Gå til innhold

Lære å spille gitar. Tips?

Anbefalte innlegg

Heisann. Har kjøpt meg en gitar og har spillt i et par måneder, hadde aldri rørt et instrument før så jeg har egentlig ikke peiling på det å spille musikk. Jeg har lært litt av kompiser og spiller gjerne små introer og så videre.

Men føler av og til at jeg står litt fast og skulle gjerne hatt en grei bok for nybegynnere eller et par gode råd. Dette siden jeg hoppet over Tom dooley og løp rett til metallica. :blush:

Forresten så spiller jeg el-gitar, fant meg aldri helt til rette med akkustisk, selv om de fleste sier det er lettere å spille på den i begynnelsen.

Så viss dere har tips eller vet om en fin bok ikke vent med å rope ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:) last ned guitar pro 4.

Så laster du ned tabpacks enten gjennom et pvp prog eller siden som følgewr med programmet.

Du kan også laste ned guitar tuner hvor du kan stemme gitaren gjennnom micen^

Det er en god start.. :yes:

Det står gjerne greb på tabsa.

Jeg har 50000 tabs og 5000 tekster som jeg ikke har sortert.

Endret av HoMeBoY
Lenke til kommentar

Tabs er teit, det står jo ingenting der om hvordan rytmen på sangen er.

Men det eneste tipset jeg har er å øve til du blir grønn, og når grønnfargen går over til å bli rosa kan du muligens trappe ned litt på øvingen igjen.

Lenke til kommentar

Det beste tipset mitt er å finne noen relativt enkle sanger:

Everybody hurts, Wonderwall, diverse av Postgirobygget, Nothing Else Matters, Tears in heaven. Sanger med bare akkorder er greit i starten, kanskje litt enkelt fingerspill.

Øv til fingrene nesten detter av, lær deg å skifte akkorder fort. Etter hvert vil ting begynne å gå av seg selv - det fungerte for meg.

Lenke til kommentar

Har du kanskje guitar pro du da? Kanskje dataen spiller av tabulaturene for deg? Jaaa..... Og kanskje du vil prøve å spille sanger du har hørt før? ja.

Jeg har guitar pro selv, og jeg er godt fornøyd!

Og Homeboy, den gitarstemminga på dataen er ikke verdt fem flate øre! :p

Stem etter overtoner!

Og til deg The_evil_blue_Toad, du får kjøpe deg lillebjørn Nilsens gitarbok :p + at du bør få inn fingerspillet etter du har spilt litt!

Lenke til kommentar

Den av Lillebjørn Nilsen er bra, og jeg har et par med Øystein Sunde (husker ikke hvordan jeg fikk tak i dem, for å være helt ærlig). Veldig bra måte å komme i gang med fingerspill, som er det absolutt beste ved akustiske gitarer :) Har du stålstrenger nå, anbefaler jeg at du skaffer deg en relativt rimelig (3-4k) nylongstrengsgitar senere. Forskjellen er himla stor, og det er to forskjellige inspirasjonskilder. Nylongstrenger brukes til klassisk gitarspill, men ærlig talt, bare fantasien setter grenser for hva du kan bruke den til :)

Lenke til kommentar

Har du kanskje guitar pro du da? Kanskje dataen spiller av tabulaturene for deg? Jaaa..... Og kanskje du vil prøve å spille sanger du har hørt før? ja.

Jeg hadde noe sånnt for bass en gang i tiden, men tabs er håpløse å spille etter. Og det er ingen som taper på å lære seg noter heller. Nei, jeg kan ikke noter, og jeg har spillt masse etter tabs, men det er mye lettere å lære seg notene enn tabsgreiene. Og hvis du skal spille ett eller annet sted har du ikke en datamaskin som kan spille av rytme for deg, samt vise deg hvor du er. Men dette er vel, og forblir en smakssak, så jeg gir meg her.

Lenke til kommentar

Og Homeboy, den gitarstemminga på dataen er ikke verdt fem flate øre! :p

Stem etter overtoner!

Og til deg The_evil_blue_Toad, du får kjøpe deg lillebjørn Nilsens gitarbok :p + at du bør få inn fingerspillet etter du har spilt litt!

å stemme over micen med guitartuner er vel en fin måte for nybegynnere?

Desuten er den korrekt^^

Begynn gjerne med beatles eller bob dylan. Jeg begynte med å lære viser av gitarlærern, og jeg ble sur fordi de var drit kjedelig i lengden, men begynn gjerne med det helt til du har fått litt tak i det..

Men siden du spiller el. bør du prøve deg på introen..metallica-one..og etter du har lert deg litt av den tar du metallica-fade to black, men du har vel gjort det alerede:p.Men last ned gp4 og tabs så vill alt gå mye lettere..... det var mitt forslag..

Endret av HoMeBoY
Lenke til kommentar

Jeg mener nå uansett at å starte på Kirk Hammet sine gitarsoloer når man aldri har tatt i en gitar er som å lære å springe før man kan gå. Evt. som å spille Beethoven når man aldri har brukt et piano før. Går veeeeeeldig tregt framover når man må sitte og føle seg fram til hver eneste tone for å få det riktig. Mens de "kjedelige" begynner-sangene gir deg basisen for å nettopp kunne spille mye fortere etterhvert.

En som spiller synth hopper ikke rett på Bach sine orgelkonserter uten å ha vært innom basistingene (gjerne i flere år) først, lære de forskjellige toneskalaene osv heller. Når man blir godt trent kan man fly opp og ned på skalaen instinktivt, får noe som kalles muskel-hukommelse, der fingrene automatisk vet hvor de forskjellige tonene ligger, så du nesten ikke trenger å tenke på å spille riktig, det bare kommer av seg selv.

En annen viktig ting å tenke på er at hvis du hopper over grunntreninga kommer du aldri til å bli god å lage egne låter/riff på gitaren. Men du kan sikkert spille hele soloen i One, og that's it. En gitarist må være litt mere fleksibel enn å bare planke sangene til andre.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Jeg hadde noe sånnt for bass en gang i tiden, men tabs er håpløse å spille etter. Og det er ingen som taper på å lære seg noter heller. Nei, jeg kan ikke noter, og jeg har spillt masse etter tabs, men det er mye lettere å lære seg notene enn tabsgreiene. Og hvis du skal spille ett eller annet sted har du ikke en datamaskin som kan spille av rytme for deg, samt vise deg hvor du er. Men dette er vel, og forblir en smakssak, så jeg gir meg her.

Hehe... jeg er faktisk flink på noter!

Har hatt timer hos gitarlærer i 8 år... :yes:

Så de tabulaturgreiene er ved siden av, der jeg lærer meg ting av AC/DC, Metallica osv..

Homeboy, det kommer an på micen på dataen det da kanskje :p Men en guitartuner du kan kjøpe (en liten boks) funker bra! :)

Lenke til kommentar
Men siden du spiller el. bør du prøve deg på introen..metallica-one..og etter du har lert deg litt av den tar du metallica-fade to black, men du har vel gjort det alerede:p.Men last ned gp4 og tabs så vill alt gå mye lettere..... det var mitt forslag..

Har lært meg One introen, var enormt stolt da jeg fikk den til. :yes:

Prøver og fade to black men må øve mer på å plassere fingrene i akkurat den.

Skal se om jeg kan komme over noen av Lillebjørns bøker

Lenke til kommentar
Har forresten bestemt meg for å pelme alle tablaturene inn i et skap og ta fram en bok med grep og skalaer heller.

Ønsk meg lykke til, og de som må høre på :green:

Lykke til ja!

Husk; trening gjør mester! :)

Endret av Riotguy
Lenke til kommentar

Noe jeg har funnet svært nyttig nå når jeg lærer meg å spille gitar (har spilt i ca. 6 måneder), er å bruke PowerTab.

Her kan du laste inn tabulatorer fra www.powertabs.net, og du får med noter i tillegg hvis du absolutt vil lære det. Det finnes også en del øvelser på den siden, i tillegg til mange sanger. Tabs er nok den aller letteste måten å lære sanger på, og når du i tillegg får avspilt sangen med riktig rytme og tempo (kan skrus ned så det er lettere å spille med) ja, da går det så greit så.

Å avfeie programmer som PowerTab og GuitarPro, det blir bare helt latterlig. Vil påstå av det er en av de beste måtene å lære å spille noe på (utenom gitarlærer). Grep og skalaer lærer du jo når du spiller sanger, men å terpe på noen skalaer er jo aldri dumt. Tar jo ikke lang tid å lære seg en skala eller ti, men det tar tid å lære å bruke de til noe fornuftig.

Husk å varier spillingen også... rolige sanger med fingerspill, rolige sanger med grep, raske sanger med grep, raske sanger med mye melodi osv osv...

edit:

Har forresten lært en god del riff som jeg aldri har hørt før, via PowerTab.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Har lært litt av en klassisk-bok nå i et par måneder, og begynner å lure på om jeg kanskje skulle starta med Lillebjørn. Er det sånn at det lønner seg å lære noen grep før en begynner å spille klassisk (fingerspill)?

Og Nothing Else Matters er fanken ikke mye lett. :p

Lenke til kommentar
Har lært litt av en klassisk-bok nå i et par måneder, og begynner å lure på om jeg kanskje skulle starta med Lillebjørn. Er det sånn at det lønner seg å lære noen grep før en begynner å spille klassisk (fingerspill)?

Og Nothing Else Matters er fanken ikke mye lett. :p

noen sanger som du kan begynne med er jo:

Tears In Heaven (Unplugged versjonen)

Greensleeves

Classical Gas (hvis du har ganske mye tålmodighet)

Blackbird

Battery introen

...And Justice For All introen

Fight Fire With Fire introen

Alle de bør gå greit hvis du har litt tålmodighet

Nothing Else Matters er kjedelig å spille, etter min mening, og jeg synes ikke du lærer noe særlig av å spille den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...