Gå til innhold

Fra p800, kjøpe SX1 eller N6600

Anbefalte innlegg

#emnetittel endret til det topicet handler om, om du skal kjøpe SX1 eller N6600#

Heisann!

Holder på å selge min SE P800 for å kjøpe enten en Nokia 6600 eller en Siemens SX1.

Det eneste som holder meg tilbake fra å kjøpe SX1 er den "blasse" skjermen jeg har hørt den har samt det merkelige oppsettet på tastene. På min P800 så hører jeg endel på musikk (ogg helst da). Disse har jeg konvertert til mono pga. str. og synes kvaliteten er helt grei mens jeg er ute å går. Vil jeg høre lyd i begge proppene til N6600 hvis jeg kjøper det "silver stereo headsettet" til Nokia? Har tidligere eid en 3650 og reagerte på lav ringetone ved bruk av wav filer. Dette er ikke noe problem på min P800 da den har god høyttaler og høy lyd.

Hvor god hører man i grunn lyden på en 6600/SX1 ved bruk av wav ringelyder samt hvordan er egentlig skjermen på en SX1 kontra 6600?

På forhånd takk!

Mvh.

Tom

Endret av It's me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første så ja, du får lyd i begge proppene på headsettet til 6600 og det er i "mono" kvalitet. Noe som jeg synes er alt for dårlig ;) Du kan ha .wav som ringetoner på både 6600 og SX1, men på 6600 er det IKKE å anbefale. Det blir ekstremt dårlig og det er ikke noe pent å høre på i det hele tatt. Derimot på SX1 er det en veldig bra høytaler som gir fra seg god lyd og er ca like som P800 sin om ikke bedre :) Skjermen er så som så, 6600 sin skjerm er overlegen på markedet idag. SX1 sin skjerm er dårligere enn 6600 sin, men den er allikevel ikke såå dårlig at det ikke er mulig å se på bilder, film osv... Men skal du ha en bra skjerm så kjøp 6600, men skal du ha god lyd så kjøp SX1!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei og takk for ditt innlegg!

Dette var ikke enkelt gitt. Du har selv en SX1?

Hvordan er tastene i bruk? Prosessormessig, hvor stor forskjell er det på ytelsen mellom disse to?

Så skal jeg ha det beste fra begge verdener (lyd&bilde), så "må" jeg opp på en P900?

Mvh.

Tom

Lenke til kommentar

Har både SX1 og 6600 her. Bruker *.wav-fil som ringetone/meldingstone selv på 6600, og det fungerer helt fint. Høyt og klart. Så kanskje det kommer an på hvordan kvalitet det er på *.wav-filene man legger inn på tlf. Bruker du Nokia headset HDD-1 så kan du høre mono lyd på begge ørene. Funker helt greit, men selvsagt ikke så bra som SX1 i stereo.

Skjermen på SX1 er mer "kornete" enn 6600 sin skjerm - tror dette kommer av plastikken foran skjermen på SX1 - og det er litt irriterende, når man ser på 6600 hvordan det KAN være.

Tastene på SX1 har jeg enda ikke blitt vant til.. (4 mnd nå) men på 6600 er de normalt satt opp, som fungerer best for meg.

Har et generelt inntrykk av at batteriet varer lenger på 6600 enn SX1.

Valget ditt kommer vel egentlig an på hva du prioriterer...

Endret av jendor
Lenke til kommentar
Skjermen på SX1 er mer "kornete" enn 6600 sin skjerm - tror dette kommer av plastikken foran skjermen på SX1 - og det er litt irriterende, når man ser på 6600 hvordan det KAN være.

Tastene på SX1 har jeg enda ikke blitt vant til.. (4 mnd nå) men på 6600 er de normalt satt opp, som fungerer best for meg.

Har et generelt inntrykk av at batteriet varer lenger på 6600 enn SX1.

Valget ditt kommer vel egentlig an på hva du prioriterer...[/size]

Det "kornete" laget som du kaller det, er ikke selve skjermen, men et beskyttelseslag utenpå plastikken. Denne plages jeg iallfall ikke over. Dessuten kan du pusse dette laget bort om du ønsker, og da blir den fin og klar, men tåler selvfølgelig mindre.

4 måneder og ikke blitt vant med tastene er ytterst uvanlig. Tok meg tre uker før jeg skrev raskere med SX1 taster enn vanlig tasteoppsett. Ca det samme brukte vennen min som også har SX1. De fleste på feks Club Siemens-forum har heller ikke brukt veldig lang tid til å venne seg til tastene.

Prossesorytelsen er ca lik i praksis. SX1 har høyere oppløsning, noe som gjør at du alltid kan se batteritid, dekning, om gprs/ir/bt er på eller av på den øverste linjen som er ekstra fremfor 6600.

SX1 støtter stereo, noe du virkelig vil føle bedre enn mono. Om du synes stereo tar for mye plass, kan du likevel høre på radio med stereolyd.

Med SX1 får du med både datakabel og headset med to øretelefoner. Det gjør du ikke med N6600. Datakabel gjør at du alltid kan legge inn den nyeste firmwire'en uten å måtte stikke innom et mobilverksted.

Alt i alt er de ganske like, men SX1 har overtaket synes jeg.

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for mange bra innlegg!

Begynner vel å bli overbevist om at SX1 kanskje er et bedre kjøp.

Den har imidlertid en litt "dårligere" skjerm? Er ikke det en annen type skjerm enn det N6600 har? Hvor godt vises i grunn bildene på SX1 med tanke på kontraster, farger etc?

På forhånd takk!

mvh.

Tom

Lenke til kommentar

Lite forslag:

Kjøpe telefonen hos Elkjøp...

Er du fornøyd med den (og prisen) så beholder du den, hvis ikke leverer du den tilbake, og får igjen pengene. Så kan du kjøpe den andre modellen (hos en annen elkjøp)....

Da får du prøvd telefonene selv, og kan gjøre deg opp en mening og skjermen på og tastaturet på SX1 mot 6600.

Jeg har forøvrig en 6600 som jeg er godt fornøyd med, men har aldri tatt i en SX-1 så jeg vet ikke om det er en bedre eller dårligere telefon for mitt bruk.

Hvis du ønsker å bruke telefonen som MP3 spiller får man tak i overgang fra 2.5 Jack til 3.5 Jack hos Asono. De har visst en butikk på Sandvika Storsenter i tillegg til en på Youngstorget (ved siden av 7-11). Skal kjøpe en selv der, men har ikke fått somlet meg innom enda...

Lenke til kommentar

Tastene på SX1 er uvant. Men det er jo alt som er nytt? :roll: Det tok meg ca 2 uker å beherske dem slik at jeg kan skrive melding og vite hvor bokstavene er. Men det skal sies at jeg ikke skriver så mye da. :) Det er rask respons på tastene, noe som siemens ikke har hatt helt taket på, syns jeg. Kan være siden det er Nokia program vare mener jeg å ha hørt.

MP3 spilleren som følger med SX1 er helt ok til å høre musikk på når man er på farten. Og det at det er stereo vil jeg si er et pluss. Har innstallert OGG player, men ikke fått prøvd den enda. Hører ikke så mye på musikk.....

Displayet er i grunn bra nok. Det vil vel altid komme noe som er bedre. Men det holder mål og man ser klart det som står/vises der ol uten problem. :yes: Det filtret/filmen som er på displayet blir man vant med veldig fort. Ser ikke problemet med det.

Det å bytte minnekort går som en drøm siden den har "hot swap". Så man slipper å slå av telefonen, noe som for meg ville vært en ulempe.

Den ekstra linjen som man kan se batteri osv på er genial. :thumbup:

Det å kunne oppgradere fw selv er en stor fordel. Man slipper, som i mitt vedkommende, å send den inn.

Ulempene ved telefonen er vel batterikapasiteten. Holder 2-3 dager ved normalt bruk. Noen samtaler og sms`er.

Har ikke prøvd nokia 6600. Så den tør jeg ikke si noe om. Men så holder jeg meg til siemens da. :yes:

Lenke til kommentar

Vist du har av Bluetooth og ikkje bruker mobilen så varer den i det uendelige! Virker som den blir lett "tappet" vist du bruker kameraet hyppig og ringer ein del.

Det er og overaskande kor mykje lys som kjem ut av skjermen. Funker bra som lommelykt.

Bestemmer du deg for ein SX1 så må du ta Firmware update så fort du kan.

Lenke til kommentar
Bestemmer du deg for ein SX1 så må du ta Firmware update så fort du kan.

Mobilene som er i butikkene pleier å ha oppdatert FW, iallfall fra FW06. FW05 var det mye trøbbel med, men de nye er meget gode.

Synes personlig SX1 har meget god skjerm. N6600 har kanskje litt bedre skjerm, men forskjellen er liten.

Lenke til kommentar

Jeg hadde SE T610 tidligere og skjermen på SX1 er i alle fall en drøm i forhold til den.

Jeg er veldig godt fornøyd med skjermen på SX1, flott til å se bilder og film på. Forskjellen på skjermen til 6600 og SX1 er vel helst at 6600 sin er ekstra lyssterk, ellers er det jo samme type TFT, like mange farger og omtrent samme størrelse.

Jeg trenger vertfall ikke mer lys i min SX1 skjerm, fungerer utmerket i sollys som innendørs.

Tastene begynner jeg å bli veldig godt fornøyd med nå etter ca tre uker, er vertfall oppe i samme skrivehastighet som med tradisjonellt tastatur!

Jeg var ikke i tvil når jeg skulle kjøpe min, men jeg bruker mp3-spilleren mye samt kameraet som har fem ganger "zoom" på sx1, mens 6600 har to ganger "zoom".

Men det er jo snakk om hva en prioriterer! Lykke til med valget! :thumbup:

Lenke til kommentar

Da vil jeg bare si at jeg gjorde et kupp på en Siemens SX1 m/128mb minnekort.

Nettopp hatt service på, skiftet skjerm og taster samt oppdatert programvare. 2900 kr (brukt).

Venter den i posten any day now :)

Takk for alle innlegg!

mvh.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...