Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk-Grønn amatør spør

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert et elementært spørsmål for de fleste av dere, men fordi jeg aldri har rukket å sette meg inn i trådløse nettverk, spør jeg dere om råd. Jeg skal snart flytte inn i en ny leilighet. Samboeren min er d.. lei av alle kablene som flyter rundt i den lille leiligheten vi bor i. Jeg tenkte derfor å gå til anskaffelse av et trådløst nettverk for å starte et nytt og bedre liv. Jeg har følgende oppsett nå;

UPC Chello abbonoment

1. stk bærbar med wlan 802.11g mini-PCI module innebygd.

1. stk stasjonær uten noen form for nettverkskort.

Begge PC'ne befinner seg på et plan på få kvadratmeter, kun en lettvegg skiller de to romene. Stor rekkevidde er derfor ikke et "must".

Nettverket skal altså deles mellom disse to maskinene. Spørsmålet er da hva jeg trenger som et minimum (er student med dårlig råd). Jeg har fremdeles ikke forstått forskjellen mellom "base stasjon" og "aksesspunkt", annet enn at prisen er forskjellig.

Jeg hadde blitt veldig taknemlig for tips til et enkelt og greit oppsett!

Endret av Williams
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for tipset! I tillegg har du vist meg min nye internettbutikk. "Netshop" ligger 175 kr under "Komplett" i pris på denne routeren. Takk! Nå ble jeg introdusert for enda et nytt begrep. WLAN-router...

Hvis det er alt jeg trenger, hvorfor er det da så mye snakk om basestasjoner og aksesspunkter? Er dette noe av det samme, eller er de sistnevnte forbeholdt de litt mer avanserte?

Bare en ting til; Den stasjonære PCen er 5 år gammel. Hva slags nettverkskort kort anbefales til den? Regner med at den må passe til WLAN-routeren også?

Endret av Williams
Lenke til kommentar
Når jeg først er i gang må jeg nesten spørre om noen av dere har erfaringer fra Netshop? Prisene virker ihvertfall nærmest uslåelige.

Netshop har jeg VELDIG gode erfaringer med, kjøpte faktisk en slik router av dem.

Fikk tilogmed sjokolader i pakken :p

Slike begrep som basestasjoner og aksesspunkt kan du leite opp på f.eks google.

Enkelt sagt så er et aksesspunkt et punkt hvor det er mulig å koble seg til et trådløst nettverk.

Hyggelig å kunne hjelpe :)

Lenke til kommentar

I tillegg til WLAN-router treng du eit eller anna trådlaust nettverkskort, for eksempel dette.

Dersom du er det minste politisk bevisst vèl du vekk 3Com. Dei er frå Israel og bør boikottast. Økonomiske protestaksjonar merkast betre enn eit fakkeltog.. trur eg iallefall.

Kanskje du skal kjøpa deg ein trådlaus startpakke?

Edit: At 3Com er frå Israel er vel ikkje 100% rett.. Dei har vel berre ein fabrikk der eller noko sånt. :blush: Men likevel...

Endret av Ender
Lenke til kommentar

Nei filleren!! Har 3com interesser i Israel?? OG jeg som akkurat har støtta de med 1000 kr (-avanse). Vel, nå er det notert og 3com produkter strøket fra ønskelista.

Når sant skal sier er det vel ganske vanskelig å finne politisk korrekte produkter. Skulle vært ei nettside som lista opp alle noNo firma!!

Nå har du (nesten) en trådløs router som du fester i veggen mot internett, Ett trådløst kort i den bærbare som kobles opp mot routeren. Så kan du velge om du vil at den stasjonære maskinen skal festes med ledning i routerens integrerte svitsj eller om du vil kjøpe ett trådløst nettverkkort til den også.

Lykke til med nettverket!!

---LaRS

Lenke til kommentar
I tillegg til WLAN-router treng du eit eller anna trådlaust nettverkskort, for eksempel dette.

Han trenger ikke det da det er 4-portssvitsj i D-Linken

Helt vanlig PCI nettverks kort holder.

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1485

TaZ

Men da har vi fremdeles et problem med ledninger ;)

1. Bruke et aksesspunkt og trådløse kort i begge pcene.

Da kobler du bare aksesspunkt rett inn i rutern/modem? fra UPC. DVS 1 ledning fra vegg til UPC ruter/modem? og en videre til aksesspunkt.

2. Dersom du har rutern/modem lokalisert rett ved den stasjonære pcen, kan du kjøpe en bastestasjon og kjøpe et billigere trådbasert nettverkskort til den stasjonære og koble denne til svitsjen som er innebygget i basestasjonen.

Det vil da følgelig bli 3 ledninger, men dette kan jo ligge sammen med resten av ledningene til pcen.

Det er vel ikke nødvendig med en basesatsjon dersom han ikke benytter seg av svitsjen, derimot så er det vel ikke så mye som skiller prisen. Så en basestasjon vil jo være en mere fremtidsrette løsning, gitt at den takler 54Mbps.

Lenke til kommentar

2. Dersom du har rutern/modem lokalisert rett ved den stasjonære pcen, kan du kjøpe en bastestasjon og kjøpe et billigere trådbasert nettverkskort til den stasjonære og koble denne til svitsjen som er innebygget i basestasjonen.

Det vil da følgelig bli 3 ledninger, men dette kan jo ligge sammen med resten av ledningene til pcen.

Dele I-net med trådløse kort i den stationere.

Holder fint det,og handle base senere vist det trengs en gang.

Brruker dette selv,funker fint det

Trenger bare et vanlig nettverks kort til 75 kr i tillegg til tråløse PCI korte

TaZ

Endret av taz
Lenke til kommentar

Dette var jo en overveldende respons, tusen takk for mange gode forslag. Er fremdeles litt usikker på noen detaljer, men i det store og det hele har jeg fattet poenget nå tror jeg. At jeg i tillegg fikk politiske innspill er slett ikke værst. Takk alle sammen!

Lenke til kommentar
Dele I-net med trådløse kort i den stationere.

Tenkte på det samme selv. Men Internet Connection Sharing (ICS) kan være et hælvet å sette opp da. Har sliti endel med det selv, og plutselig fått det til å funke uten å vite hva det var jeg gjorde, slik at jeg ikke klarte det neste gang jeg skulle sette det opp.

En annen ting er jo at da må den stasjonære maskina være på hver gang man skal på nett med den bærbare, hvilket er litt klumsete, spesielt den dagen den dagen den stasjonære tar kvelden. 5 år? Hvilket operativsystem kjører den, Williams? Ikke sikkert den støtter ICS, engang...

Men uansett, det er den aller billigste løsningen. Kan settes opp for helt nedi 300 penger pluss frakt. Men den har som nevnt sine bakdeler.

Lenke til kommentar

Hvis du stikker på elkjøp så får du rimelige "starting" kits... med feks 1 stk wlan notebook card, og 1 stk pci wlan kort, evt 2 pci kort...

Er ikke så veldig stor forskjell på d og de tingene du finner i vanlige hardware butikker, bortsett fra at de som jobber der ikke har peiling og stort sett ikke har noen annen oppgave enn å få deg til å kjøpe varen som du ser på :)

Lenke til kommentar

Jeg kjører windows 2000 på den 5 år gamle stasjonære maskina. XP home på den bærbare. Du har et poeng hvis jeg er avhengig av å starte opp den stasjonære hver gang, blir det litt mye mas (den bruker nesten 5 min på å starte...). Så den løsningen er vel ikke den beste. Må innrømme at jeg bare ble mer forvirret av dette nå.

Betyr det at det ikke holder med å bare kjøpe en WLAN-router+ trådløst nettverkskort til den gamle stasjonære, eller er det i grunn akkurat det som skal til for at begge maskinene kan kjøre trådløst uavhengig av hverandre?

Og; Elkjøp og Lefdal er steder du kun oppsøker hvis du på forhånd VET hva du skal ha... Helt enig der. Når denne "Netshop" ser ut til å være like billig, er det vel liten tvil om hvor jeg skal handle. :scared:

Lenke til kommentar
Betyr det at det ikke holder med å bare kjøpe en WLAN-router+ trådløst nettverkskort til den gamle stasjonære, eller er det i grunn akkurat det som skal til for at begge maskinene kan kjøre trådløst uavhengig av hverandre?

Beklager, var ikke meninga å forvirre deg mer. Løsningen jeg og taz snakka om var å bruke din stasjonære som en slags basestasjon/server/brannmur-thingey, slik at den kunne bli kjernen i nettverket ditt. Det er som sagt den rimeligste løsningen, men det er altså endel pes.

Den beste løsningen er å ha en WLAN router (kalles gjerne gateway eller base-stasjon; kjært barn har mange navn). Da kan du koble deg på med den bærbare helt uavhengig av din stasjonære. Det er også en litt mer robust løsning med tanke på sikkerhet og stabilitet, tror jeg.

Spørsmålet er da hvordan du ønsker å koble til den stasjonære. Du kan enten bruke en helt vanlig nettverkskabel (billigst) eller kjøpe et PCI basert trådløst kort. Det er igrunn bare et spørsmål om du (eller din samboer) vil finne den kabelen irriterende.

Selv har jeg et slikt oppsett hjemme, bare at jeg i tillegg har en ISDN-router for å oppnå kontakt med verden. Her står WLAN-routeren ved siden av den stasjonære, og da ser jeg ingen grunn til å bruke trådløst for å få den på nett; en kabel er like greit og ikke sjenerende.

Så det eneste du egentlig trenger er en WLAN-router, og så må du tenke ut om du vil bruke trådløst eller kabel til den stasjonære.

Litt mindre forvirret nå? ;)

Lenke til kommentar

OK. Da er jeg litt mer med igjen :) Litt usikker på om det er uttak i det rommet hvor den stasjonære skal stå, men er det det ser jeg ingen grunn til å ha trådløst nettverkskort til den nei. Kablene fra modemet vil jo være der uansett...

Bra du avklarte dette med at WLAN-router er det samme som basestasjon!

Da går jeg på Netshop og kjøper en sånn nå like godt!

Vet du forresten om det er noen kvalitetsforskjell eller forskjell i det hele tatt på den det er link til helt øverst på siden (dimdal) og den som er testet er på Barbara? Den førstnevnte koster 725 kr mens den som er testet her koster ca 2000....

Endret av Williams
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...