Petterahl Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Er litt dum når det gjelder mobiltelefoner Kommer det et nytt mobil nett her i Norge snart? Har bare hørt noe snakk om dette. Det kalles 3G eller no, mulig jeg tar feil altså. Men vil det være fremtidsrettet med K700 eller Z1010? Vil ikke kjøpe en mobil jeg bare får brukt i et halt år. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Har vært snakk om at "3G" skal etablere seg i Norge ja, men 3G som nettverk er jo i utgangspunktet en standard og ikke en operatør. Både Netcom og Telenor vil lansere sine 3G-nett om ikke altfor lenge. Telenor kommer visstnok til høsten, mens Netcom kommer i 2005. Selv om 3G-nettet kommer vil alle gamle mobiler fungere som før, og 3G-telefoner vil bytte mellom tilgjengelige nettverk. Bruker det samme som alle andre telefoner der 3G ikke er tilgjengelig. Sony Ericsson K700 er jo en mobil som ikke bruker 3G-nettet, men det vanlige GSM-nettet. Denne er jo absolutt "hot" pr. i dag - og de telefonene som produseres i dag som ikke er av typen 3G er jo absolutt ikke avleggs. 3G kommer neppe til å ta av på to-tre-fire år enda. Og innen den tid har vel de fleste kjøpt seg både 1 og 2 "vanlige" mobiler til før de hopper på 3G-telefon-bølgen. Sony Ericsson Z1010 er jo fremtidsrettet da det er en 3G-telefon, men innen 3G-nettene åpner i Norge er Z1010 neppe siste skrik. Vil nok komme nye, mindre og bedre teknologiske mobiler om bare kort tid. Men for all del, Z1010 er en knall telefon pr. i dag og vil sikkert være det en stund fremover. Lenke til kommentar
Petterahl Skrevet 24. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2004 Hva er det som kommer til å være anderledes? Bedre deknig? Tror jeg skal kjøpe K700, gjør jeg noe dumt da? Vil jeg kunne ha den minst et år til da? Lenke til kommentar
molna Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 K700 kan du nok bruke i 10-15 år enda, tror ikke GSM-nettet blir lagt ned så fort nei Bedre dekning blir det neppe med det første, det er først og fremst hastigheten som blir kraftig forbedret. Du skal kunne streame video blandt annet. Lenke til kommentar
jalleks Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 GSM nettet forsvinner ikke selv om 3G nettet kommer opp. Det som kommer til å være annerledes er først og fremst hastigheten på wap eller GPRS, opp imot bredbåndshastigheter skal her være mulig og oppnå. Slik at man kan høre på radio og se på TV direkte på mobilen. Lenke til kommentar
Petterahl Skrevet 24. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2004 Kommer nokk ikke å se på tv eller sende bilde av meg selv når jeg prater. Jeg skal ha en telefon jeg skal prate i, sende sms og mms, ta bilder osv. Tror nokk jeg går for K700 Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 3g er jo tredjegenerasjons mobil nettverk. Her er en annen enkel men kanskje en noe utdatert forklaring. 3G er en betegnelse på UMTS, som igjen står for Universal Mobile Telecommunications System. UMTS er en del av International Telecommunications Union (IMT) sin visjon om en global "familie" av tredje generasjons (3G) mobiltelefonisystem. 3G vil spille en nøkkelrolle når i opprettelsen av et fremtidig massemarked av et trådløst høykvalitets multimedia kommunikasjon, som er spådd å nærme seg 2 milliarder brukere innen 2010. 3G vil gjøre det mulig for morgendagens informasjonstilbydere å levere verdifulle toppkvalitets handel- og underholdningstjenester til mobile brukere. 3G vil på en hurtig måte fremme konvergensen mellom IT, media, telekommunikasjon og innholdsleverandører. Det vil bli lettere å skape resultatgenererende tjenester. 3G vil levere overføringshastigheter på opp til 2 Mbit/sek (teoretisk) til en lav pris. Det vil samtidig være globale roamingmuligheter, samt andre avanserte muligheter. I andre europeiske land har også lisenser blitt delt ut. I Storbritannia, Tyskland, Nederland mm. har disse lisensene blitt auksjonert bort til høystbydende leverandør. Disse auksjonene har i noen land generert utrolige summer for de respektive regjeringer. I Norge har det derimot vært avholdt en "skjønnetskonkurranse" hvor de viktige kriteriene har vært dekningsgrad og utbyggingshastighet. //har fjernet litt info som er feil, bla. at nettet i norge skulle være oppe i 2002 som vi all vet er feil :p// De 3g telefonene som kommer/lages nå (bla. z1010) har ofte støtte både for gsm og umts nettet og skifter nett etter dekning/behov. Det er først og fremst hastigheten som er interesann som vil gjøre videotelefoni med mere (nevnt av andre brukere ovenfor) mulig, telefonen blir ikke bare for å ringe. Når det gjelder tv så kommer det/finnes det i utlandet mobiler (ikke umts telefoner) med tv tuner. Noe som er negativt pr. idag er først og fremst størrelsen, prisen og dekningen, men dette vil nok forandre seg med tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå