Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spam, hvilken straff kan jeg vente?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at de fleste er enige i at spam er noe dritt, men allikevel så skyr folk tanken på det eneste som kan stoppe spam-mail, nemlig innførelse av porto på mailtjenester. Selvfølgelig er dette noe dritt, men kan det stoppe spam helt så er jeg positiv til det. Sender uansett ikke mer enn 4-5 mailer i uka.

 

Minstestraff for å kopiere en 100-kroning og sette den i omløp: 3 år

Minstestraff for å voldta en unge: 2 år

 

Ja slik tenker politikerne: "hvis noen kopierer penger, så kan staten tape penger på det, men hvis noen voldtar et barn, så koster det ingenting"

 

Sykt eksempel, men det skal pinadø ikke forundre meg om de tenker slik. Blir kvalm av å se slik lovsetting. Barnevoldtektsforbryter har ingen plass verken i himmel eller helvette. :realmad:

 

Først å fremst har du, 15åringen, sent beklagelse til disse 20k mail adressene... BRA GJORT

 

Seriøst?? Du må tulle nå? siste jeg ville hatt hvis jeg har fått spam, er enda en spam med unnskyldelse for den forrige :thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg har gjort den store feilen å sende ut en såkalt "spam-mail" til ca. 20.000 personer. Jeg var så dum og ikke sjekket ut lover osv. før jeg gjorde dette. Noen har nå reagert, og sier at de vil melde saken til Forbrukerrådet. Er 15 år, så hvilken straff kan jeg vente for dette? :ermm:

håper du og alle andre som spammer får svi skikkelig, iallefall

Lenke til kommentar
*host* mac *host*  :dribble:

Ja. Klienten har nok veldig mye med om du mottar spam eller ikke å gjøre. (For de av dere som lurte, det var dryppende sarkastisk)

 

Jeg får heller ikke spam, men det er fordi jeg har tre mail addresser. To vanlige @mittdomene.com, en som jeg bruker til privat mail og en til svar fra forums og mailing lists ol. Disse to addressene er jeg veldig forsiktig med, er bare ganske få steder jeg gir dem fra meg og bare hvis jeg stoler på stedet/personen. Til tvilsomme insternettsider, forums, registreringer, personer, whatever, bruker jeg @hotmail.com.

 

Funker fett, har bare fått noen ganske få spam mails på den ene private addressen men har ikke sett noe mer til dem etter at jeg la til domene de kom fra i spamfilter.

 

Når straff til denne drittungen anngår. Samme hvor mye han angrer, samme hvor mye han "bare" skulle ditt eller datt. Han er over den kriminelle lavalder og hadde det vært en lov som kunne ta han så hadde det eneste riktige vært å kjøre på!

 

En bot på 10 kroner pr mail og noen koselige måneder i fengsel hadde nok gjort at han tenkte seg om to ganger før han "bare" skulle reklamere "litt" for siden sin igjenn. Folk må lære seg å ta annsvar for sine handlinger!

Lenke til kommentar

Syns du har håndtert saken modent og greit, jeg, simenss. Full tilståelse og beklagelse, det er ikke alle som klarer å opptre så voksent. Samfunnstjeneste? Offentlig pisking? 20.000 kronersbot? Ikke ta deg nær av det. Det er bare det at de endelig har fått en "spammer" å ta det ut på, så da får du all kjeftinga for alle spammerne som fyller postkassa deres. Det er igrunn ikke så personlig ment, tror jeg.

 

Kan dere ikke la gutten få hvile nå da? Poenget med straff er jo for å forhindre at man gjør noe ulovlig igjen, ikke sant? Og vi kan vel tydelig se at han ikke kommer til å gjøre det igjen? Tipper denne tråden har skremt andre vordende spammere fra å gjøre det samme...

Lenke til kommentar

Tjohei har rett!

simenss har blitt mål for frustrasjon samlet opp igjennom mange år med spam! Det er ikke vits i å legge skjul på og hadde jeg hatt simenss her så hadde han fått føle på kroppen hvor mye spam jeg har fått!

 

Jeg kaster gladelig fra meg alt som heter moral og voksen oppførsel og synker ned i en varm kokende pøl av villt raseri og slipper det løs på simenss fordi han har spammet!

La han bli en martyr for spammerene! La oss statuere et eksempel!

WE WILL NOT BE SPAMMED!

 

:mad::devil::mad::devil:

Lenke til kommentar
Kan dere ikke la gutten få hvile nå da? Poenget med straff er jo for å forhindre at man gjør noe ulovlig igjen, ikke sant? Og vi kan vel tydelig se at han ikke kommer til å gjøre det igjen? Tipper denne tråden har skremt andre vordende spammere fra å gjøre det samme...

Ja, poenget med straff er "å forhindre at man gjør noe ulovlig igjen", samt vise andre hva som skjer hvis de gjør det samme.

 

Så selv om Simenss har fått gjennomgå i denne tråden (tøft gjort å stå frem forresten), så betyr ikke det at den neste som spammer vil gjøre det samme.

 

Og hva i denne tråden vil få en person til å ikke sende ut spam? En haug med sure mennesker som ikke liker å få fyllt inboxen sin med spam? Eller alle kommentarene om pisking/lynsjing/henging/dødsstraff?

 

Alt her er jo bare snakk. Ergo, hvis du skal sende ut spam ikke fortell noen andre det, og ihvertfall ikke start en tråd på hardware.no om at du har sendt ut spam.

Så hvis vi ser på hvilken preventiv effekt dette vil ha, så finner jeg ikke noe annet enn at vi her på forumet slipper flere slike tråder.

 

 

Skal man overbevise andre om å ikke sende ut spam, så må det en eller annen reaksjon til. Og nei, en post med

fyfy
vil ikke gjøre nytten i de fleste tilfeller.

 

Av de forskjellige straffene som har blitt nevnt i denne tråden er samfunnstjeneste, bot, fengselstid, barnevernet (omplassering e.l.) og forbud mot bruk av datamaskiner de som nok vil være mest nyttige.

(Dødstraff har vi kun i krigstid, og snart ikke da en gang, lynsjing fungerer best i det ville vesten og det samme gjelder henging)

 

Så kan man diskuterer hvor stor bot/hvor lang samfunnstjeneste/fengselstid/forbud han skal få. Personlig synes jeg ikke 2,50 per email han har sendt er for ille (1 minutts tapt arbeidstid ved gjennomsnittlig timelønn på 150,-). Denne kan da enten betales i samfunnstjeneste eller kontant (da helst med øremerking til etterforskning av datakriminalitet) og forbud mot bruk av datamaskin i like lang tid som samfunnstjenesten ville vare.

 

Det tror jeg ville ha en mye større preventive effekt, enn å bli tvunget til og lese gjennom denne tråden...

Lenke til kommentar

Altså. Mr.Garibaldi.

Det er flott at du tar opp problemet på en sakelig og rolig måte og at du med kald logikk ser på denne trådens preventive effekt.

 

Faktum er at i realiteten vil denne tråden ikke føre til en eneste usendt spam email uansett hva som blir sagt eller hvordan det blir sagt. Jeg, og jeg tror de fleste andre her inne, vet at vi sitter på et forum på en internett side og at det vi skriver her med overhengende sansynelighet ikke kommer til å skje, men vi ser sinte! Derfor hagler det krav om dødstraff ol.

 

Det er selvfølgelig ingen som innerst inne mener at stakkaren fortjener å dø.

 

Btw, duden er ikke tøff som står frem som spammer! Han er pissredd og for dum til å forstå hva han har gjort.

Lenke til kommentar

enig med FiliusVita - trådstarter fremstår som noe umoden og jeg aner at han godter seg litt bak den angrende fasaden over det han har fått til i forhold til sin unge alder - lage en profesjonell side, "gi bort" 75000 i form av gratis mms, reklamere for siden, skape en av de lengre trådene her på forumet, fremstå som en angrende synder og dermed rettskaffen person.

 

når beklagelsene og selvransakelsen ikke sitter lengre inne enn at de kommer i post to, så må man lure på om ikke de allerede var "ferdig skrevet" når han skrev sitt første innlegg.

 

.. sånn bare for å drepe all god-stemning som hadde bygget seg opp i tråden.

Lenke til kommentar

Ok…

 

Jeg lagde en side med gratis MMS for mobiler, og ville reklamere litt for den. Jeg brukte 300 kr på et program som søkte på internett etter e-mail adresser (Onl!ne e-mail Grabber). Jeg har aldri vært plaget av SPAM, fordi all SPAM’en jeg får legger seg i en egen mappe på Outlook. Derfor så jeg ingen grunner til at noen skulle plages eller noe p.g.a. dette, men hvis noen gikk gjennom SPAM’en sin så ville de se tittelen på mailen, og da ble de kanskje interessert. Skulle ha tenkt litt lenger, for eksempel at ikke alle har SPAM programmer osv. og det beklager jeg også.

 

Så fikk jeg noen mailer fra folk som reagerte og ville angi meg til forbrukerrådet osv. Jeg sjekket da litt ut på internett og fant ut at det jeg hadde gjort ikke var lov. Jeg sendte da mail tilbake til de som klaget og sa at de kunne få oppreising og at jeg kunne betale for eventuelle kostnader og jobb mailen hadde påført dem. Så sende jeg inn en mail til Telenor og beklaget dette. Jeg har lagt ut en beklagelse til alle som fikk SPAM-mailen min på hovedsiden til adressen jeg reklamerte for. Hva mer er det jeg skal gjøre da som får folk til å bli fornøyd?

 

Og hvorfor virker jeg så umoden osv? Jeg har jo tatt ansvar for det jeg har gjort! Hva mer kan jeg gjøre? Må jeg i fengsel så må jeg i fengsel. Jeg skal ikke grine av den grunn.

 

Hvis jeg skal betale en bot på 2,50 p.r. stk. vil boten bli på 125 000 kroner. Jeg har en avislønn på ca. 600 kr i måneden + at jeg får 400 i lommepenger (altså 1000 kr i måneden). Altså når jeg ble 18 år ville jeg fortsatt ha 89 000 kroner igjen å betale. Midt oppe i dette skal jeg etablere meg og betale skole.

 

Er det virkelig det folk mener at jeg fortjener for at jeg sendte ut 20k mail når jeg var 15 år?

 

 

EDIT:

og stolt over å ha startet en populær tråd? PC'n er ikke livet mitt. Det er noen jeg bedriver når jeg kjeder meg. Så det skal litt mer en en populær tråd på et forum på internett (som består av et x antall miliarder sider) for å få meg stolt.

 

 

EDIT2:

angrene fasaden? Hva mer en unskyld skal jeg si? Jeg visste ikke at det var ulovlig, og har selv som navnt over aldri vært plaget av SPAM. Men tar på meg annsvaret, og sier ike at jeg er uskyldig.

Endret av simenss
Lenke til kommentar

Mr.Garibaldi:

 

Poenget mitt er bare at denne tråden kan ha vært en liten vekker for unge mennesker som ikke har tenkt over hvor plagsomt spam er for folk. La meg stille deg et hypotetisk spørsmål: Tror du siemenss hadde sendt ut de 20K mailene hvis han hadde lest denne tråden først?

Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi:

 

Poenget mitt er bare at denne tråden kan ha vært en liten vekker for unge mennesker som ikke har tenkt over hvor plagsomt spam er for folk. La meg stille deg et hypotetisk spørsmål: Tror du siemenss hadde sendt ut de 20K mailene hvis han hadde lest denne tråden først?

En 15-åring som ikke vet hva spam er? Ja, jeg tror han hadde gjort det. Den eneste grunnen til at han står her i dag med luen i hånden og angrer er fordi han trodde at han kom til å bli straffet.

 

Folk i dag, og spessiellt slike som han angrer aldri fordi de har gjort noe galt, de angrer fordi konsekvensene er ubehagelige.

 

Til deg simenss. Ja, jeg mener du fortjener å betale en så stiv bot og ja, jeg mener du fortjener å lide i mange år for en liten feil du gjorde da du var 15.

Heldigvis for deg så er det ikke jeg som bestemmer.

 

PS: simenss: Det kan hende du ikke lever ditt liv i pc'en men det finnes faktisk de av oss som gjør det (meg selv inkludert) og for oss så er spam like #¤&¤%&" irriterende som om du skulle fått 200 sms hver dag med reklame.

Lenke til kommentar
En 15-åring som ikke vet hva spam er? Ja, jeg tror han hadde gjort det. Den eneste grunnen til at han står her i dag med luen i hånden og angrer er fordi han trodde at han kom til å bli straffet.

Joda, du har kanskje rett. Men jeg tror du gir ungdommen litt mye credit hvis du mener at alle 15-åringer vet hva de gjør. Jeg husker da selv at jeg ikke var helt til stede den gang...

Lenke til kommentar

Simenss wah 300 kr? tjente du noe på at du gjorde det? Private msg meg for en bedre deal som jeg tidligere sa. Det er ikke DU som spammer, heller ikke MEG. men 2000 andre mennesker så du og jeg gjør ingenting galt.

x = intekta di på mms siden din

 

x/100*15kr er så mye jeg trenger. og det beste med dette er at du ikke kan anklages for spam. Forbrukerrådet kan ikke gjøre deg noe som helst. 100% sikkert.

 

mr.galbalid. smpt server på bots. det erikke bra å bruke en og samme SMPT server til å sende ut 20 000 mail :/ . men med selvlagde smpt server på bots, så kan du sende ut f.eks 12/mail fra en maskin hver time. og det ikke så mistenktsomt :|

 

og mr.euland ikke rediger postene mine. jeg informerer brukerne. (og kanskje småreklamerer :/) formålet er å informere SÅ dont.

Endret av DllInjexion
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...