Gå til innhold

Hvilke dvd og cd merker blir regnet som de beste?

Anbefalte innlegg

Har endelig bestillt en ekstern LaCie dvd brenner og lurer litt på hvilket merke jeg bør satse på når jeg skal ha dvd minus og cdr plater? kvalitet er viktigere enn pris.

Hvis dette er debatert tidligere så beklager jeg og tar gjerne imot link til debatt eller tester av medier.

takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke merke det er spiller ingen rolle, det er hvem som har laget CD'ene som betyr noe.

Hvor en CD er laget kan du sjekke med å lese ATIP'en på den (så det kan vere vanskelig å si noe før du har kjøpt CD'en).

Verbatim sine CD'er (som ble nevnt i forrige post) er alltid laget av Mitsubishi nå (tror verbatim eier fabrikken). Før brukte Verbatim å selge CD'er som var produsert av Taiyo Yuden (kjempebra) og CMC Magnetics (grusomt dårlige). CD'ene som er laget av Mitsubishi er gode, så Verbatim kan du bruke.

Taiyo Yuden blir regnet for å lage de aller beste CD-R platene. Det kan vere vrient å finne CD'er som er produsert av Taiyo Yuden, men jeg vet ihvertfall at Plextor stort sett bruker Taiyo Yuden CD'er (alle Plextor CD'er jeg har kjøpt har vert Taiyo Yuden produsert). Plextor CD'er kan du bestile fra MPX

Når det gjelder DVD plater så har jeg ingen erfaring, men jeg er rimelig sikker på at Taiyo Yuden lager de beste DVD platene også.

Lenke til kommentar
takker for det.....samme kvalitet på enkelt disker som det er i en spindel med 50 av samme merke? har hørt at det er endel "rask" i spindelene.

Er ikke helt sikker på hva du mener. En spindel og en pakning med CD'er i jewel cases fra samme merke, bruker å inneholde de samme CD'ene. Så det skulle ikke utgjøre noen forskjell i kvaliteten, så lenge det er en spindel fra et merke som bruker CD'er fra en god produsent (det finnes en del veldig billige spindler med veldig dårlige CD'er). Det er selvfølgelig større sjangse for at det er skader på CD'er på spindel enn de du kjøper i jewel case.

Mine viktigste backup CD'er er alltid Plextor CD'er (fra Taiyo Yuden), Verbatim CD'er (fra Mitsubishi) eller Maxell CD'er (fra Ritek). Plextor og Verbatim CD'ene har jeg på spindel, og de har ikke gitt meg noen problemer.

Lenke til kommentar

CD'er og DVD'er har uansett en tendens til å bli ødelagte etter noen år på grunn av kjemisk ustabilitet. Dvs. at de forskjellige stoffene i CD'n sakte reagerer med hverandre slik at de blir uleselige etter mange år. Selv trykte CD'er blir dårligere etter hvert, selv om det tar ennå lengre tid.

Det har blitt skrevet litt i det siste i media om at trykte CD'er fra 80-tallet er i ferd med med å få stadig flere feil på grunn av dette, og mange CD'er trolig vil bli helt ødelagte innen et tiår til.

Brennte CD'er er ennå mer kjemisk ustabile og gir seg ofte etter 1-10 år avhengig av kvaliteten. CDRW og DVD er ennå mer utsatt og varer trolig bare noen få år før det begynner å bli flere og flere feil på de.

Edit: Jeg glemte å si at dette gjelder plater som er lagret mørkt og skjelden brukes. Hvis de utsettes for lys, lagres varmt eller brukes mye så aksellereres nedbrytingen.

Hvis det er snakk om langtidsalgring så vil jeg anbefale ekstern harddisk siden det er lettere å ta backup og de er langt mer holdbare om de ikke brukes daglig. Prisen på backup på eksterne harddisker er heller ikke så gal sammenlignet med priser på DVD-brenner + det nødvendige antall DVD-plater.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over at CD-R plater dør. Jeg sjekker alle backup'ene minst en gang i året, og jeg har PAR2 recovery volumes til dem.

Det er ikke trygt å lagre på harddisk heller (med mindre det er en ekstern harddisk du aldri bruker, bortsett fra til sikkerhetskopier).

Lenke til kommentar
Det er ikke trygt å lagre på harddisk heller (med mindre det er en ekstern harddisk du aldri bruker, bortsett fra til sikkerhetskopier).

Da er vi helt enige :yes:

Selv har jeg alt to plasser samtidig. Dvs. Alt som ligger på harddisken i PC'n (160GB) tar jeg backup av til en ekstern harddisk (160GB) nå og da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...