Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL = Bredbånd??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hm...

Jeg hørte nemlig det motsatte her om dagen...

Er det ikke sånn at ADSL går gjennom telefonlinja eller no sånt???

men at f.eks chello går gjennom kabel-TV og shit og derfor kan kalles bredbånd i motsetning til ADSL?

Bare noe jeg syns jeg har hørt en gang.. :roll:

Lenke til kommentar

Fra www.telepriser.no (Post- og teletilsynets prisinformasjonsside):

"Hva er bredbånd?

Det finnes ingen entydig definisjon på hva bredbånd er, men det handler om raskt å kunne formidle store mengder digital informasjon mellom to punkter. TV-sendinger, telefoni, radio, bilder, video og musikk er eksempler på informasjon som kan formidles med digital teknikk. Bredbånd kan være toveis kommunikasjon med høy kapasitet for digital overføring av informasjon. I regjeringens utredning om bredbånd, "Bredbånd til hele landet" brukes beskrivelsen bredbånd som overføring av minst 2 Mbit/s. I dag markedføres tjenester med kapasitet over ISDN (over 128 kbit/s) som bredbånd."

Fra www.hardware.no (Guide til ADSL):

"Hva er egentlig bredbånd?

I media er ordet "bredbånd" blitt et slags moteord for alle slags Internett-forbindelser som er raskere enn ISDN, det vil si som har høyere overføringshastighet enn 128 kbps.

Bredbånd er egentlig en fellesbetegnelse for analoge eller digitale signaler som går over flere enn én kanal. Bredbånd er en slags mangedobbelt motorvei for data. Det motsatte av bredbånd er basebånd, som har kun én kanal. Et eksempel på basebånd er en vanlig telefonlinje."

Fra www.bluecom.no:

"Hva er bredbånd?

For BlueCom er bredbånd en høyhastighets datalinje over telefonkabelen som innbærer at surfing på nettet går meget raskt."

Fra www.digi.no:

"Hva er bredbånd?

1 kbit/s, 2 kbit/s, 3 kbit/s, 4 kbit/s, 5 kbit/s, 6 kbit/s, 7 kbit/s, 8 kbit/s, 9 kbit/s, 10 kbit/s, 11 kbit/s, 12 kbit/s, 13 kbit/s, 14 kbit/s, 15 kbit/s, 16 kbit/s, 17 kbit/s, 18 kbit/s, 19 kbit/s, 20 kbit/s, 30 kbit/s, 40 kbit/s, 50 kbit/s, 60 kbit/s, 70 kbit/s, 80 kbit/s, 90 kbit/s, 100 kbit/s,150 kbit/s, 200 kbit/s, 250 kbit/s, 300 kbit/s, 350 kbit/s, 400 kbit/s, 450 kbit/s, 500 kbit/s, 550 kbit/s, 600 kbit/s, 650 kbit/s, 700 kbit/s, 750 kbit/s, 800 kbit/s, 850 kbit/s, 900 kbit/s, 960 kbit/s, 1 Mbit/s, 1,5 Mbit/s, 2 Mbit/s, 2,5 Mbit/s, 3 Mbit/s, 3,5 Mbit/s, 4 Mbit/s, 4,5 Mbit/s, 5 Mbit/s, 5,5 Mbit/s, 6 Mbit/s, 6,5 Mbit/s, 7 Mbit/s, 7,5 Mbit/s, 8 Mbit/s, 8,5 Mbit/s, 9 Mbit/s, 9,5 Mbit/s eller 10 Mbit/s.

Stryk det som ikke passer."

MVH Audun

Endret av audunr
Lenke til kommentar

Hvis du ser på bredbånd som en internettforbindelse som kan stå oppe uten tellerskritt og som plugges i nettverkskortet på maskinen din og som unntaksvis er så lav som dobbel ISDN hastighet så har du et rimelig greit bilde av hva bredbånd er.

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Mange seier at grensa for "Breidband" er på 2Mbit...det finnest ingen bestemt definisjon på ordet så når det reklameres for "ADSL Breidband" så blir det litt feil. Dei som ikkje har så gode kunnskaper kaller gjerne alt over ISDN for breidband, fordi det ikkje har teljarsteg

Eg kaller 704\128 for ADSL og over 2Mbit for breidband

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Fra Digi.no

Mener staten bløffer om ADSL og bredbånd

Toril Nag og bransjeforeningen Telfo påstår i en hardt ordlagt pressemelding at ADSL ikke er bredbånd og Stortinget har skjønt lite.

...

Myndighetene satser sterkt på at folk ikke skjønner forskjellen på fullverdig bredbånd og teknologiske overgangsløsninger som ADSL.

...

– Ved hvilken hastighet man skal sette grensen for hva som er ekte bredbånd kan nok diskuteres, men for meg går det et kvalitativt skille ved kvalitetsoverføring av digital video. Slik overføringskapasitet har ikke bare underholdningsverdi, men er også viktig for eksempel innen telemedisin, fjernundervisning og andre former for fjernarbeide, påpeker Hannemy

Virker ikke helt som noen er i det hele tatt enige hva bredbånd er :)

Lenke til kommentar
Takker!

Holder på med en oppgave om emnet så jeg ville være på den sikre siden :cool:

Håper du har fått med deg at det er uenighet om hva dette bredbåndet er. Det er mange skillelinjer i denne debatten. Noen av dem er:

- Hastighet (2Mbit er bredbånd, 704Kbit er ikke det)

- Funksjonalitet (Bredbånd skal kunne overføre video i sanntid)

- Teknologi (Fiber er bredbånd, ADSL er ikke det)

- Pris (Fast månedspris er bredbånd, betal-per-minutt eller nedlastingsbregrensinger er ikke det)

Innholdet i parantesene er ikke mine meninger, men bare noen ytterpunkter fra debatten.

Angående den Digi-saken som Grim Aramis viser til, så husk på at Toril Nag som representerer en utbygger av bredbånd over fiber og strømnettet, har en klar interesse av at potensielle kunder oppfatter konkurrerende teknologier som uverdige til å bli kalt bredbånd.

MVH Audun

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...