Gå til innhold

kjøling av HDD


Anbefalte innlegg

Jeg går med noen planer om og kjøle med diskene mine (med vann seff) har laget en tegning av hvordan jeg har tenkt det...

PS: min første tegning i SketchUp så ikke slakt meg pga dårlig tegning.

HDD.jpg

Jeg klarte ikke tegne på vann inn og vann ut:( men dere skjønner vel hvordan det skal...(vann inn på en side, høyere vann ut på den andre, venstere)

er kankje ikke så lett og se helt så legger opp SketchUp fila. den finner du her

 

legger med et bilde av "selve" blokka og.

her uten toppplata da.

HDD2.jpg

som dere ser er det ikke egene vegger på vannbloka. så veggene bli også feste vegger for diskene. Som vist i første bilde

La med SketchUp fila her og jeg... Her

 

toppplata og bunnplata på blokkene tenkte jeg skulle være tynnes mullig for best varmeoverføring, men jeg er ikke så sikker på hvor tykk den bær være..tenkte på 0.2mm

Veggene er jeg mest i tvil om siden dem skla holde alle blokende og alle diskene må det være litt tykkelse på dem..noen som kan komme med forslag om tykkelse på dem?

 

En ting til. hva blir best, koble dem i parallell el serie?

 

 

 

 

 

PS: forløping er dette bare tanker, jeg SKAL lage de men penger har jeg litt litte av for tiden og mye utgiffter nå men starter når pengene er i orden :D

 

 

MVH

 

Lilfire

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror dere overdriver veldig i pumpebruken. Med tanke på at med den gigantiske radiatoren de selger på mircoplex, holder det å bruke eheim 1046.

 

Men, når det er snakk om radiatorer, vil jeg anbefale og ha en stor og god radiator (ikke den gigantiske som nevnt over).

 

 

EDIT: BTW, flott prosjekt :)

Endret av Vaffelkake
Lenke til kommentar
har jo blackice 2 med 2 vifter på og har NOK kabinettvifet skulle jeg tro. men så dere tror ikke pumpen jeg har nå er sterk nok...?

har fin flow (eller hva det heter) nå..

 

Thx for svar!:)

Jeg mener at du har god nok pumpe. Som jeg sa tidligere, kan det virke som folk liker å overdrive pumpebruken veldig

Lenke til kommentar

Designet virker greit og enkelt.. Men... For optimal kjøling så tror jeg at det er mere effektivt å kjøle sidene istedenfor topp/bunn.. Sidene gir fra seg mye mere varme enn topp og bunn..

 

Ulempen er selvfølgelig at den må plaseres i en 5 1/2" brønn istedenfor 3 3/4"

 

Men harddisken gir ikke fra seg så utrolig mye varme alikevel.. og alle monner drar..

 

Det viktigste er at det er enkelt å mekke isammen..

Lenke til kommentar

masse svar her nå:) hardiskene min blir vedlid varme på toppp og bunn. (har ingen direkte kjøling mot dem nå) så når jeg skrur av kabinettviftenede om natt for å sove så stiger tempraturen fort. Har lagt 1 sensor på en av de 3 diskenede jeg har(alle står rett over hverandre). Om morningen liger tempen på disken på rundt 50grader som er for varmt synker når jeg setter på viftene igjen men liger på enn 40 grader med viftende på.

 

 

Skal jo lage helt ny hd-fester så å lage no som kjøler sidenene kan jeg tenke på, men når jeg kjenner på diskene min kjennes de mest varme på topp og bunn derfor tenkte jeg på det designet. men vis det du sier Daron er riktig skal jeg selvfølgelig da hensyn til det.

Lenke til kommentar

Diskene er varme under på grunn av at det er der motoren er, den er varm over på grunn av at varm luft stiger. Det beste ville vert å kjølt motoren direkte, men siden den er litt utilgjengelig på grunn av ledninger og elektronikk ville det være best å kjøle sidene. Det vil være bedre å kjøle sidene enn topp på grunn av at det er bare ei tynn blekkplate i topp, men på sidene er det massivt metall som er i kontakt med motoren.

 

POST 400!!! :w00t:

Endret av White_Tiger
Lenke til kommentar
har jo blackice 2 med 2 vifter på og har NOK kabinettvifet skulle jeg tro. men så dere tror ikke pumpen jeg har nå er sterk nok...?

har fin flow (eller hva det heter) nå..

 

Thx for svar!:)

Jeg mener at du har god nok pumpe. Som jeg sa tidligere, kan det virke som folk liker å overdrive pumpebruken veldig

Jo fortere vannet går i systemet, jo bedre kjøling har man. Jo kraftigere trykk på vannet det er, jo bedre kjøler det..

 

Ingen ting er en for kraftig pumpe i mitt syn, men, den som pumper mest L/H er ikke på langt nær alltid den kraftigste pumpen. Pumpen må være sterk nok til å pumpe vannet gjennom systemet også! MCP600 er en av de beste vannpumpene til vannkjøling pr dd pga den veldig gode forhold mellom L/H og løfte høyde(trykk)

 

Først om alle slange hopper av når du trykker på brytern er trykket for høyt ;)

Lenke til kommentar

Jo fortere vannet går i systemet, jo bedre kjøling har man. Jo kraftigere trykk på vannet det er, jo bedre kjøler det..

 

 

Vel.. alt med begrensninger... er jo en fordel om vannet holder seg en liten stund i radiatoren før de suser videre og blir videre oppvarmet.

 

Ellers vil jeg påstå at vannkjøling av harddisker er bare nødvendig om du skal pakke de godt inn for støyisolering.

 

Monterer du harddiskene dine med 3 mm mellomrom og setter en 80mm vifte foran på 5 volt (såvidt den surrer rundt altså) vil dette holde til å kjøle ned diskene dine. Dersom jeg forstod deg rett har du dine montert i en stor "klase" uten mellomrom og da blir det som en ovn.. første varmer 2 som varmer videre osv...

 

Skal ikke store luftflyten til for at kjølingen skal bli adskillig bedre.

 

Jeg har 2 seagate barracuda disker montert nede i et lianli kabinett. Det har 2 80mm vifter nede i front og holder harddiskene kjølige og "friske".

 

Har du et normalt vannkjølingssett holder nok en eheim 1048 i lange baner.

 

mine påstander...

Lenke til kommentar

okey da setter jeg meg ned og tenker ut et annet design som er mer beregnet på kjøling av sidene.

 

@Stonescream: joa det er 3mm mellomrom melllom diskende nå. men ingen vifte på de.

selvfølgelig fungerer det å kjøle de med luft men trenger et prosjekt og drive med og jeg har planer om og kjøle ned de fleste kombonentene i pcen med vann etter hvert da selvfølge ligg med mye større pupmpe og radiator.

Endret av lilfire
Lenke til kommentar
Vel.. alt med begrensninger... er jo en fordel om vannet holder seg en liten stund i radiatoren før de suser videre og blir videre oppvarmet.

Vatnet vil, i løpet av ein time, vere like lenge i radiatoren uavhengig av hastighet.

 

Einaste måten du kan få vatnet til å vere lengre i radiatoren er ved å ha ein større radiator.

Lenke til kommentar

Kjøler sikkert bra den taz. men så litt vel enkel ut (ikke at det gjør noe da)

men jeg tenkte meg at det skulle se litt proft ut så lager nok no litt mer avansert.

 

driver og tegner nytt design hjemme nå men er andre gang jeg bruker SketchUp så tar litt tid:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...