Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp angående router og inntrenger!

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her av eksperter, folkens!

Vi har Dlink 614+ router, og igår logget jeg meg inn på routeren for å sjekke litt ting. Det jeg fant var en inntrenger! :wow: En eller annen som brukte vårt nett. Vi har 3 datamaskiner her i huset, og vi har 384 linja fra Telenor, så da holder det med 3 som er koblet på den linja, og vi trenger ikke en til!

Det jeg lurer på er åssen jeg kan få routeren til å hindre andre i å logge seg på vårt nett? Vil helst at oppkoblingen skal være som før, dvs ikke taste inn et passord og brukernavn. Har dere noen tips? Jeg tror forresten også at jeg får inn hans nett her på rommet, men det går ikke an å koble seg på så enkelt.

Moderator: Hvis emne tittel er feil så er det bare å forandre, men vær så snill ikke slett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høh? Det er WLAN da? Han har vel ikke plugga i en TP uten at du har sett det?

Men uansett, se etter noen instillinger på router hvor du kan velge å bare tillate spesifikke MAC-adresser. ( en MAC-adresse er unik for hvert nettverkskort ) så bare finner du ut hvilke MAC-adresser som tilhører dine pc'er og velger å bare tillate dem.

Endret av dimdal
Lenke til kommentar
det eneste som duger er å kryptere nettet. alt annet er falsk trygghet.

Nei, der tar du feil.. fordi krypteringer blir lett sniffet og dekryptert, hvertfall så lenge det er mye aktivitet på nettverket.

Airsnort er et program som gjør dette veldig lett..

Lenke til kommentar
vis meg et program som dekrypterer 256 biters kryptering "veldig lett"

128 går på et par timer visst nok, vil fortsatt ikke kategorisere det som "veldig lett"

ukryptert nett er "veldig lett"

256 bit krypteringer på en Dlink 614+ router ....?

Med veldig lett mener jeg at selv en nybegynner kan greie det..

Lenke til kommentar

skal ta litt forbehold og si at det eneste som duger er kryptering som prinsipp.

om man krypterer vha WEP i basestajonen eller vha VPN eller SSH mot en server bak basestasjonen er opp til hvermansen.

Å sende ukryptert trafikk over WLAN er som å henge opp en switch utenfor døren sin med store skilt og annonsere gratis tilgang til internett og gratis tilgang til alle dine fil-shares og eventuelle passord som sendes over nettet (email og http passord)

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Aktiviser kryptering samt kun tilgang med godkjente mac adresser.

Du må da måtte sette opp hver enkelt maskin med brukernavn og passord første gang de logger seg på punktet.

Med dette stopper du de fleste. Et god råd er også å forandre CSSID'en (håper jeg skrev det rett)

Og for guds skyld bytt administrator passordet på Dlinken

Endret av butare
Lenke til kommentar

WEP standarden inneholder endel feil som gjør at det er enkelt å dekryptere nøklene. Om du kjører 128 eller 256 spiller egentlig ikke så stor rolle. Var derfor 11g standarden fikk WPA standarden, selv om den ikke er helt perfekt den heller.

Lenke til kommentar
vis meg et program som dekrypterer 256 biters kryptering "veldig lett"

128 går på et par timer visst nok, vil fortsatt ikke kategorisere det som "veldig lett"

ukryptert nett er "veldig lett"

256 bit krypteringer på en Dlink 614+ router ....?

Med veldig lett mener jeg at selv en nybegynner kan greie det..

Jupp ;) er faktisk det.

har en slik selv.

Kryptering er ingenting så lenge du ikke slår det sammen med mac sperre eller andre sikkerhetsbeskyttelser.

Lenke til kommentar
Hehe, heldig jeg som ikke har noen som forstår trådløst nett i flere Kilometers omkrets.

Bor på sørumsand, så det er bare å sette i gang Wardriving"'a :p

hehe apropos War Driving

Her i molde har jeg jaggu meg funnet 250 (!) trådløse nett !

Hvor 150 av de ikke har kryptering ! da tar jeg ikke med de

som telenor hoster og som er åpne :)

Dette i en liten by på 25-30.000

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...