meastp Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Hei! Jeg ble lei av dualbooten, og tenkte at jeg like gjerne kunne legge inn windows og linux på hver sin disk. Dette gikk fint. I går forsøkte jeg å sette inn begge diskene samtidig, med begge diskene på 'cable select' (antar at win-disken får master). Det funker å boote opp i windows, men ikke i linux - og her kommer vi til sakens kjerne: Jeg får kernel panic og noe root-greier (kan selvfølgelig legge ved hele loggen om det er ønskelig). HDD-mønsteret har vel endret seg da det er to disker istedenfor en (?) . Hva skal jeg foreta meg? Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Vill gjetning ville foreslå at informasjonen som står i lilo.conf (eller hva du nå bruker som boot manager) er blitt feil, i og med at disken kan ha byttet plass. Det som har fungert her, er å ha bootet med en kjerne fra en av Slackware cd'ene, editert lilo.conf, kjørt lilo, og rebootet PS: topicen høres ut som undertittelen på en film. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 24. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2004 Vill gjetning ville foreslå at informasjonen som står i lilo.conf (eller hva du nå bruker som boot manager) er blitt feil, i og med at disken kan ha byttet plass. Det som har fungert her, er å ha bootet med en kjerne fra en av Slackware cd'ene, editert lilo.conf, kjørt lilo, og rebootet PS: topicen høres ut som undertittelen på en film. du har ikke link eller navn på filen(e) jeg skal laste ned? Kjører debian nå, men det fungerer vel for det.... he he, ja, når du sier det, så er jeg enig i at det virker som en filmtittel Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 sett linuxdisken master, windows disken slave. Så leser du her. Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Yngvejos fant en finfin link Hva du må forandre til kommer vel ann på hvordan den står fysisk, det er strengt talt ikke nødvendig å forandre på det, du trenger bare ta hensyn til det når du editerer lilo.conf. dmesg pleier å være fin hvis du ikke vet hvilken hd** det er. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 (endret) Bytt om diskene (Linux først) og gjør som meg: /etc/lilo.conf - Lilo boot section # End LILO global section ############################################ # Linux ############################################ image = /boot/kernel-2.6.5-gentoo root = /dev/hda2 label = Gentoo initrd = /boot/initrd.kjeks read-only # append="idle=C1halt" ############################################ # Windows ############################################ other = /dev/hdb1 ############## map-drive=0x80 to=0x81 map-drive=0x81 to=0x83 map-drive=0x82 to=0x80 map-drive=0x83 to=0x82 ############## #other = /devices/discs/disc0/part1 label = Windows table = /dev/hdb ############################################ Linux = /dev/hda Windows = /dev/hdb Endret 24. mai 2004 av RatiX Lenke til kommentar
meastp Skrevet 24. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2004 (endret) hele poenget var at lilo ikke skulle "blande" seg.... hvilken disk jeg booter fra vil jeg spesifisere i BIOS. Men setter jeg linux-disken som master, kan det jo være at det funker.... EDIT: det fungerte (linux-disk = master) Mye bedre å styre hvilket OS som skal boote fra BIOS Endret 24. mai 2004 av meastp Lenke til kommentar
ratix Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 ja, eller du kan styre det med windows sin bootloader Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå