Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spam, hvilken straff kan jeg vente?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg var en av de som truet med å melde deg til Forbrukerrådet.

 

Men jeg har ombestemt meg. Jeg er ikke interessert i å "ta" noen. Siden du er bare 15 år og du tydeligvis angrer på det, er iallfall jeg ferdig med saken. Om noen andre melder deg til Forbrukerrådet, vil være en sak mellom de og deg.

 

Det er ikke lov til å sende spam til privatpersoner i Norge. Selv bruker jeg som regel å ignorere spam, men når det kommer fra et norsk nettsted, tar jeg affære.

 

Håper og tror du aldri vil gjøre noe slik igjen. Er du heldig, kommer du nok ganske greit gjennom dette. Tror egentlig du har fått lærepenge nok! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er postloven som man følger er det jo en max strafferamme på tre måneder. Tre fengselsmåneder er vel ca 2 vanlige. Siden du ikke har reklame på siden må jo strafferammen ihvertfall halveres. Da sitter vi igjen med max en måned fengsel.

 

Dette er bare gjetninger som sagt. Vet ikke om det er postloven som skal følges en gang.

Lenke til kommentar

Skrev brev til Telenor jeg:

 

Hei. Jeg har gjort den tabben å sendt ut en "spam-mail" til ca. 20.000 personer i Norge. Jeg har nå blitt oppmerksom på at dette ikke er lov, og må bare beklage dette på det sterkeste. Jeg er 15 år, så ADSL-abonemanget er ikke registrert på meg. Avsender av e-mail var / * e-mail */. Jeg håper at jeg fortsatt kan beholde mitt abonemang, men selvfølgelig så kan jeg jo forstå hvis dere velger å trekke det tilbake. Dette var selvfølgelig et engangstilfelle.

Lenke til kommentar

Relevante paragrafene er Markedsføringsloven §2b som forbyr e-mail spam, og §17 Straff:

 

"Det er forbudt i næringsvirksomhet uten mottakerens forutgående samtykke å rette markedsføringshenvendelser til forbrukere ved hjelp av elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, tekstmelding til mobiltelefon, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin)."

 

"Den som forsettlig overtrer §§ 2 - 9 i denne lov eller vedtak som er gjort i medhold av denne lov, straffes med bøter, fengsel i inntil 6 måneder eller begge deler dersom ikke strengere straffebestemmelse kommer til anvendelse. Medvirkning straffes på samme måte."

 

Lykke til. Håper du får 6mnd på cella spør du meg. 20.000 spam er ikke LITE.

 

Kjella

Lenke til kommentar

Ny informasjon fra meg: :p

Det er markedsføringsloven som gjelder! *dumme meg*

 

ikke at det er noe bedre... Strafferammen her er 6 måneder.

 

 

Reklamer i email (”spam”) markedsføringslovens § 6a

 

Kan det være rigtigt, at du som privat internetbruger skal betale opkoblingstid for at hente elektronisk post fra internettet, når det viser sig, at en del af posten er reklamer, som du slet ikke ønsker at modtage? Det svarer jo til, at modtageren betaler portoen på de reklamer, der kommer ind ad brevkassen.

 

Som internetbruger kan du opleve, at nogle af de e-mails, du modtager, kommer fra personer eller virksomheder, du aldrig har hørt om. Når du åbner e-mailen, viser det sig, at der er tale om reklamer.

 

Ved traditionel papirpost kan man frabede sig at modtage reklamer.

På internettet har forbrugeren endnu bedre rettigheder. Her må man ikke udsende reklamer til modtagere, som ikke udtrykkeligt har anmodet om at modtage netop denne type reklamer. Det vil sige, at en virksomhed, som ønsker at udsende reklamer, skal spørge dig først, om du vil have reklamer fra denne virksomhed eller indenfor en bestemt varegruppe.

 

Det er i øvrigt ikke engang lovligt for virksomheden at sende disse forespørgsler til dig i en e-mail. Virksomheden må i stedet bruge f.eks. annoncer i aviser eller på hjemmesider eller direkte breve til dig, med mindre du også har frabedt dig dette.

 

Den eneste undtagelse fra disse regler er, når du selv har opgivet din e-mail-adresse til en forretning i forbindelse med internethandel. I det tilfælde har firmaet lov til at bruge din e-mail-adresse til at sende dig reklamer for andre tilsvarende produkter. Du skal dog altid have mulighed for at sige nej tak til reklame-e-mails fra forretningen, både når du afgiver din elektoniske adesse og når du senere modtager reklame emails. Disse regler træder i kræft d. 25. juli 2003

 

Du bør være opmærksom på, at nogle virksomheder benytter f.eks. konkurrencer på internettet til at indsamle adresser at sende reklamer til. Typisk opfordres man til at deltage i en konkurrence om præmier fra en bestemt producent eller forretning. Samtidig bliver man så bedt om at sige ja til fremover at modtage reklamer for producentens eller forretningens varer.

 

 

Den norske markedsføringslov

 

Edit: Kjella slo meg på målstreken. Håper jeg har vært av nytte alikevel ;)

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Kan umulig bli noe straffeforfølgelse :

 

1. Du er for ung.

2. Du har ingen næringsvirksomhet.

3. Du angrer så mye at ingen (selv ikke telenor!) kan finne på å straffe deg :)

 

Tipper du får en "ikke gjør det igjen"-mail snart, og at pappaen din kanskje får en "pass på gutten din"-mail. Dette blir omtrent som når jeg satte fyr på skogen da jeg var liten - relativt skumle konsekvenser, men jeg slapp unna likevel :)

 

Ville tatt det helt med ro, jeg... (Men ikke så mye at jeg hadde spammet igjen!) :)

Lenke til kommentar
Det er forbudt i næringsvirksomhet uten mottakerens

i Næringsvirksomhet sier vel egentlig alt her,. Så ikke noe sted på den siden hans at han tenkte å tjene penger på dette så da kan man vel egentlig ikke si at det er i næringsvirksomhet,.

Det er jo det jeg sa tidligere. Siden han tydligvis ikke hadde noe reklame på siden er jo dette kanskje lovelig?

Lenke til kommentar
Kan umulig bli noe straffeforfølgelse :

 

1. Du er for ung.

2. Du har ingen næringsvirksomhet.

3. Du angrer så mye at ingen (selv ikke telenor!) kan finne på å straffe deg :)

 

Tipper du får en "ikke gjør det igjen"-mail snart, og at pappaen din kanskje får en "pass på gutten din"-mail. Dette blir omtrent som når jeg satte fyr på skogen da jeg var liten - relativt skumle konsekvenser, men jeg slapp unna likevel :)

 

Ville tatt det helt med ro, jeg... (Men ikke så mye at jeg hadde spammet igjen!) :)

Han er ikke for ung nei....

Lenke til kommentar

Vel. Jeg mistet min Frisurf konto en gang, Telenor stengte den pga. en port-scan jeg gjorde. Ikke noe ulvolig i seg selv. Så hvis du ikke mister kontoen din/deres pga. dette må jeg si Telenor ikke vet hva de driver med.

 

Vel. Spam er ikke noe trivelig. Håper du har lært.

Lenke til kommentar

Hvis alle her hater spam så mye, hvotfor ikke bare skaffe et skikkelieg spam filter?

Har ikke fått spam siden jeg installerte det.

*Sjekke junk mappen etter spam fra simenss*

 

el. Jeg mistet min Frisurf konto en gang, Telenor stengte den pga. en port-scan jeg gjorde. Ikke noe ulvolig i seg selv. Så hvis du ikke mister kontoen din/deres pga. dette må jeg si Telenor ikke vet hva de driver med.

 

Kjørte en packet nuker mot en tulling en gang da jeg hadde frisurf, fikk ikke noe mail eller noe fra telenor. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Ble faktisk litt nysgjerrig nå..........hvor mange besøkende fikk du på sida di etter dette stuntet? ;)

 

Ellers så støtter jeg flesteparten her med at det er lite trolig du får noe straff. Å si at du har kommet inn i noe kriminelt mønster er vel å trekke den litt langt. Det er menneskelig å feile, og ettersom du klart ser hva du gjorde galt her så ville ihvertfall jeg droppet saken med en liten advarsel til faren din e.l.

 

En annen ting er at selv om du ikke visste om dette var ulovlig, så er det fullt mulig å ha en feeling for om noe er rett eller galt. Personlig så tror jeg at jeg hadde fått en følelse av ubehag dersom jeg skulle sende mail til 20000 .....

Lenke til kommentar

Fikk faktisk den mms spammen, og det på min "ikke spam e-post konto" som jeg virkelig passer på at ikke blir lagt igjen på web.

 

Har du litt mer info om hvordan du fant den slik at jeg kan unngå samme feilen på den neste spamfrie kontoen min?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...