Gå til innhold

Forskningsnytt innen radiator-kjøling ;-)

Anbefalte innlegg

Quote:

On 2002-04-11 23:25, Skrue skrev:

Joda, det er en god regel at man aldri skal slukke branner i el-anlegg med vann, men det er jo ikke poenget! Brannvesenet har faktisk gjort forsøk mht. slukking av branner i spenningsførende anlegg, og så vidt jeg husker måtte man opp i flere tusen volt før man nærmet seg målbare verdier hos den personen som holdt brannslangen. Har dessverre ingen dokumentasjon for dette tilgjengelig, men man kan jo ta en telefon til Norsk Brannvernforening. Kanskje de vet noe der?

Ja, kanskje det. Brannmennene som rykket ut til Nes Kraftstasjon (tror jeg det var) nektet ihvertfall å gjøre noe som helst før vakthavende hadde koblet ut spenningsførende utstyr.

Jeg har jobbet med høyspent vannkraftgeneratorer i 15 år så jeg vet litt om vann og ledeevne selv. Som oftest er generatorene luftkjølte, i noen få tilfelle er de direktekjølte, dvs. det flyter vann i kobberlederene. De 3 fasene deler felles vannreservoir og ettersom det kun er avionisert vann (vannet kjøres kontinuerlig gjennom et avioniseringsanlegg) som er elektrisk isolerende så benytter man det, destillert vann duger ikke.

Du finner en beskrivelse av lignende bruk her:

http://www.wirsbo-inp.com/html/electrical_...rties_case.html

Destillert vann leder ikke godt, men det er langt fra elektrisk isolerende.

Quote:

Vil gjerne at du sjøl prøver påstanden din, om 12volt og strøm til pæra gjennom springvannet / drikkevannet. Får du pæra til å lyse? Aldri i livet!

I motsatt fall ville jeg ha slått dette stort opp i nærmeste avis!! Da har det stedlige vannverk virkelig fått noe å forklare!
:grin:

Jeg har sett det selv så jeg gidder ikke prøve. Her er et par linker til dere kan se på.

http://www.flairsecurity.com/watrgard.htm

Hvordan tror dere denne fungerer?

Her et tilsvarende norsk produkt

http://www.waterguard.no/press_nor1.htm

--

mvh

Hans Petter Faale

Quote:

Btw; Kan du være snill å si ifra når du har tenkt å gå på vannet? Da vil jeg svært gjerne være tilstede :razz:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artig aa se aassen godt voksne menn slaass som to barnehage unger over en kjaerlighet paa pinne over en bunke tall. Er ikke rart det er krig i verden sier bare jeg, naar folk kan slaass over matte kunnskapene sine =)

But that's just my opinion

Lenke til kommentar

Quote:

ebirkis skrev (2002-04-12 09:05):

Artig aa se aassen godt voksne menn slaass som to barnehage unger over en kjaerlighet paa pinne over en bunke tall. Er ikke rart det er krig i verden sier bare jeg, naar folk kan slaass over matte kunnskapene sine =)

But that's just my opinion

Hehe :grin:

Lenke til kommentar

Tilbake til tråden:

Som jeg nevnte tidligere her i tråden, så har jeg altså noen faktiske målinger fra min vannkjøling. Poenget med å opplyse resultatene, er nettopp å vise at radiatorens evne til å trekke varme ut av vannet øker med økende temperaturdifferanse. Dette er grunnen til at vanntemperaturen i mitt system stabiliserer seg på 5°C over romtemperatur.

Dersom min radiator bare kunne fjerne f.eks. 50W med varme fra vannet, så ville vanntemperaturen i mitt system fortsette å øke. Men siden effekten til radiatoren øker med stigende temperatur differanse, så stopper altså temperaturen på 5° over romtemperatur. Altså kan jeg si at radiatoren klarer å fjerne ca. 100W med denne vanntemperaturen.

Det er nødvendigvis ikke sikkert at det er varmetap gjennom de resterende delene i kjølesystemet. Husk at dette som regel er montert inne i kabinettet, og at luft temperaturen her ofte er høyere en vanntemperaturen. Uansett så vil en økning/senkning i temperaturen være liten sammenlignet med radiatoren. Jeg ville derfor valgt å se bort ifra dette.

ddd-king:

Uansett utfall av denne diskusjonen, så er det interessant å se hvordan radiatoren presterer. Den er tross alt godt egnet til montering i et kabinett.

Forresten, det er imponerende bilder du klarer å ta med videokameraet ditt.

Byggeren

slapps.com

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-04-12 10:01 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-12 02:37, hpfaale skrev:

Quote:

On 2002-04-11 23:25, Skrue skrev:

Joda, det er en god regel at man aldri skal slukke branner i el-anlegg med vann, men det er jo ikke poenget! Brannvesenet har faktisk gjort forsøk mht. slukking av branner i spenningsførende anlegg, og så vidt jeg husker måtte man opp i flere tusen volt før man nærmet seg målbare verdier hos den personen som holdt brannslangen. Har dessverre ingen dokumentasjon for dette tilgjengelig, men man kan jo ta en telefon til Norsk Brannvernforening. Kanskje de vet noe der?

Ja, kanskje det. Brannmennene som rykket ut til Nes Kraftstasjon (tror jeg det var) nektet ihvertfall å gjøre noe som helst før vakthavende hadde koblet ut spenningsførende utstyr.

Jeg har jobbet med høyspent vannkraftgeneratorer i 15 år så jeg vet litt om vann og ledeevne selv. Som oftest er generatorene luftkjølte, i noen få tilfelle er de direktekjølte, dvs. det flyter vann i kobberlederene. De 3 fasene deler felles vannreservoir og ettersom det kun er avionisert vann (vannet kjøres kontinuerlig gjennom et avioniseringsanlegg) som er elektrisk isolerende så benytter man det, destillert vann duger ikke.

Du finner en beskrivelse av lignende bruk her:

Destillert vann leder ikke godt, men det er langt fra elektrisk isolerende.

Quote:

Vil gjerne at du sjøl prøver påstanden din, om 12volt og strøm til pæra gjennom springvannet / drikkevannet. Får du pæra til å lyse? Aldri i livet!

I motsatt fall ville jeg ha slått dette stort opp i nærmeste avis!! Da har det stedlige vannverk virkelig fått noe å forklare!

Jeg har sett det selv så jeg gidder ikke prøve. Her er et par linker til dere kan se på.

Hvordan tror dere denne fungerer?

Her et tilsvarende norsk produkt

--

mvh

Hans Petter Faale

Ok, du gidder ikke prøve 12volt i vann som jeg spurte om, greit nok.

Men jeg gadd!

Og seriekoblet tilogmed to 30volt´s powere, uten å få så mye som et lite glimt i hverken pære eller lysdiode.

Har også snakket med Ivar Bjerke i Norsk Brannvernforening nettopp nå (22 20 01 54), og han bekrefter min påstand; Det er ingensom helst fare med å slukke brann i elektriske anlegg med vanlig vann :smile: Det leder ikke strøm....

Bjerke kunne forøvrig fortelle at brannvesenet i disse dager driver med slike forsøk på Hellerudsletta nord for Oslo, og de tester faktisk med spenninger opp til 50000, femtitusen volt!!

Riktignok med sprøytetåke, men fortsatt er det snakk om vanlig vann fra vannledningsnettet!

Så ddd-king kommer fortsatt til å ha hodet sitt på plass, og de som leser dette har vel også blitt litt klokere?

For min del, kommer jeg etterhvert til å returnere til det egentlige temaet her; radiatorer og kjøleeffekt.

Skal teste saker og ting i helgen, så får vi se hvordan dét går :grin:

Lenke til kommentar

Her tar jo radiatorekspertisen av! Så til et spørsmål: Har jo sett at en del av de radiatorene som er til salgs i diverse webshopper har specs på hvor mange watt de klarer å fjerne. Jeg skal anskaffe meg vannkjøling :grin: , har en P4 Nw 1.8 og tenkte og slenge med GPU'en (ATI Radeon 8500). De jeg har sett på og kunne tenkt meg: Black Ice II/Extreme hos MP og Max. Perf hos 3dfxcool. De fjerner vel watt i størrelsesorden 600-900 trur jeg. Er ikke ekspert men ser ikke for meg at jeg klarer å tyne noe særlig mer en 100W kanskje ut av cpu og gpu - uansett en brøkdel. Er det da noe poeng med 900 i forhold til 600? Vil det si at siden den ene fjerner mer kan den brukes passivt? Eller er det overkill uansett, sånn at så lenge man blir kvitt de vel 100W så er det ett fett? Mulig jeg er helt idiot og at jeg kunne trekt fine slutninger ut av alle de målingene som er gjort men jeg tar sjansen... Uansett, håper på et svar - kunnskap står det jo ikke på!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-12 14:55, superdigg skrev:

Her tar jo radiatorekspertisen av! Så til et spørsmål: Har jo sett at en del av de radiatorene som er til salgs i diverse webshopper har specs på hvor mange watt de klarer å fjerne. Jeg skal anskaffe meg vannkjøling
, har en P4 Nw 1.8 og tenkte og slenge med GPU'en (ATI Radeon 8500). De jeg har sett på og kunne tenkt meg: Black Ice II/Extreme hos MP og Max. Perf hos 3dfxcool. De fjerner vel watt i størrelsesorden 600-900 trur jeg. Er ikke ekspert men ser ikke for meg at jeg klarer å tyne noe særlig mer en 100W kanskje ut av cpu og gpu - uansett en brøkdel. Er det da noe poeng med 900 i forhold til 600? Vil det si at siden den ene fjerner mer kan den brukes passivt? Eller er det overkill uansett, sånn at så lenge man blir kvitt de vel 100W så er det ett fett? Mulig jeg er helt idiot og at jeg kunne trekt fine slutninger ut av alle de målingene som er gjort men jeg tar sjansen... Uansett, håper på et svar - kunnskap står det jo ikke på!

Vel det som er kjekt med å angi effekt til radiatoren er at effekten er uavhengig av størrelsen til radiatoren. Men! dette betyr ikke at en større radiator ikke gir noe bedre resultat. Jo større radiatoren er jo lengre tid blir vannet i radiatoren. effekten forteller hvor mye energi radiatoren er i stand til å ta fra vannet per sekund. Så hvis du vet hvor fort vannet strømmer gjennom radiatoren er det ingen sak å beregne temperaturtap gjennom radiatoren. 600-900W på den radiatoren du nevnte kan umulig stemme. den radiatoren som jeg målte hadde en effekt på ca. -39W ved 25-26C og effekten var oppe i -48->-50W ved 40C.

Det vil si at temperaturen synker med rundt 0,5C på vei gjennom radiatoren....

[ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-04-12 18:19 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-12 13:49, Skrue skrev:

Ok, du gidder ikke prøve 12volt i vann som jeg spurte om, greit nok. Men jeg gadd! Og seriekoblet til og med to 30volt´s powere, uten å få så mye som et lite glimt i hverken pære eller lysdiode.

Jeg får avslutningsvis korrigere meg selv. Jeg så dette demonstrert på et http://www.eiba.com/home.nsf kurs for en stund siden. Det var ikke lyspærens strømkrets som ble brutt slik jeg mente å huske, det var 2 ledere fra en konduktiv sensor som ble dyttet ned i vannglasset og via databussen og et relee slo på en lysepære. I forhold til det jeg først hevdet stiller dette mye mindre krav til vannets ledeevne.

simidens skrev at "Vann leder litt strøm, men det er

ikke målbart på våre instrumenter." og det er riktig og kommentaren min var derfor feil.

Angående I. Bjerkes påstand om at vann ikke leder: Hvis du ser på den første tabellen her http://nbl.sintef.no/handbok/kap5.htm så ser du at ulempen med "vannslange, sprinkler, deluge" er at vannet er elektrisk ledende, for "vanntåke" er den ulempen fjernet. 5.3.2, siste avsnitt, beskriver forsøk med spenninger opptil 200 kV. Dersom vannet var ikke-ledende ville stråleformen vært uvesentlig.

Sånn, nå skal ikke jeg heller plage noen med flere innlegg om dette :smile:

--

mvh

Hans Petter Faale

Lenke til kommentar

Quote:

Har også snakket med Ivar Bjerke i Norsk Brannvernforening nettopp nå (22 20 01 54), og han bekrefter min påstand; Det er ingensom helst fare med å slukke brann i elektriske anlegg med vanlig vann :smile: Det leder ikke strøm....

Nå sitter jeg å klør meg litt i hodet her. Ut i fra det som blir sagt så kan jeg egentlig sette pc'n min i badekaret? Og i så fall, hvorfor er folk så bekymret for at det skal oppstå en lekasje i maskinen når de har vannkjøling, og at det skal danne seg kondens hvis vannet blir for kaldt? Kondensvann er vel ennå renere enn springvann...?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-12 19:46, Rampage^ skrev:

Quote:

Nå sitter jeg å klør meg litt i hodet her. Ut i fra det som blir sagt så kan jeg egentlig sette pc'n min i badekaret? Og i så fall, hvorfor er folk så bekymret for at det skal oppstå en lekasje i maskinen når de har vannkjøling, og at det skal danne seg kondens hvis vannet blir for kaldt? Kondensvann er vel ennå renere enn springvann...?

I PC-en er det transistorer og mange Integrerte kretser. kretsene er svært følsomme og trenger ikke mye strøm før de slås på...

vannet leder en viss strøm, fordi springvann inneholder en del ioner(oppløste salter). disse ionene sørger for at styringsenhetene får strøm. Derfor slås de på.

I verste tilfeller kan hele PC-en ( skjermkort, CPU, HK, osv...) gå i stykker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...