byggeren Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Sorry, jeg må bare blande meg inn her. ddd-king: jeg er redd du ikke ser hva hondaen prøver å si til deg. Du har lagt deg i en litt uheldig "forsvars posisjon". hondaen har ikke snakket om effekt, han reffererer til at du kaller det effekt. I forbannelsen over dette, så skriver du følgende: Quote: Du skrev: "Du vet, varmen/energien som radiatoren klarer å HENTE UT fra vannet ( "effekt" som du kaller det )"Der tar du feil! Dette er ikke effekt, men arbeid (W). Effekt er arbeid del på tid (W/t Må rette litt på det du sier fordi: Arbeid = Joule = J = N•m Effekt = Watt = W = J/s = N•m/s Uansett her kommer litt data dere kan benytte: Med hjemmelaget vannkjøling bestående av varmeregister fra en Suzuki Swift påmontert en medium 120mm vifte. Tipper hele systemet romet ca.2 liter væske. Ved kraftig overklokking av min kjære tbird, skulle den med mine innstillinger ifølge programet "radiate" programmet utvikle 100.5W med varme. Når jeg kjørte 100% belastning på prosessoren over laaaaang tid, stabiliserte vanntemperaturen seg på 5° over romtemperatur. Dersom vi forutsetter at all varmen som ble produsert av prosessoren samt pumpa (lite varme) ble fjernet fra systemet i radiatoren, vil dette si at radiatoren klarte å kvitte seg med 100W varme når temperaturdifferansen på vann/luft er på 5°C Dette var målt med billig inne/ute termometer, hvor ute-delen lå i vanntanken. 100% belastning ble oppnådd ved å kjøre "stabilitytest" satt til "cpu warming only" i flere timer. _________________ Byggeren slapps.com [ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-04-11 15:40 ] Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Det er nytteløst.. alt jeg prøver å si er at hans "effekt", eller energien som man henter ut av vannet, ikke har en linær sammenheng ser man på tiden, som dan do dung-king eller hva **** han heter prøvde å vise oss igår. For min del er denne diskusjonen ferdig. Den dusten for stampe i sin egen sjø videre. If you argue with a moron, he drag you down to his level and beat you with his experience.. Hondaen Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 11. april 2002 Forfatter Del Skrevet 11. april 2002 Quote: On 2002-04-11 15:39, byggeren skrev:Sorry, jeg må bare blande meg inn her.ddd-king: jeg er redd du ikke ser hva hondaen prøver å si til deg. Du har lagt deg i en litt uheldig "forsvars posisjon".hondaen har ikke snakket om effekt, han reffererer til at du kaller det effekt. I forbannelsen over dette, så skriver du følgende: Quote: Du skrev: "Du vet, varmen/energien som radiatoren klarer å HENTE UT fra vannet ( "effekt" som du kaller det )" Der tar du feil! Dette er ikke effekt, men arbeid (W). Effekt er arbeid del på tid (W/t Må rette litt på det du sier fordi: Arbeid = Joule = J = N•m Effekt = Watt = W = J/s = N•m/s Uansett her kommer litt data dere kan benytte: Med hjemmelaget vannkjøling bestående av varmeregister fra en Suzuki Swift påmontert en medium 120mm vifte. Tipper hele systemet romet ca.2 liter væske. Ved kraftig overklokking av min kjære tbird, skulle den med mine innstillinger ifølge programet "radiate" programmet utvikle 100.5W med varme. Når jeg kjørte 100% belastning på prosessoren over laaaaang tid, stabiliserte vanntemperaturen seg på 5° over romtemperatur. Dersom vi forutsetter at all varmen som ble produsert av prosessoren samt pumpa (lite varme) ble fjernet fra systemet i radiatoren, vil dette si at radiatoren klarte å kvitte seg med 100W varme når temperaturdifferansen på vann/luft er på 5°C Dette var målt med billig inne/ute termometer, hvor ute-delen lå i vanntanken. 100% belastning ble oppnådd ved å kjøre "stabilitytest" satt til "cpu warming only" i flere timer. sånn konstruktiv kritikk kan jeg ha massevis av. Men Hondaen er alltid ute etter hevn, fordi jeg var uenig med han en gang... Må si at de formlene du skrev der oppe var riktige, men det var de jeg skrev også. ikke noe galt med dem. Hvis du bruker benevning konsekvent og regner etter formelen min der oppe vil du ende opp med J/s som benevning som er Watt ( effekt). Forsøket mitt fant den faktiske effekten til radiatoren. Men hvis du bruker hele systemet så må du regne med at vanntanken gir fra seg varme, CPU blokken gir fra seg varme, vannrørene gir fra seg varme. Det jeg ville komme fra til var å gi en indikasjon på hvor mye radiatoren senker ned temperaturen. Som i de fleste tilfeller er det avgjørdende, siden vannet strømmer gjennom den før det går inn i blokken. Hvis du har en stor vanntank kan det ta vært lang tid før du merker at temperaturen har innstilt seg. Men hvis du kan finne effekten til radiatoren så kan du lett dimensjonere kjølingssystemet etter behov. Ikke mistforstår meg at jeg ikke synes ditt eksempel var verdt. Men konklusjonen er: konskruktiv kritikk er bra. ikke annet enn det..... Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 11. april 2002 Forfatter Del Skrevet 11. april 2002 Som jeg har prøvd å få fram tusenvis ganger før. Dette forsøket er å måle den faktiske effekten til radiatoren og finito... Det jeg trenger til å beregne dette er en temperaturforskjell og et tidsforskjell som jeg klarer å få ved å gjøre minst to målinger. Temperatur av første måling minus temp av andre måling. så dele på tiden mellom disse to målingene. Formelen er lagt slik at folk kan putte inn tall og få ut effekten av sin radiator. Hvis du synes at denne måten ikke kan brukes til å beregne effekt, så kan du prøve å overbevise meg. Ikke nødvendig å lage en stor krangel ut av dette... Lenke til kommentar
ParanoidCat Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Herpa Multimeteret i helga... det var analogt og billig, men kunne måle opp til AC500V, DC500V, Amp, 56dBA, og motstand. Jeg stappa det i kontakten på Likestrøm pang sa det og ingen multimeter igjen.. Jeg kunne gått tenkt meg et litt mer seriøst et ettersom dette kostet 98 kr eller noe. ELFA selger slikt, men hvor kjøpte du ditt og hva kostet det? Litt praktisk med Multimeter. Sjekka blant annet om PSUen var i stand før jeg stappet den i maskinen! Eller om viftene fungerer osv. Viste du at Katoden min brukte hele 5,4 w(450mA ved DC12V) Enkel fysikk sier meg: Effekt= Strøm * Spenning x = 0,45 * 12 x = 5,4 Vi drev med elektrolyse på laben her om dagen da det slo meg, vann med Saltløsning. 100% Destilert vann leder verken strøm eller varme, med litt mineraler(ioner) kan man få det til å lede strøm/varme effektivt. Vann leder litt strøm, men det er ikke målbart på våre instrumenter. Hvorfor ikke putte salt i det så vil man få mer effektivt kjølesystem?? Rust kan man drite i, man kan bruke CaCl(kobberklorid) som salt og resultatet vil kun være kobber som legger seg i røra. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 11. april 2002 Forfatter Del Skrevet 11. april 2002 Nei det visste jeg ikke (5.4W) :smile: hvis du søker etter "Protek 506" på google finner en del treff. Fikk det til jul for lenge siden ( 4-5 år mon tro...) vel jeg vet ikke helt hva som leder best vann av saltvann og ferskvann, men spesifikk varmekapasitet til saltvann er 0,18KJ mindre enn ferskvann. Så jeg skal ikke med sikkerhet hva som er best. Men det er bare å prøve seg fram...:wink: Jepp! salt vann leder veldig godt strøm. destillert vann inneholder ikke ioner. Det er ioner strømmen trenger for å bli flyttet fra et sted til et annet sted i en væske... Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Quote: On 2002-04-11 16:38, simiden skrev:100% Destilert vann leder verken strøm eller varme, med litt mineraler(ioner) kan man få det til å lede strøm/varme effektivt. *blunker* Hva? Er ikke vann-molekylene dipolare da? Quote: Vann leder litt strøm, men det er ikke målbart på våre instrumenter. Hvorfor ikke putte salt i det så vil man få mer effektivt kjølesystem??Rust kan man drite i, man kan bruke CaCl(kobberklorid) som salt og resultatet vil kun være kobber som legger seg i røra. Mm. Lurer paa om du faar 1% bedre varmeledningsevne i 1 maaned foer all CaCl-en har krystallisert seg. Lenke til kommentar
Shepherd Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Liten digresjon CaCl2 = Kalsiumklorid CuCl2 = Kobberklorid Eneste grunn jeg gadd å ta opp dette er: Kan noen være så snill forklare meg hvordan man hever og senker tall og bokstaver i forhold til teksten her i forumet? Kjedelig å skrive grader hele tiden ... Lenke til kommentar
hpfaale Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Quote: On 2002-04-10 19:44, ddd-king skrev:Rapport av effektmåling av radiator:Hensikt: måle den faktiske effektiviteten til radiatoren:Fremgansgmåte:Jeg fyller vann i radiatoren som har et volum på 172ml. så måler jeg Temperatur som en funksjon av tiden mens radiatoren jobber. Hmmm.....stillestående vann i kjøleren om jeg forstår deg rett. I praktisk bruk vil strømmende vann gi en "utskifting" av vannet som er i kontakt med kobberet + at vanntemperaturen vil gradvis synke gjennom hele kjølerørets lengde. Kjøp deg heller et temp.måler til og mål temp.differansen på vann inn/vann ut + mål vannmengden som strømmer gjennom kjøleren så får du mer "real-life" resultater. -- mvh Hans Petter Faale Lenke til kommentar
hpfaale Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Quote: On 2002-04-11 16:38, simiden skrev:Vi drev med elektrolyse på laben her om dagen da det slo meg, vann med Saltløsning. 100% Destilert vann leder verken strøm Joda, destillert vann leder strøm. Du må avionisere det hvis det skal være elektrisk isolerende. Quote: eller varme, med litt mineraler(ioner) kan man få det til å lede strøm/varme effektivt. Vann leder litt strøm, men det er ikke målbart på våre instrumenter. Du mener vanlig springvann? Prøv å ta et vanlig 12V batteri + 12V pære, kapp ledningen i to og stikk de to tampene i et glass vann. Lyser bra i de fleste tilfelle. -- mvh Hans Petter Faale Lenke til kommentar
Punisher Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Quote: Du kan ikke regne matte Hondaen!!! Du skrev:"Du vet, varmen/energien som radiatoren klarer å HENTE UT fra vannet ( "effekt" som du kaller det )"Der tar du feil! Dette er ikke effekt, men arbeid (W). Effekt er arbeid del på tid (W/t) Quote: Må rette litt på det du sier fordi:Arbeid = Joule = J = N•mEffekt = Watt = W = J/s = N•m/s Og nå for nåde støtet :smile: Quote: Må si at de formlene du skrev der oppe var riktige, men det var de jeg skrev også. ikke noe galt med dem. Hvis du bruker benevning konsekvent og regner etter formelen min der oppe vil du ende opp med J/s som benevning som er Watt ( effekt). Og effekten til en radiator varierer med tdelta slik at hvis du prøver å måle den ved å vente en stund og ta ny måling og regne ut effekten finner du ikke den men du finner hvor mye varmeenergi som er fjernet fra vannet. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 11. april 2002 Forfatter Del Skrevet 11. april 2002 Quote: Og effekten til en radiator varierer med tdelta slik at hvis du prøver å måle den ved å vente en stund og ta ny måling og regne ut effekten finner du ikke den men du finner hvor mye varmeenergi som er fjernet fra vannet. Dere forstår meg ikke rett. Effekt er lik arbeid del på tid ( P =W/t) varmen som er tatt fra radiatoren er lik arbeidet. Formelen lenger opp har jeg delt dette arbeidet på den tiden radiatoren har brukt for å senke ned temperaturen. da får jeg effekten til radiatoren. Jeg har brukt Matlab til å finne effelten til radiatoren ved 24-28C vann. effekten ble regnet til 39-41W... hpfaale: Her har jeg fortsatt brukt dK = P*t(V*Cm) som du har sett tidligere har vi kommet fram til akkurat samme resultat...så denne formelen kan brukes på vann som ligger stille inne i radiatoren. Jeg trodde ikke det med en gang, men det viser seg at selv om vannet beveger seg inne i radiatoren så er resultatet fortsatt det samme. Prøv med eksemplet du tok opp sist gang. samle vannet i en varmebeholder.... [ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-04-11 18:15 ] Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Quote: On 2002-04-11 17:27, hpfaale skrev: Quote: On 2002-04-11 16:38, simiden skrev: Vi drev med elektrolyse på laben her om dagen da det slo meg, vann med Saltløsning. 100% Destilert vann leder verken strøm Joda, destillert vann leder strøm. Du må avionisere det hvis det skal være elektrisk isolerende. Quote: eller varme, med litt mineraler(ioner) kan man få det til å lede strøm/varme effektivt. Vann leder litt strøm, men det er ikke målbart på våre instrumenter. Du mener vanlig springvann? Prøv å ta et vanlig 12V batteri + 12V pære, kapp ledningen i to og stikk de to tampene i et glass vann. Lyser bra i de fleste tilfelle. -- mvh Hans Petter Faale Hmm, denne tråden har vel sporet litt av nå? Fra forskningsnytt om radiatorkjøling til strømførende vann? Uten at det egentlig gjør meg noesomhelst. Men hpfaale, du mener vel ikke for alvor det du sier?? Sitat: "Du mener vanlig springvann? Prøv å ta et vanlig 12V batteri + 12V pære, kapp ledningen i to og stikk de to tampene i et glass vann. Lyser bra i de fleste tilfelle". Da er du nok ute å sykler litt! Rent vann / springvann leder slett ikke strøm! Får du strøm / spenning nok gjennom vannet på den måten du beskriver, kan du antagelig gå på vannet også Men tilsetter du salt i vannet, blir saken en helt annen! Rent vann kan faktisk brukes til å slokke brann i et 230volt´s sikringsskap, _uten_ at du får deg en "karamell"! Lenke til kommentar
hpfaale Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Quote: On 2002-04-11 20:52, Skrue skrev:Men hpfaale, du mener vel ikke for alvor det du sier??Sitat:"Du mener vanlig springvann? Prøv å ta et vanlig 12V batteri + 12V pære, kapp ledningen i to og stikk de to tampene i et glass vann. Lyser bra i de fleste tilfelle".Da er du nok ute å sykler litt! Rent vann / springvann leder slett ikke strøm! Får du strøm / spenning nok gjennom vannet på den måten du beskriver, kan du antagelig gå på vannet også Jeg skal prøve til sommeren når det blir varmt i vannet. Quote: Men tilsetter du salt i vannet, blir saken en helt annen!Rent vann kan faktisk brukes til å slokke brann i et 230volt´s sikringsskap, _uten_ at du får deg en "karamell"! Jeg trodde det var en god regel at man aldri skulle slukke brann i el. anlegg med vann. Her finner du litt mer om bruk av avionisert vann som slukkemiddel i datarom http://home.c2i.net/grethe/hifog.htm -- mvh Hans Petter Faale [ Denne Melding var redigert av: hpfaale på 2002-04-11 22:42 ] Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Quote: On 2002-04-11 22:42, hpfaale skrev: Quote: On 2002-04-11 20:52, Skrue skrev: Men hpfaale, du mener vel ikke for alvor det du sier?? Sitat: "Du mener vanlig springvann? Prøv å ta et vanlig 12V batteri + 12V pære, kapp ledningen i to og stikk de to tampene i et glass vann. Lyser bra i de fleste tilfelle". Da er du nok ute å sykler litt! Rent vann / springvann leder slett ikke strøm! Får du strøm / spenning nok gjennom vannet på den måten du beskriver, kan du antagelig gå på vannet også Jeg skal prøve til sommeren når det blir varmt i vannet. Quote: Men tilsetter du salt i vannet, blir saken en helt annen!Rent vann kan faktisk brukes til å slokke brann i et 230volt´s sikringsskap, _uten_ at du får deg en "karamell"! Jeg trodde det var en god regel at man aldri skulle slukke brann i el. anlegg med vann. Her finner du litt mer om bruk av avionisert vann som slukkemiddel i datarom http://home.c2i.net/grethe/hifog.htm -- mvh Hans Petter Faale <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: hpfaale på 2002-04-11 22:42 ]</font> Joda, det er en god regel at man aldri skal slukke branner i el-anlegg med vann, men det er jo ikke poenget! Brannvesenet har faktisk gjort forsøk mht. slukking av branner i spenningsførende anlegg, og så vidt jeg husker måtte man opp i flere tusen volt før man nærmet seg målbare verdier hos den personen som holdt brannslangen. Har dessverre ingen dokumentasjon for dette tilgjengelig, men man kan jo ta en telefon til Norsk Brannvernforening. Kanskje de vet noe der? Vil gjerne at du sjøl prøver påstanden din, om 12volt og strøm til pæra gjennom springvannet / drikkevannet. Får du pæra til å lyse? Aldri i livet! I motsatt fall ville jeg ha slått dette stort opp i nærmeste avis!! Da har det stedlige vannverk virkelig fått noe å forklare! Btw; Kan du være snill å si ifra når du har tenkt å gå på vannet? Da vil jeg svært gjerne være tilstede :razz: Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 11. april 2002 Forfatter Del Skrevet 11. april 2002 Hehe. Jeg garanterer hodet mitt på du ikke får en lyspære til å lyse på den måten. I krisetilfeller garanterer jeg det samme på en lysdiode også. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Quote: On 2002-04-11 23:35, ddd-king skrev:Hehe. Jeg garanterer hodet mitt på du ikke får en lyspære til å lyse på den måten. I krisetilfeller garanterer jeg det samme på en lysdiode også. Jepp!! Heelt riktig! Har du (tbfaale) mulighet til å prøve høyere spenninger også (gjerne 40-50volt DC eller høyere), så vil du fortsatt ikke få "fyr" på hverken pære eller diode! Og tro nå ikke at jeg er ute etter å "ta" deg på noen måte tbfaale, men misforståelser er jo til for å oppklares! :smile: Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 11. april 2002 Forfatter Del Skrevet 11. april 2002 Quote: On 2002-04-12 00:05, Skrue skrev:tbfaale, sover du? høyt! Skrue: hpfaale :wink: Denne tråden har sporet helt av nå Snart blir jeg borte fra dette forumet. Må lese til eksamen. :sad: Må nok røkke ut nettverkskortet ellers surfer jeg bare. Ikke greit med 100MBit internett inn til hybelen... [ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-04-12 00:22 ] Lenke til kommentar
Turbel Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Avsporingen er et faktum, og vi ruller nedover fjellsiden... Hvis jeg har forstått ting noenlunde rett, så inneholder springvann mange forskjellige salter og mineraler. Derfor ville det ikke være helt usannsynlig om vannet faktisk leder strøm... Dersom jeg har rett ser det ut som om hodet ditt ligger tynt an, ddd-king Vedder hodet mitt på at noen kommer til å miste hodet her.. øh.. :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå