Gå til innhold

Framtidens datakjøling

Anbefalte innlegg

Om X antall år kan det vel tenkes at mange pc'er avgir så mye varme at hverken luftkjøling eller "normal" vannkjøling er tilstrekkelig, så de som skal ha noe rått må ty til kompressorløsninger som Vapochill eller Kryotech. En ulempe med disse er at det blir komplisert å henge på ekstra kjøleblokker for gpu, chipset, hdd, strømforsyning osv.

Jeg tror løsningen blir en kombinasjon av vannkjøling og kompressor, på samme måte som kjøleanlegg i bygg. Kompressoren sørger for at kondensatoren (radiatoren) avgir nok effekt til romlufta, mens fordamperen blir en varmeveksler mot vanndelen av anlegget (tilsvarer både cpu-kjøleren i Vapochill og radiatoren i vannkjølingsanlegg). En vannkrets med glykol distribuerer så isvann til de kjøleblokkene man måtte ønske.

Fordelen med denne løsningen vil være høyere kjøleeffekt enn man kan oppnå med radiator, samtidig som vanndelen kan tilpasses mange behov uten å måtte jobbe med den kuldetekniske delen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at en prosessor får høy effekt (lager mye varme) er jo at det er høy spenning samtidig som det er mye strøm gjennom cpuen. (regner med at de fleste vet at effekt = varme og at effekt = strøm*spenning :wink: )

Det som (etter det jeg har lest og hva all min logiske sans kan skjønne) er grunnen til at AMD cpuer lager mye varme og Intel lite, er jo nettopp pga. at AMD sine prosessorer har spenning og strøm samtidig. Intel sine svitsjer fortere, og får derfor ikke så mye av denne effekten. Hvis noen veit at det her ikke stemmer, så er det bare å hyle ut, jeg skal ikke være for bråsikker i min sak.

Produsenter av CPUer er nok smertelig klar over dette, og jeg regner egentlig med at de greier å få løst varmeproblemet på en annen måte en monsterkjøling. Det er jo ikke så lenge siden Intel skrøyt av 5ghz prosessor uten vifte? :smile:

Lenke til kommentar

Nei jeg tror at det blir mindre og mindre behov for kjølning, pga at de minker antall micron og da trenger de ikke så høy spenning.

Dette vil jo redusere varme utviklinga enormt.

Det er et men her for de vil jo øke antall transistorer i framtida for å få flere GHz.

En gang langt fram i framtida vil de bruke lys eller noe slikt, leste det i "Ilustrert Vitenskap", og da vil det ikke bli noe varme utvikling, om jeg husker rett.

Lenke til kommentar

Ein formel for effekt i forbindelse med CMOS er

P=C*V^2*f (effekt = kapasitans*spenning kvadrert * frekvensen)

Denne gjeld når det er aktivitet i kretsen. CMOS har den eigenskapen at den har svært lite energiforbruk (litt vil det alltids vere) når det ikkje er aktivitet, slik at forbruket (varmeproduksjonen) vil i stor grad vere avhengig av kor mykje kretsen jobbar.

Som vi ser vil total varmeproduksjon vere avhengig av antal transistorar, spenninga og arbeidsfrekvensen.

Spenninga vil ha størst innvirkning ettersom effekten varierer med kvadratet av den.

Total kapasitans vil bli større med fleire transistorar, men samtidig typisk reduseres ved mindre produksjonsteknikk (0.18mikron vs. 0.13mikron)

Andre ting som spelar inn er kor stor del av brikken som er reine transportetappar. Her vil resistansen, spenninga og straumen i leiaren vere avgjerande.

Mhp. leiarar så vil resistansen pr. lengde typisk auke når ein reduserer produksjonsteknikken, men samtidig vil den totale lengden til leiaren minke, og totalt sett får ein lågare resistans.

Ofte er heller ikkje heile brikken i bruk, det er berre ein brøkdel av transistorane som er i aktivitet til ein kvar tid.

Så om du har tenkt å redusere støyen frå maskina di ved å fjerne vifter, så har du mykje meir å tene på å senke spenninga litt, istaden for å klokke ned prosessoren. (så lenge den ikkje blir ustabil :smile:)

[ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-04-10 21:19 ]

Lenke til kommentar

Hehe, tror nok luft vil holde for alle prosessorer om X antall år også. Varme reduseres jo som kjent ved lavere produksjonsteknikker (en av grunnene til at PIV, 0,13micron kjører kjøligere enn tbird, 0,18micron) Det er også mulig å senke volten når flere transistorer blir stappet tettere sammen, den neste amd'en kommer sannsynligvis til å kjøre på 1,6V default i forhold til dagens 1,75.

Neste skritt på veien blir 0,09micron, før de nok må over på de optiske veier (lys altså). Den første optiske "transistoren" er laget allerede, men den er fremdeles altfor stor til at den brukes i noen prosessor.

Ellers er det jo mulig å kjøre Via C3 uten vifte allerede nå da.

elysium

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-11 10:46, qwerty skrev:

SpearThor

Fremtiden er her allerede.

Har selv brukt dette opplegget i 3 mnd. nå.:smile:

Interessant. Har du noen bilder/beskrivelse av systemet?

Jeg har bestilt deler til vannkjøling av maskinen, men tror jeg venter med kompressor til det er nødvendig. Mitt mål med vannkjøling er kun å bli kvitt så mange støykilder som mulig, men mer raffinerte prosjekter er jo morsomt å lese om.

Lenke til kommentar

Det kommer vel snart biologiske prossesorer som ikke lager noe stort av varme.... tipper man ikke trenger kjøling i det heletatt siden det ikke er transistor teknologi dvs nesten ingen strøm forbruk.

gruer meg litt.... siden overklokking kanskje ikke blir tilgjengelig lenger... Oc er et must =)

Lenke til kommentar

Det vil faktisk bli vanlig med pc'er som er drevet av lys i framtiden..:smile:

leser også illustrert vitenskap.

en dansk forsker klarte jo å senke lys hastigheten til 50km i timen, og nå har dem greid å senke den enda mer, husker ikke hvor mye...:smile:

tenk dere, fiberoptiske pc'er :smile:

http://www.illvit.com for de som er intresert, kanskje det ligger noe info der......

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-12 12:44, oceana skrev:

Det vil faktisk bli vanlig med pc'er som er drevet av lys i framtiden..:smile:

leser også illustrert vitenskap.

en dansk forsker klarte jo å senke lys hastigheten til 50km i timen, og nå har dem greid å senke den enda mer, husker ikke hvor mye...:smile:

tenk dere, fiberoptiske pc'er :smile:

for de som er intresert, kanskje det ligger noe info der......

de har fått lyset enda saktere ja.. De har faktisk klart og stoppe det!! leste dette oxo i illvit da.....

Happy Hunting!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-12 13:25, fy_pokker skrev:

de har fått lyset enda saktere ja.. De har faktisk klart og stoppe det!! leste dette oxo i illvit da.....

Happy Hunting!

Å stoppe lyset er ikke noe problem, har selv gjort det mange ganger. Da oppstår det fenomenet vi kaller skygge :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...