Gå til innhold

Temp i BIOS eller Probe?


eranro

Anbefalte innlegg

Jeg har et Asus A7N8X Deluxe kort, med AMD XP2500+ CPU.

Vurderer å klokke litt, men tempen skremmer meg litt.

 

I Asus Probe som kjører i Windows, ligger tempen på rundt 46-47 grader idle, men når jeg restarter og sjekker tempen i BIOS, ligger den tempen på 65 grader!

 

Altså;

Probe: ca 46 grader

BIOS: ca 65 grader!

 

Hvilken skal jeg stole på? Vil alarmen slå ut på BIOS-temp, eller Proben?

Jeg har også prøvd å oppdatere BIOS, men det hjalp ikke.

 

Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg tipper probe er den som er mest riktig

 

åssen cpu kjøler har du?

har du kabinettvifter?

hva ligger system temp på?

Jeg har en MIST Frostbite C.

 

To kabinettvifter i et Q-tec-kabinett.

 

MB-temp i Probe ligger på ca 20 grader. Er det bra?

Lenke til kommentar
Det beste trikset er å kjenne på kjølieribben 

 

Er den gloheit, er CPU'en gloheit, er den kjølig/lunken, lever CPU'en godt (så sant kjøleren er montert riktig  ).

 

Uenig med deg der endre. Er kjøleribba kald er det noe som er feil. AMD prosessorer blir varme, er sånn det er. Og den varmen SKAL ledes vekk og det må skje gjennom kjøleribba. Ergo - varm ribbe = kjøling. Kald ribbe = liten kjøling grunnet feilmontering/manglende pasta.

 

Til trådstarter, ville nok undersøkt dette mer for BIOS gir riktigere temperatur enn Asus Probe. Proben måler bare på en føler under cpu - bios måler direkte på diode i cpu. Det BIOS viser er den mest reelle verdien. Så cpu'en din har et kjøleproblem... Det er ikke noen krise enda, men skal du overklokke må du nok gjøre noe før du setter igang.

Endret av Abel29A
Lenke til kommentar

Men selv om BIOS måler på en diode, kan det vel være en feil...

 

Sjekk her: jeg slo nettopp dataen på etter den hadde vært slått av i natt. Gikk rett inn på BIOS og sjekket temp. 52 grader!! Etter fem sekunder!

 

Dette MÅ være en feil i BIOS. Sjekket Proben med en gang jeg kom inn i windows... 32 grader - stigende.

Lenke til kommentar

Ja, det kan være dioden som måler feil, jeg bare vet at asus probe som regel har en tendens til å vise for lav temperatur, men 20 grader feil pleier det jo ikke å vise. 52 grader rett etter oppstart er mye. Hvordan kjennes ribba ut da? Du smurte på et tynt lag ac antar jeg?

 

Jeg anbefaler at du legger inn Motherboard Monitor og leser direkte på dioden i cpu'en mens du kjører full last en stund og ser hvordan temperaturen stabiliserer seg. Slå deretter av belastningen, og sjekk at diodetemperaturen faller omtrent umiddelbart - gjør den det indikerer det at dioden fungerer som den skal.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
tipper probe er riktig jeg i alle fall, sopm jeg sa til å begynne med

Fordi?

Synes du det virker logisk at ett program som kjører under kontroll av ett OS (Win32) er mer riktig enn BIOS..som er så "low-level" som det går an å komme?

Nei.. jeg ville *ikke* stolt på ett program som viser så "syke" verdier...

Har to stk. PC'er med denne prosessoren (XP 2500+).. og den går *ikke* på 42 grader idle.. i det kabinettet med den kjøleren der...

Har forøvrig ikke noen god erfaring med slik software fra Asus..

Hverken "PC-doctor" eller "Probe"..

Speedfan, PC Alert har jeg derimot god erfaring med... viser det samme som BIOS.. hvorav førstnevnte etter min mening er den beste for å overvåke temp. styre vifter (via software).

Aida32 er også grei for å sjekke temp, men der har du ikke mulighet til å korrigere feil angivelse for temp.. eks. chipset-temp vises som CPU-temp og vice-versa...

Dersom du ønsker å være sikker på temp.. monterer du en digital temp-måler som rett montert vil gi korrekte verdier..

"Du skal ikke tro...du skal vite!" sa en klok mann en gang...

Lenke til kommentar
Det beste trikset er å kjenne på kjølieribben 

 

Er den gloheit, er CPU'en gloheit, er den kjølig/lunken, lever CPU'en godt (så sant kjøleren er montert riktig  ).

 

Uenig med deg der endre. Er kjøleribba kald er det noe som er feil. AMD prosessorer blir varme, er sånn det er. Og den varmen SKAL ledes vekk og det må skje gjennom kjøleribba. Ergo - varm ribbe = kjøling. Kald ribbe = liten kjøling grunnet feilmontering/manglende pasta.

 

Til trådstarter, ville nok undersøkt dette mer for BIOS gir riktigere temperatur enn Asus Probe. Proben måler bare på en føler under cpu - bios måler direkte på diode i cpu. Det BIOS viser er den mest reelle verdien. Så cpu'en din har et kjøleproblem... Det er ikke noen krise enda, men skal du overklokke må du nok gjøre noe før du setter igang.

Jeg mente ikke kald, men lunken/deilig å ta på, og når har det seg slik i dag at AMD-CPU'er utvikler mindre varme enn Intel-CPU'er (welcome to the new world)

Lenke til kommentar

Ok.. Nå installerte jeg Motherboard Monitor 5.

 

CPU-socket ligger på 46 grader....

 

Men CPU-dioden ligger og vipper fra 164 grader til 192 grader!!! Og gir meg hele tiden Beep-alarm som sier at tempen er over 70 grader!! :scared:

 

:wow:

 

Hva skal jeg gjøre??? Maskinen fungerer jo normalt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...