Gå til innhold

Digitalkamera med hurtig sekvens fotografering

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter et digitalkamera som gir mulighet for 4bilder pr sek. eller mer.

Har sett at mange produsenter som skryter av mange bilder pr sek. men det er som regel begrenset til max 5bilder eller no.

Finnes det, eller kommer det i nær fremtid digitalkamera som gir kjapp sekvensfotografering uten annen sperre en plassen på minnekortet??

(helst over 2mpix)

Mvh

Stian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest mafister

Jeg var vist litt kjapp med og svare

Quote:

Finnes det, eller kommer det i nær fremtid digitalkamera som gir kjapp sekvensfotografering uten annen sperre en plassen på minnekortet??

(helst over 2mpix)

Hvis man skal ha et kamera som kan "knipse" mer en 4 bilder pr. sek. kontinuerlig i oppløsning på mer en 2Mpix må det brukes raskere minneteknologi og eller kraftigere prosessor en i dag. Compact flash eller IBM microdrive er ikke raskt nok.

EBE

Lenke til kommentar

vel, IBM Microdrive klarer opptil 4,2MB/s, så 4-6 2MP jpeg'er i sekundet skulle være helt uproblematisk. Problemet er nok hardwaren i kameraene som ikke greier å jpeg-komprimere raskt nok samt at de har et dårlig implementert ATA grensesnitt mot MD'en... Dette løses vanligvis med å bruke et stort bufferminne i kameraet, som f.eks i toppmodellene til Nikon og Canon, hvor man kan ta bufferet fullt med bilder før disse komprimeres og skrives til md/cf.

Nye Minolta D7i greier 8fps i 1280x960, og såvidt jeg har greid å lese meg til klarer D7i å skrive denne datamengden fortløpende til md/cf. Så kanskje vi begynner å nærme oss?

-flff

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...