er jo skalaer helt verdiløse (utenom den øvelsen du får med å spille ting opp og ned heh) JA det er jo en genial ting det med og få det spilt ut med program Det må e prøv sjøl en gang.... E ha ikke sakt at e har noe i mot tablatur... e bruka det masse sjøl Men det er vikti og lære akorder og skalar osv.... for det er ikke altid tablaturene er så lette og desuten er i en dur som man kan synge den i med sin egen stemme Eller kanskje man har lyst og lage en solo Men det finner gitaristen fort ut Så e sei nok en gang! Lykke til! Lenke til kommentar
The_evil_blue_toad Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2004 Prøvde meg i dag på knocking on heavens door med grep istedenfor tablatur Hvor i alle dager er motsetningen? Det at du ikke gadd å spille den mer komplekse melodien, men gikk over til en lettere versjon, sannsynligvis laget som rytmegitar/komp? Grep og tabulatur er ingen motsetning. Tabulatur er en måte å skrive musikk på som har eksistert i flere hundre år (siden barokken eller renessansen hvis jeg ikke husker feil). Du kan skrive ned grep og enkelt noter så mye du vil. Men men, gjør som du vil Fikk absolutt mye mer ut av å spille den lette versjonen med grep. Siden jeg er nybegynner var det mye bedre da jeg fikk lært litt grep i tillegg og det ikke var fullt så avansert. Men jeg har ikke stor peiling på tabs vs grep så rett meg når jeg tar feil. Men når du sier det ikke er noen motsetninger. Jeg har denne på tab også. Når jeg prøver å spille den der er det mange fler noter på kun en streng (vennligst tilgi mitt gitarspråk, det er ikke verdens beste ) Følte som sagt at det var mye bedre når jeg spillte den med 4 grep siden det var enklere samtidig som det var god trening Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 (endret) Fikk absolutt mye mer ut av å spille den lette versjonen med grep. Siden jeg er nybegynner var det mye bedre da jeg fikk lært litt grep i tillegg og det ikke var fullt så avansert. Men jeg har ikke stor peiling på tabs vs grep så rett meg når jeg tar feil. Men når du sier det ikke er noen motsetninger. Jeg har denne på tab også. Når jeg prøver å spille den der er det mange fler noter på kun en streng (vennligst tilgi mitt gitarspråk, det er ikke verdens beste ) Følte som sagt at det var mye bedre når jeg spillte den med 4 grep siden det var enklere samtidig som det var god trening For all del, var ikke meningen å være krass heh. Tabulatur er bare måten å skrive det ned på, og en sang finnes ofte i mange forskjellige versjoner/tolkninger. Du kan sikkert finne den lettere versjonen på tabulator også. Sikkert enklere med den versjonen siden du er nybegynner også, men husk at det kan lønne seg og også prøve seg på noe som virker vanskelig. Det er ikke alltid gunstig å bare spille ting du synes er lette. Tabulatur: måte å skrive ned musikk på Grep: når du holder to eller flere noter på gripebrettet samtidig. Endret 27. mai 2004 av SBS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå