Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spam, hvilken straff kan jeg vente?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden du er 15 år tror jeg ikke du får noen straff i det hele og det store. Om du skulle få noen straff for dette så synes jeg 14 dagers husarrest, ris på rumpen og en tur i konfliktrådet hadde vært passende.

14 dagers husarresst sammen med PC'n? Nei, da stemmer jeg heller for 14 dagers husarrest kombinert med beslagleggelse av PC'n til husarresten er over.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Håper du får en rettferdig straff for dette. Det vil hverken si dødstraff slik mange foreslår her eller frikjennelse.

 

Min rettferdighetssans sier meg at en straff alltid skal være mildere enn de påkjenningene du har påført ofrene. I gjennomsnitt tipper jeg ofrene har brukt 30 sekunder på å skumlse tittel, selve meldingen og slette den. 30 sekunder ganger 20.000 mail blir 10.000 minutter, eller ca 167 timer. Om du blir dømt vil min rettferdighetssans ha gitt deg 100 timers samfunnstjeneste. Regn 7,5 timer per dag så blir det ca 3 uker mandag-fredag.

Er nok enig her. Straffen i dette tilfellet bør i all hovedsak være individuelt preventiv, at den hjelper slik at han ikke finner på noe mer tull.

 

Jeg synes han kunne fått noen timer samfunnstjeneste, kanskje ikke så mange som 100. Han kunne f.eks. bli satt til slavearbeid i kommunens IT-avdeling, dermed kunne han ha brukt datakunnskapene sine til noe nyttig for samfunnet.

Lenke til kommentar
Min rettferdighetssans sier meg at en straff alltid skal være mildere enn de påkjenningene du har påført ofrene. I gjennomsnitt tipper jeg ofrene har brukt 30 sekunder på å skumlse tittel, selve meldingen og slette den. 30 sekunder ganger 20.000 mail blir 10.000 minutter, eller ca 167 timer. Om du blir dømt vil min rettferdighetssans ha gitt deg 100 timers samfunnstjeneste. Regn 7,5 timer per dag så blir det ca 3 uker mandag-fredag.

God idé!

 

Men jeg synes 30 sek er litt i overkant, jeg bruker maks 10 sek på å svarteliste en spam. Hvis vi da sier 15 sek, noe som tilsvarer 83,5 timer etter dine beregninger, og ganger dette med en gjennomsnittlig timelønn (tja, 200kr?) så får vi 16 700 kr. En passelig bot synes nå jeg, og det vil definitivt svi litt for de "store".

Lenke til kommentar
Håper du får en rettferdig straff for dette. Det vil hverken si dødstraff slik mange foreslår her eller frikjennelse.

 

Min rettferdighetssans sier meg at en straff alltid skal være mildere enn de påkjenningene du har påført ofrene. I gjennomsnitt tipper jeg ofrene har brukt 30 sekunder på å skumlse tittel, selve meldingen og slette den. 30 sekunder ganger 20.000 mail blir 10.000 minutter, eller ca 167 timer. Om du blir dømt vil min rettferdighetssans ha gitt deg 100 timers samfunnstjeneste. Regn 7,5 timer per dag så blir det ca 3 uker mandag-fredag.

Nei.. Ikke noe pinlige samfunnsarbeid...

Jeg synes at vi kan bytte ut måltidene med brød og vann i tre uker.... :wee:

Tror meg! Alle vil angre på hva de har gjort....

 

Brød og vann i tre uker...brb...gi meg frysninger... :yucky:

Lenke til kommentar
Vil tro at enkelte vil syns at straffen til Nick Berg er passende for deg.

 

Personlig syns jeg du burde bli fratatt PC og en bot på 20k (1 kr pr mail) burde være Passende.

Uenig, hvorfor skal han gi staten penger for andres tort og svie?! Hva med å invitere alle han har spammet til offentlig pisking på Ullevål?

Lenke til kommentar

Ey, slapp av, og go easy on the kid. Han har jo erkjent de faktiske forhold, er svært ung, og angrer. Dessuten er jo 20.000 spam-mail ingenting - hvis vi sier at 20% går vekk i filtere eller kommer i retur, står vi igjen med 16.000. Hvis vi videre sier at halvparten blir slettet før de blir lest, står vi igjen med 8.000 mailer som blir åpnet. Man bruker ikke 30 sek på å skjønne at en mail er spam. Treige folk bruker 15, folk flest bruker sikkert ikke 5 engang. Dette gir oss 40.000 sekunder, eller ca 11 timer.

 

Medregnet de faktiske forhold gutten har erkjent, og hans alder, ser jeg straffeutmålingen som liten. 5-10 timers samfunnstjeneste, eller en bot på 500-3000 kr vil jeg tro er det meste fyren kan få, reelt sett.

 

Sannsynligvis får han ikke mer en litt kjeft og en obligatorisk papirmølle med konfliktråd, barnevern e.l., bare for å ha gjort det. Standard procedure hver gang en umyndig person begår straffbare handlinger.

 

 

Og give flaminga a break her, da, for å mixe English og norsk.

 

 

Edit:

For å ignorere flame-stokken i mitt eget øye, må jeg få lov:

 

Til dere som inviterer til "offentlig pisking", "dødsstraff", "livstid i cella" og det som verre er - dere skulle skamme dere! Fyren sendte dere en mail, i beste intensjon, og nå vil dere ødelegge livet hans av den lille filleting? Sett ting i perspektiver her, da, folkens!

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Medregnet de faktiske forhold gutten har erkjent, og hans alder, ser jeg straffeutmålingen som liten. 5-10 timers samfunnstjeneste, eller en bot på 500-3000 kr vil jeg tro er det meste fyren kan få, reelt sett.

Det får holde, IMO. Hva er egentlig 20 000 e-mails? Praktisk talt ingenting, og han gjorde det nesten i hva man kan kalle "beste mening." Skrekkelig tøffe folk er på internet. Ikke er jeg særlig glad i profesjonelle spam-utsendere, men en engangsforseelse av en 15-åring klarer jeg ikke å se at kvalifiserer helt til nakkeskudd. :)

Lenke til kommentar
(...) - hvis vi sier at 20% går vekk i filtere eller kommer i retur, står vi igjen med 16.000. Hvis vi videre sier at halvparten blir slettet før de blir lest, står vi igjen med 8.000 mailer som blir åpnet. Man bruker ikke 30 sek på å skjønne at en mail er spam. Treige folk bruker 15, folk flest bruker sikkert ikke 5 engang.

Jeg lar denne spesifikke saken ligge, men hvis man generelt skal finne en passende straff for spam, så synes jeg det blir feil å "anta" at folk har spamfilter og vet hvordan de skal hanskes med denslags. Det blir, litt satt på spissen, som om en kar som skyter og dreper en dørvakt kun blir dømt for mordforsøk, fordi det er rimelig å anta at dørvakter bruker skuddsikker vest... Hehe, ikke heng deg opp i denne tåpelige analogien, men poenget burde være klart: Spamfilter og generell synsing om hvor mange som faktisk leser mailen burde ikke komme "den tiltalte" til gode.

 

Det er enormt mye arbeidstid og ressurser som blir brukt på verdensbasis med direkte sammenheng til spam og virusmail.

Lenke til kommentar

Dødsstraff? Offentlig pisking? halshugging? Bøter i 100.000 kroners klassen for utsending av noen lusne mail? Som et par andre har påpekt synes jeg folk bør roe ned noen hakk, og sette ting litt i perspektiv.

 

Folk blir overraskende nok bare provosert når denne type "kriminalitet" rammer dem selv. La oss si at vi innfører strengere straffer for all datarelatert kriminalitet. Har du en mp3-fil liggende på disken sier du? Har du lasta ned et spill du ikke har kjøpt? Har du slengt injuriende bemerkninger til noen over chat/irc? Det finnes ingen bønn, løsningen er selvfølgelig øyeblikkelig likvidering.

 

Jada, jeg vet at de fleste overdriver, og forsvarer ikke spamming på noen måte, men mistenker flere av dere for å være hyklere som vil forme loven ettersom det passer dere selv.

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar

Enhver person her bør vite at ingenting vil skje. vedkommene er under strafferettslig alder og viser anger for sine feil. Og dermed vil ingenting skje, bøter blir levert ut i milliardklassen til bedrifter som lever av slikt dritt for å få dme av markedet.

 

Ro dere ned ;)

Lenke til kommentar
Enhver person her bør vite at ingenting vil skje.  vedkommene er under strafferettslig alder og viser anger for sine feil. Og dermed vil ingenting skje, bøter blir levert ut i milliardklassen til bedrifter som lever av slikt dritt for å få dme av markedet.

 

Ro dere ned ;)

Takk...

 

EDIT:

Og en ting. Grunnen til at jeg lagde siden min og reklamerte for den er ikke å tjene penger. I motsettning til å tjene penger på denne siden har jeg hatt utgifter i 1000-kroners-klassen. Og det har gått med uendelig med arbeidstid forran PC'n. Poenget med siden min er å gi ut gratis mobiltjenester så de griske mobilselskapene ikke skal loppe enhver ungdom. Jeg beklager at jeg sende ut en mail, og hvis DU som leser dette fikk denne mailen og led på en eller annen måte så skal du få full oppreisning fra min lusene lommebok. Siden min har gitt ut ca. 5000 gratis bilder til mobilbrukere, og hvis du ganger det med 15 kr som f.eks. inpoc.no tar for et bilde så har jeg gitt bort bilder for 75000 kroner. Jeg prøver ikke å spille uskyldig her, men tross alt så gjore jeg det jeg gjore i god hjerning. Jeg prøvde aldri på noen måte å skade eller å irritere noen. Og til dere som foreslår dødsstraff, henging osv. Skulle være morsomt å sett ansiktet deres hvis dere fikk vite at jeg faktisk fikk det ;)

Endret av simenss
Lenke til kommentar
Han er 15 år og over strafferettslig alder!!!

Joa, men han er nok førstegangs "forbryter" , de går mildere på det..

 

tvilsomt at han får noe straff.. får nok en advarsel..

Her til lands så spiller det ingen rolle om du er førstegangsforbryter eller ei. Små handlinger som dette blir straffet hardt, mens større handlinger som f.eks drap, kidnapping, hvitsnipp forbrytelser etc får utrolig lav straff.

 

Det kommer helt ann på juristen som får saken, som alle andre så er han sikkert plaget av spam, og vil derfor lete nøye i lover og annet for å finne noe å "ta'n" på for å gjøre et eksempel ut av det.

 

Men det blir bare spekulasjoner, sannsynligvis skjer ingenting.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...